MK - Systemy wspierania dziecka i rodziny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MK-SW1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MK - Systemy wspierania dziecka i rodziny |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest omówienie systemów wspierania dzieci i rodzin, zwrócenie uwagi na społeczno-kulturowe uwarunkowania systemów i konteksty dot. przemian rodziny, omówienie funkcji polityki społecznej oraz roli instytucji publicznych i organizacji pozarządowych działających na rzecz dzieci i rodzin na poziomie krajowym oraz w wymiarze międzynarodowym. |
Pełny opis: |
W ramach wykładu omówione zostaną systemy wspierania dzieci i rodzin, przemiany rodzin we współczesnym świecie i wynikające z tych przemian szanse oraz zagrożenia dotyczące rozwoju dzieci i młodzieży (sytuacja demograficzna, społeczno-kulturowa rodzin, migracje ekonomiczne, mobilność, problemy uzależnienia, ubóstwa i wykluczenia społecznego oraz szanse związane z mobilnością, rozwojem usług wsparcia rodziny). Studenci zapoznają się z teoretycznymi podstawami podejść zorientowanych na rodziny i dzieci. Zostanie im przedstawiony stan najnowszych badań i główne raporty nt. uwarunkowań rodzicielstwa i wspierania rodzin o zasięgu krajowym i międzynarodowym. Zapoznają się również z działaniami polityki społecznej na rzecz dzieci i rodzin w Polsce i innych wybranych krajach, z zasadami polityk rodzinnych i instrumentami wspierania rodziny. Poznają systemy wsparcia dzieci i rodzin w Polsce i za granicą, zadania pomocy społecznej oraz profile instytucji i organizacji pozarządowych działających na rzecz dzieci i rodzin. Będą mieli możliwość zapoznania się z przykładami działań wspierających dzieci, młodzież i rodziny w środowisku lokalnym oraz programy pomocy rodzinom z „grupy ryzyka”. |
Literatura: |
Golinowska, S., Modele polityki społecznej w Polsce i Europie na początku XXI wieku, Fundacja Batorego, 2018: http://www.batory.org.pl/upload/files/Programy%20operacyjne/Forum%20Idei/Modele%20polityki%20spolecznej.pdf (fragmenty) Piorunek, M., Skowrońska-Pućka A., Kozielska J. Rodzina–młodzież–dziecko. Szkice z teorii i praktyki pomocy psychopedagogicznej i socjalnej. Wydawnictwo Naukowe UAM, 2016 (fragmenty) Kłos, B. "Wsparcie finansowe dla rodzin z dziećmi w Polsce iw wybranych państwach członkowskich Unii Europejskiej." Analizy BAS 6 (142) (2016). Szluz B., Szluz A., Urbańska M.(red.), Współczesna rodzina w ujęciu interdyscyplinarnym. Przemiany-Wsparcie-Rozwój, Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017 (fragmenty). Kolankiewicz, M. "Dzieci poza rodziną." Dziecko krzywdzone. Teoria, badania, praktyka 16.1 (2017): 68-93. Krakowiak, P. "Praca socjalna w Szkocji wobec zagrożeń dzieci w środowisku lokalnym (Na przykładzie instytucji wskazanej osoby–named person)." Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika 34 (2018): 89-101. Brągiel J., Górnicka B. (red.), Rodzicielstwo w kontekście współczesnych przemian społecznych, Opole 2015 (fragmenty). Mizielińska J., Struzik J., Król A., RÓŻNYM GŁOSEM. Rodziny z wyboru w Polsce, Wyd. PWN 2017, (fragmenty). Kowalski, W. "Wspieranie rodzin dysfunkcjonalnych przez Stowarzyszenie SOS Wioski Dziecięce w Polsce." Studia i prace pedagogiczne 4 (2017). Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 roku o wspieraniu rodziny i systemu pieczy zastępczej. Opracowania dostępne w Internecie: Przegląd systemów wsparcia rodzin marzec 2017: https://www.mpips.gov.pl/wsparcie-dla-rodzin-z-dziecmi/rodzina-500-plus/dokumenty-i-opracowania/przeglad-systemow-wsparcia-rodzin/ Pomoc społeczna i opieka nad dzieckiem i rodziną w 2017 roku. GUS, Warszawa 2018. Programy: 500+, program Rodzina na lata 2010-2020. Warszawa rodzinna.um.warszawa.pl, program wspierania rodziny w mieście st. Warszawie na lata 2016-2018. Realizacja Celów Zrównoważonego Rozwoju w Polsce. Raport 2018. Employment, Social Affairs & Inclusion, Komisja Europejska (wybrane materiały) OECD data: https://data.oecd.org/ Human Development Reports 2018: http://hdr.undp.org/en/2018-update |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: studenci znają i rozumieją przemiany rodziny i wynikające z nich zagrożenia dla funkcjonowania rodziny i rozwoju dzieci i młodzieży znają stan współczesnych badań nad rodziną i główne raporty o zasięgu krajowym i międzynarodowym rozumieją podstawy podejścia zorientowanego na rodzinę w teorii i praktyce społecznej znają wybrane systemy wspierania rodziny i programy prewencyjne i interwencyjne w Polsce i innych krajach Umiejętności: studenci są w stanie opisać i krytycznie zanalizować przykłady działań na rzecz dziecka i rodziny oferowanymi przez instytucje publiczne i organizacje pozarządowe potrafią wskazać efektywne strategie i projekty skierowane do dzieci i rodzin w środowisku lokalnym oraz modele pomocy rodzinom z „grupy ryzyka” Kompetencje społeczne: studenci rozumieją uwarunkowania rodzicielstwa we współczesnym świecie zdają sobie sprawę z trudności, z jakimi borykają się współczesne rodziny są gotowi – na gruncie przygotowania zawodowego - do podejmowania działań aktywizujących dzieci i rodziny |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie wykładów na podstawie kolokwium pisemnego przeprowadzonego pod koniec semestru (zaliczenie jest warunkiem dopuszczenia do egzaminu modułowego). Egzamin pisemny z modułu kierunkowego. Wymagana jest umiejętność integrowania wiedzy zdobytej w ramach modułu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Zielińska | |
Prowadzący grup: | Rafał Pląsek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Zielińska | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.