MM - Moduł metodyczny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MM-PR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MM - Moduł metodyczny |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi diagnozy, pomocy, terapii i kształcenia osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności (osób z niepełnosprawnością sensoryczną, z niepełnosprawnością ruchową, z niepełnosprawnością intelektualną, z zaburzeniami emocjonalnymi i psychicznymi, z całościowymi zaburzeniami rozwoju i przewlekle chorych) |
Pełny opis: |
W ramach modułu realizowane są następujące przedmioty: Uwarunkowania rozwoju i edukacji osób niepełnosprawnych - do roku 2017/18 Metodyka pracy z osobami przewlekle chorymi Metodyka pracy z osobami z niepełnosprawnością ruchową Metodyka pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną Metodyka pracy z osobami z zaburzeniami emocjonalnymi i psychicznymi Metodyka pracy z osobami z zaburzeniami sensorycznymi Metodyka pracy z osobami z całościowymi zaburzeniami rozwoju Analiza doświadczeń Praktyki |
Literatura: |
wg ustaleń prowadzących poszczególne przedmioty |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Ma elementarną wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej oraz jej miejscu w systemie nauk pedagogicznych oraz powiązaniu z innymi dyscyplinami naukowymi Ma podstawową wiedzę o typowych strukturach i instytucjach (edukacyjnych, kulturowych, politycznych) wspierających osoby niepełnosprawne Ma podstawową wiedzę o relacjach społecznych pomiędzy osobą niepełnosprawną a jej środowiskiem i instytucjami społecznymi Ma elementarna wiedzę o psychospołecznych problemach osób z niepełnosprawnością oraz uwarunkowaniach ich społecznego funkcjonowania Ma wiedzę o normach i regułach organizujących proces edukacji osób z niepełnosprawnością. Zna podstawowe normy i reguły funkcjonowania odpowiednich instytucji edukacyjnych. Zna źródła ich powstania, zmiany i sposoby działania. Ma wiedzę o mechanizmach i uwarunkowaniach procesu edukacji, rehabilitacji, wpierania i pomocy osobom z niepełnosprawnością Ma wiedzę o poglądach na mechanizmy i uwarunkowania procesu edukacji, rehabilitacji, wpierania i pomocy osobom z niepełnosprawnością Zna podstawowe zasady i formy tworzenia instytucji edukacyjnych, terapeutycznych, pomocowych i wpierających Umiejętności: Potrafi prawidłowo interpretować proces edukacji osób z niepełnosprawnością oraz określić jego znaczenie Potrafi wykorzystać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz nauk pokrewnych w celu analizy złożonych problemów, wychowania, kształcenia i wspomagania rozwoju osób z niepełnosprawnością Potrafi diagnozować i analizować potrzeby oraz proces edukacji, wpierania i pomocy osobom z niepełnosprawnością Potrafi przewidywać praktyczne skutki procesu edukacji, wpierania i pomocy osobom z niepełnosprawnością Potrafi posługiwać systemem klasyfikacji rodzaju stopnia niepełnosprawność oraz normami i regułami systemu edukacji i pomocy w celu projektowania właściwych działań pedagogicznych Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę i opanowane umiejętności w czasie praktyki zawodowej Posiada umiejętność analizy proponowanego rozwiązania konkretnych problemów edukacyjnych i pomocowych, proponuje odpowiednie rozstrzygnięcia w tym zakresie Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk w procesie edukacji, wpierania i pomocy osobom z niepełnosprawnością Kompetencje społeczne: Ma pogłębioną świadomość wiedzy i umiejętności z metodyki pracy z osobą niepełnosprawną. Rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i doskonalenia zawodowego Współpracuje w grupie Potrafi planować działania edukacyjne na rzecz osób z niepełnosprawnością oraz określać priorytety umożliwiające realizację określonego przez siebie lub innych zadania Czuje się odpowiedzialny za skutki i efekty swojej pracy (wspomagania rozwoju osób z niepełnosprawnością oraz osób z zaburzeniami rozwoju). - Potrafi prawidłowo identyfikować i rozstrzygać dylematy związane z pomaganiem i wspieraniem osób z niepełnosprawnością. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny, po wcześniejszym uzyskaniu zaliczeń (obecności, kolokwia) ze wszystkich przedmiotów wchodzących w skład modułu oraz po odbyciu i przedstawieniu dokumentacji praktyk. |
Praktyki zawodowe: |
120 godzin praktyk |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.