MM - Metodyka pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MM-PR-MPNI |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MM - Metodyka pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Student zdobywa wiedzę z zakresu metodyki nauczania i wychowania osób z niepełnosprawnością intelektualną. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot obejmuje teoretyczne zagadnienia dotyczące specyfiki procesów poznawczych i właściwości psychicznych osób z niepełnosprawnością intelektualną. Określa również kwestie działań dydaktyczno-wychowawczych, które zapewniają efektywność edukacji, wspomagania i wspierania tej grupy ludzi. Kompetencje metodyczne zawierają problematykę nauczania i wychowania jednostek z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym , znacznym. |
Pełny opis: |
Podczas zajęć zostaną omówione zagadnienia dotyczące definicji, klasyfikacji i etiologii niepełnosprawności intelektualnej. Poruszana problematyka obejmować będzie analizy założeń dwóch modeli niepełnosprawności: medycznego i społecznego oraz cele rehabilitacji i wspierania autonomii tej grupy ludzi. Wśród referowanych na zajęciach tematów znajdą się też kwestie dotyczące obecności placówek specjalnych dla osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz praktyczne problemy ubezwłasnowolnienia jednostek z tego typu trudnościami. Zagadnienia teoretyczne zostaną odniesione do specyfiki nauczania i wychowania poszczególnych grup ludzi z niepełnosprawnością (stopnień lekki, umiarkowany, znaczny i głęboki). Ponadto zostanie omówiona podstawa nauczania dzieci niepełnosprawnych intelektualnie a także metodyka postępowania wychowawczego w zakresie relacji społecznych, czynności poznawczych, percepcyjno-motorycznych i samoobsługowych. Program zajęć obejmuje również uzyskanie informacji na temat metod wspomagania rozwoju człowieka z niepełnosprawnością intelektualną. Zostaną także uwzględnione zagadnienia dotyczące cech i zadań pedagoga w pracy z dzieckiem oraz jego współpracy z rodzicami i opiekunami. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Bobińska K., Pietras T., Gałecki P.: Niepełnosprawność intelektualna - etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia. Wydawnictwo Continuo. Wrocław 2012 Chrzanowska I., Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Wydawnictwo: Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2015;. Dykcik W.: Pedagogika specjalna. Wydawnictwo Naukowe UAM: Poznań 1997. Gorajewska D.: Poznajemy ludzi z niepełnosprawnością. Wydawnictwo Stowarzyszenia Przyjaciół Integracji: Warszawa 2007. Janiszewska – Nieścioruk Z.: Człowiek z niepełnosprawnością intelektualną. Wybrane problemy osobowości, rodzin i edukacji osób z niepełnosprawnością intelektualną. Tom I, Oficyna Wydawnicza „Impuls”: Kraków 2004. Janiszewska – Nieścioruk Z.: Człowiek z niepełnosprawnością intelektualną. Wybrane problemy społecznego funkcjonowania oraz rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną. Tom II, Oficyna Wydawnicza „Impuls”: Kraków 2004. Obuchowska I.: Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. WSiP: Warszawa 1991. Piszczek, M.: Edukacja uczniów z głębokim upośledzeniem umysłowym. Przewodnik dla nauczycieli. CMPP-P 2008. Piszczek, M.: Przewodnik dla nauczycieli uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu znacznym i umiarkowanym. Cz. 1. CMPP-P 2001, 2009. Smith D.: Pedagogika specjalna. PWN: Warszawa, 2008 |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu student: wiedza: - podaje definicję, przyczyny, stopnie niepełnosprawności intelektualnej; - ma wiedzę o mechanizmach i uwarunkowaniach procesu edukacji, rehabilitacji, wpierania i pomocy osobom z niepełnosprawnością intelektualną; - ma wiedzę o poglądach na mechanizmy i uwarunkowania procesu edukacji, rehabilitacji, wpierania i pomocy osobom z niepełnosprawnością intelektualną; - zna podstawowe zasady i formy tworzenia instytucji edukacyjnych, terapeutycznych, pomocowych i wpierających osoby z niepełnosprawnością intelektualną; umiejętności: - opisuje funkcjonowanie osób z danym stopniem niepełnosprawności intelektualnej; - potrafi określić specjalne potrzeby edukacyjne dzieci z niepełnosprawnością intelektualną; - umie dostosować wymagania edukacyjne do potrzeb dziecka z niepełnosprawnością intelektualną; - posiada umiejętność analizy proponowanego rozwiązania konkretnych problemów edukacyjnych i pomocowych, proponuje odpowiednie rozstrzygnięcia w zakresie wsparcia osób z niepełnosprawnością intelektualną; -posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk w procesie edukacji, wpierania i pomocy osobom z niepełnosprawnością intelektualną; kompetencje społeczne: - ma pogłębioną świadomość wiedzy i umiejętności z metodyki pracy z osobą niepełnosprawną intelektualną; - potrafi planować działania edukacyjne na rzecz osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz określać priorytety umożliwiające realizację określonego przez siebie lub innych zadania - potrafi prawidłowo identyfikować i rozstrzygać dylematy związane z pomaganiem i wspieraniem osób z niepełnosprawnością intelektualną. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność i aktywny udział na zajęciach, znajomość lektur, prace zaliczeniowe, kolokwium. Student może opuścić maksymalnie dwa zajęcia. |
Praktyki zawodowe: |
Przedmiotowi towarzyszą 120 godzinne praktyki. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.