MM - Laboratorium specjalnościowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MM-AKN-LS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MM - Laboratorium specjalnościowe |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Przedmiot przygotowuje studentów i studentki do przeprowadzenia diagnozy instytucji, w której odbywają środowiskową praktykę pedagogiczną. |
Pełny opis: |
Zajęcia mają na celu przygotować studentów i studentki do przeprowadzenia diagnozy instytucji, w której odbywają oni praktykę środowiskową. Podczas zajęć studentki i studentki nauczą się w jaki sposób zaplanować i przeprowadzić małe badania diagnostyczne. Poszerzą swoją wiedzę metodologiczną z zakresu opracowywania projektów badawczych, jak również poddadzą refleksji proces zbierania danych i ich analizy. Efektem zajęć będzie przygotowanie pisemnego raportu z diagnozy. Studentki i studenci biorący udział w zajęciach będą również zobowiązani przedstawić wyniki diagnozy w instytucji, w której ją przeprowadzali. 1. Wprowadzenie w tematykę zajęć; zapoznanie się z programem oraz warunkami zaliczenia zajęć; określenie potrzeb edukacyjnych. 2. Warsztat badacza cz I. 3.Warsztat badacza cz II. 4.Warsztat badacza cz III 5. Indywidualne konsultacje projektów badawczych 6. Grupowa wymiana doświadczeń badawczych 7. Prezentacja wyników badań 8 Prezentacja wyników badań, ewaluacje pracy badacza |
Literatura: |
E. Babbie, Podstawy badań społecznych, Warszawa 2010. Creswell J.W., Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Kraków 2013. S. Nowak, Metodologia badań społecznych, Warszawa 2011. D. Silverman, Prowadzenie badań jakościowych, Warszawa 2010. FRSE, Analiza potrzeb, Warszawa |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA - Student/ Studentka zna metodologię badań społecznych - Student/ Studentka wie w jaki sposób przeprowadzić analizę zebranych danych - Studentka/ Student zna metodę analizy SWOT UMIEJĘTNOŚCI - Studentka/ Student potrafi zaplanować i przeprowadzić diagnozę instytucji - Student/ Studentka w sposób krytyczny ewaluuje działalność diagnozowanej instytucji - Studentka/ Student potrafi zidentyfikować najważniejsze problemy instytucji i zaproponować ich rozwiązanie POSTAWY - Student/ Studentka wykazuje się refleksyjnością w diagnozie wybranej instytucji - Studentka/ Student jest świadoma/ świadomy użyteczności diagnozy do przeprowadzania zmiany społecznej |
Metody i kryteria oceniania: |
- uczestnictwo w zajęciach - bieżący kontakt z prowadzącą w celu monitorowania postępów diagnozy i praktyk - przygotowanie i przeprowadzenie diagnozy instytucji, w której odbywa się praktyki oraz opracowanie jej w formie pisemnej - przedstawienie fragmentu diagnozy podczas zajęć Schemat diagnozy: 1. Pełna nazwa placówki/organizacji, dokładny adres, możliwości kontaktu (telefony, fax, e-mail, strona www itp.), dane kontaktowe szefa placówki i opiekuna praktyki. 2. Diagnoza stanu aktualnego - analiza SWOT: Mocne strony (jak je wykorzystać lub wzmocnić?) i słabości instytucji (jak je zminimalizować lub zamienić w mocne strony?); Sytuacje sprzyjające i zagrożenia (analiza czynników społecznych, kulturowych, ekonomicznych, politycznych, technologicznych, które w najbliższych np. trzech latach mogą mieć wpływ na sukces lub niepowodzenie firmy) 3) Wizja instytucji – plan optymalny (jak to powinno być?) 4) Jakie działania (strategia) należy podjąć by zbliżyć się lub osiągnąć plan optymalny? 4. TEMAT DO WYBORU!!!! a) Misja instytucji (obszary i naczelne zasady działania organizacji; służy przekazaniu tego kim są i czym się zajmują) b) Potrzeby klientów i innych zainteresowanych (Kim są klienci? Jakie są ich potrzeby? Co instytucja może im zaoferować w zakresie zaspokojenia tych potrzeb? ) Kto jeszcze może być ich klientem w przyszłości? c) Pracownicy i współpracownicy instytucji (Kim są? Jakie są ich potrzeby? Co instytucja może im zaoferować w zakresie zaspokojenia tych potrzeb? Ich motywacje?) d) Konkurencja (Kto jest postrzegany jako konkurencja? Co jest przedmiotem rywalizacji? Jakie są mocne strony instytucji? Jakie są słabsze strony instytucji? Kto może być konkurentem w bliższej lub dalszej przyszłości? Czy można z konkurencją podjąć współpracę, w jakich zakresach i na czym może ta współpraca polegać?) e) Źródła wsparcia w środowisku (potencjalni współpracownicy lub darczyńcy; osoby lub grupy sympatyzujące; instytucje, na które można liczyć; osobistości związane z firmą; mieszkańcy; inni) |
Praktyki zawodowe: |
Laboratorium specjalnościowe jest połączone ze Środowiskową praktyką pedagogiczną |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ SEM
PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Lipińska-Zańko, Ewa Palamer-Kabacińska | |
Prowadzący grup: | Barbara Kwiatkowska-Tybulewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Lipińska-Zańko, Ewa Palamer-Kabacińska | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.