MNP - Pedagogika porównawcza
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MNP-PP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MNP - Pedagogika porównawcza |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu jest wprowadzenie w problematykę pedagogiki porównawczej w kontekście zjawisk i procesów zachodzących w XXI wieku. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zaznajomienie z podstawowymi problemami współczesnej edukacji w pryzmacie systemów oświatowych w wybranych krajach na świecie. Przeprowadzenie analizy konstrukcji i funkcjonowania systemów szkolnych i oświatowych w kontekście przemian historycznych, społecznych, demograficznych, ekonomicznych oraz oczekiwań i potrzeb wychowawczo-edukacyjnych w wybranych krajach na świecie. Zagadnienia omówione podczas wykładów są przedmiotem szczegółowej analizy i pogłębionej refleksji podczas konwersatoriów. |
Pełny opis: |
1.Podstawowe pojęcia pedagogiki porównawczej. 2.Przemiany historyczne, społeczne i ekonomiczne budujące model oświaty. 3.Narzędzia konstrukcji systemów oświatowych. 4.Porównawcza charakterystyka poziomów edukacyjnych. 5.Systemy edukacyjne w wybranych krajach europejskich i pozaeuropejskich: organizacja, struktura, zarządzanie, podstawowe problemy. Podobieństwa i różnice. 6.Polski system edukacyjny, a kierunki oświaty na świecie. 7.Szkolnictwo alternatywne na świecie w ujęciu porównawczym. 8.Pedagogika porównawcza w międzynarodowych organizacji i instytucji oświatowych. 9.Problematyka edukacji zawodowej w ujęciu porównawczym. 10.Problematyka umasowienia szkolnictwa wyższego w ujęciu porównawczym. 11.Aktualne kierunki przemian w oświacie na świecie w ujęciu porównawczym. |
Literatura: |
1.Ahier J., Cosin B., Hales M. (1999), Diveristy and Change. Education, Policy and Selection, Routledge, London and New York 2.Cylkowska-Nowak M. (2004), Główne tendencje w zakresie struktur i funkcjonowania systemów edukacyjnych na świecie, w: Kwieciński Z, Śliwerski B. (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki. Tom 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 3.Dziewulak D.: Systemy szkolne Unii Europejskiej, Żak Warszawa 1997 r. 4.Dziewulak D. autor haseł: systemy edukacyjne Austrii, Belgii, Finlandii, Francji, Grecji, Hiszpanii, Holandii, Irlandii, Luksemburga, Portugalii w: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. Tom 1 A-F. Tom 2 G-Ł. Tom 3 M-O, Tom 4 P, Wydawnictwo Akademickie Żak, WARSZAWA 2003 r. 5.Dziewulak D.: Edukacja kulturalna w szkolnictwie wybranych państw europejskich, naukowy kwartalnik Biura Analiz Sejmowych STUDIA BAS nr 2(46)2016. 6.Dziewulak D.: System szkolny Irlandii, ekspercka seria wydawnicza Biura Analiz Sejmowych, ANALIZY BAS nr 14(118)2014. 7.Dziewulak D.: Finansowanie zakupu podręczników szkolnych w wybranych państwach, ekspercka seria wydawnicza Biura Analiz Sejmowych ANALIZY BAS nr 4(108)2014. 8.Dziewulak D.: Szkolnictwo wyższe w świetle raportów edukacyjnych, naukowy kwartalnik Biura Analiz Sejmowych STUDIA BAS nr 3(35)2013. 9.Dziewulak D.: Nadzór pedagogiczny w systemach edukacyjnych w Polsce i w wybranych państwach Unii Europejskiej, ekspercka seria wydawnicza Biura Analiz Sejmowych ANALIZY BAS 2013 r. nr 7(96) 10.Dziewulak D.: Kształcenie zawodowe w Polsce i w wybranych państwach Unii Europejskiej, ekspercka seria wydawnicza Biura Analiz Sejmowych ANALIZY BAS 2013 r. nr 6(95) 11.Dziewulak D.: Doradztwo edukacyjno-zawodowe w szkolnictwie zawodowym w Polsce i w wybranych państwach UE, ekspercka seria wydawnicza Biura Analiz Sejmowych ANALIZY BAS 2013 r. nr 4(93) 12.Dziewulak D.: Kształcenie na odległość w wybranych państwach europejskich, ekspercka seria wydawnicza Biura Analiz Sejmowych ANALIZY BAS 2012 r. nr 18(85) 13.Gmerek T. (2011), Edukacja i nierówności społeczne. Studium porównawcze na przykładzie Anglii, Hiszpanii i Rosji, Impuls, Kraków 14.Hildebrandt D. (2006), Zjednoczenie Niemiec a edukacja obowiązkowa w nowych krajach związkowych, Garmond, Poznań 15.Konarzewski K., TIMSS i PIRLS 2011. Osiągnięcia szkolne polskich trzecioklasistów w perspektywie międzynarodowej, Warszawa 2012. 16.Melosik Z. (2007), Teoria i praktyka edukacji wielokulturowej, Impuls, Kraków 17.Michalik E., Chałupczak H. (2006), Mniejszości narodowe i etniczne w procesach transformacji oraz integracji, Wydawn. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej 18.Pachociński R. (2007), Pedagogika porównawcza, Wydawnictwo Akademickie Żak 19.Potulicka E., Hildebrandt-Wypych D., Czech-Włodarczyk C., Systemy edukacji w krajach europejskich, Kraków 2012 20.Bieżące artykuły, raporty OECD i EURYDICE wskazane przez wykładowcę. |
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia w zakresie wiedzy: a)opisuje strukturę pedagogiki porównawczej. b)przedstawia uwarunkowania organizacji i funkcjonowania systemów oświatowych. c)wyjaśnia mechanizmy reform oświatowych. d)wymienia wady i zalety systemów szkolnych. e)dostrzega związek i zależność między przemianami w oświacie i zmianami cywilizacyjnymi w otaczającym nas świecie. Efekty kształcenia w zakresie umiejętności: a)stosuje warsztat pedagoga porównawczego analizując systemy oświatowe. b)dokonuje wyboru zmiennych opisujących funkcjonowanie systemów oświatowych zgodnie z uwarunkowaniami i zasadami polityki oświatowej. Efekty kształcenia w zakresie postaw (kompetencji społecznych): a)dokonuje krytycznej analizy porównawczej systemów oświatowych wybranych państw. b)analizuje zmienne historyczne, ekonomiczne, demograficzne i społeczne dla potrzeb wniosków wynikających z porównania systemów oświatowych. c)ocenia kierunki reform oświatowych w celu doskonalenia własnego warsztatu pedagoga porównawczego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie pisemne wykładu polega na odpowiedzi na dwa pytania. Pytanie zamknięte (sprawdzające efekty kształcenia dotyczące zakresu informacji i faktów) i pytanie otwarte (sprawdzające efekty kształcenia związane z umiejętnościami wykorzystania przyswojonej wiedzy i stopniem opanowania kompetencji społecznych). Warunki zaliczenia: Zal. - odpowiedź na obydwa pytania. Średnia z dwóch pytań 60%-100% Nzal. - odpowiedź tylko na jedno z dwóch pytań. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jan Rutkowski | |
Prowadzący grup: | Dobromir Dziewulak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest wprowadzenie w problematykę pedagogiki porównawczej w kontekście zjawisk i procesów zachodzących w XXI wieku. Zaznajomienie z podstawowymi problemami współczesnej edukacji w pryzmacie systemów oświatowych w wybranych krajach na świecie. Przeprowadzenie analizy konstrukcji i funkcjonowania systemów szkolnych i oświatowych w kontekście przemian historycznych, społecznych, demograficznych, ekonomicznych oraz oczekiwań i potrzeb wychowawczo-edukacyjnych w wybranych krajach na świecie. Zagadnienia omówione podczas wykładów są przedmiotem szczegółowej analizy i pogłębionej refleksji podczas konwersatoriów. |
|
Pełny opis: |
1.Podstawowe pojęcia pedagogiki porównawczej. 2.Przemiany historyczne, społeczne i ekonomiczne budujące model oświaty. 3.Narzędzia konstrukcji systemów oświatowych. 4.Porównawcza charakterystyka poziomów edukacyjnych. 5.Systemy edukacyjne w wybranych krajach europejskich i pozaeuropejskich: organizacja, struktura, zarządzanie, podstawowe problemy. Podobieństwa i różnice. 6.Polski system edukacyjny, a kierunki oświaty na świecie. 7.Szkolnictwo alternatywne na świecie w ujęciu porównawczym. 8.Pedagogika porównawcza w międzynarodowych organizacji i instytucji oświatowych. 9.Problematyka edukacji zawodowej w ujęciu porównawczym. 10.Problematyka umasowienia szkolnictwa wyższego w ujęciu porównawczym. 11.Aktualne kierunki przemian w oświacie na świecie w ujęciu porównawczym. |
|
Literatura: |
1.Ahier J., Cosin B., Hales M. (1999), Diveristy and Change. Education, Policy and Selection, Routledge, London and New York 2.Cylkowska-Nowak M. (2004), Główne tendencje w zakresie struktur i funkcjonowania systemów edukacyjnych na świecie, w: Kwieciński Z, Śliwerski B. (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki. Tom 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 3.Dziewulak D.: Systemy szkolne Unii Europejskiej, Żak Warszawa 1997 r. 4.Dziewulak D. autor haseł: systemy edukacyjne Austrii, Belgii, Finlandii, Francji, Grecji, Hiszpanii, Holandii, Irlandii, Luksemburga, Portugalii w: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. Tom 1 A-F. Tom 2 G-Ł. Tom 3 M-O, Tom 4 P, Wydawnictwo Akademickie Żak, WARSZAWA 2003 r. 5.Dziewulak D.: Edukacja kulturalna w szkolnictwie wybranych państw europejskich, naukowy kwartalnik Biura Analiz Sejmowych STUDIA BAS nr 2(46)2016. 6.Dziewulak D.: System szkolny Irlandii, ekspercka seria wydawnicza Biura Analiz Sejmowych, ANALIZY BAS nr 14(118)2014. 7.Dziewulak D.: Finansowanie zakupu podręczników szkolnych w wybranych państwach, ekspercka seria wydawnicza Biura Analiz Sejmowych ANALIZY BAS nr 4(108)2014. 8.Dziewulak D.: Szkolnictwo wyższe w świetle raportów edukacyjnych, naukowy kwartalnik Biura Analiz Sejmowych STUDIA BAS nr 3(35)2013. 9.Dziewulak D.: Nadzór pedagogiczny w systemach edukacyjnych w Polsce i w wybranych państwach Unii Europejskiej, ekspercka seria wydawnicza Biura Analiz Sejmowych ANALIZY BAS 2013 r. nr 7(96) 10.Dziewulak D.: Kształcenie zawodowe w Polsce i w wybranych państwach Unii Europejskiej, ekspercka seria wydawnicza Biura Analiz Sejmowych ANALIZY BAS 2013 r. nr 6(95) 11.Dziewulak D.: Doradztwo edukacyjno-zawodowe w szkolnictwie zawodowym w Polsce i w wybranych państwach UE, ekspercka seria wydawnicza Biura Analiz Sejmowych ANALIZY BAS 2013 r. nr 4(93) 12.Dziewulak D.: Kształcenie na odległość w wybranych państwach europejskich, ekspercka seria wydawnicza Biura Analiz Sejmowych ANALIZY BAS 2012 r. nr 18(85) 13.Gmerek T. (2011), Edukacja i nierówności społeczne. Studium porównawcze na przykładzie Anglii, Hiszpanii i Rosji, Impuls, Kraków 14.Hildebrandt D. (2006), Zjednoczenie Niemiec a edukacja obowiązkowa w nowych krajach związkowych, Garmond, Poznań 15.Konarzewski K., TIMSS i PIRLS 2011. Osiągnięcia szkolne polskich trzecioklasistów w perspektywie międzynarodowej, Warszawa 2012. 16.Melosik Z. (2007), Teoria i praktyka edukacji wielokulturowej, Impuls, Kraków 17.Michalik E., Chałupczak H. (2006), Mniejszości narodowe i etniczne w procesach transformacji oraz integracji, Wydawn. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej 18.Pachociński R. (2007), Pedagogika porównawcza, Wydawnictwo Akademickie Żak 19.Potulicka E., Hildebrandt-Wypych D., Czech-Włodarczyk C., Systemy edukacji w krajach europejskich, Kraków 2012 20.Bieżące artykuły, raporty OECD i EURYDICE wskazane przez wykładowcę. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jan Rutkowski | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest wprowadzenie w problematykę pedagogiki porównawczej w kontekście zjawisk i procesów zachodzących w XXI wieku. Zaznajomienie z podstawowymi problemami współczesnej edukacji w pryzmacie systemów oświatowych w wybranych krajach na świecie. Przeprowadzenie analizy konstrukcji i funkcjonowania systemów szkolnych i oświatowych w kontekście przemian historycznych, społecznych, demograficznych, ekonomicznych oraz oczekiwań i potrzeb wychowawczo-edukacyjnych w wybranych krajach na świecie. Zagadnienia omówione podczas wykładów są przedmiotem szczegółowej analizy i pogłębionej refleksji podczas konwersatoriów. |
|
Pełny opis: |
1.Podstawowe pojęcia pedagogiki porównawczej. 2.Przemiany historyczne, społeczne i ekonomiczne budujące model oświaty. 3.Narzędzia konstrukcji systemów oświatowych. 4.Porównawcza charakterystyka poziomów edukacyjnych. 5.Systemy edukacyjne w wybranych krajach europejskich i pozaeuropejskich: organizacja, struktura, zarządzanie, podstawowe problemy. Podobieństwa i różnice. 6.Polski system edukacyjny, a kierunki oświaty na świecie. 7.Szkolnictwo alternatywne na świecie w ujęciu porównawczym. 8.Pedagogika porównawcza w międzynarodowych organizacji i instytucji oświatowych. 9.Problematyka edukacji zawodowej w ujęciu porównawczym. 10.Problematyka umasowienia szkolnictwa wyższego w ujęciu porównawczym. 11.Aktualne kierunki przemian w oświacie na świecie w ujęciu porównawczym. |
|
Literatura: |
1.Ahier J., Cosin B., Hales M. (1999), Diveristy and Change. Education, Policy and Selection, Routledge, London and New York 2.Cylkowska-Nowak M. (2004), Główne tendencje w zakresie struktur i funkcjonowania systemów edukacyjnych na świecie, w: Kwieciński Z, Śliwerski B. (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki. Tom 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 3.Dziewulak D.: Systemy szkolne Unii Europejskiej, Żak Warszawa 1997 r. 4.Dziewulak D. autor haseł: systemy edukacyjne Austrii, Belgii, Finlandii, Francji, Grecji, Hiszpanii, Holandii, Irlandii, Luksemburga, Portugalii w: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. Tom 1 A-F. Tom 2 G-Ł. Tom 3 M-O, Tom 4 P, Wydawnictwo Akademickie Żak, WARSZAWA 2003 r. 5.Dziewulak D.: Edukacja kulturalna w szkolnictwie wybranych państw europejskich, naukowy kwartalnik Biura Analiz Sejmowych STUDIA BAS nr 2(46)2016. 6.Dziewulak D.: System szkolny Irlandii, ekspercka seria wydawnicza Biura Analiz Sejmowych, ANALIZY BAS nr 14(118)2014. 7.Dziewulak D.: Finansowanie zakupu podręczników szkolnych w wybranych państwach, ekspercka seria wydawnicza Biura Analiz Sejmowych ANALIZY BAS nr 4(108)2014. 8.Dziewulak D.: Szkolnictwo wyższe w świetle raportów edukacyjnych, naukowy kwartalnik Biura Analiz Sejmowych STUDIA BAS nr 3(35)2013. 9.Dziewulak D.: Nadzór pedagogiczny w systemach edukacyjnych w Polsce i w wybranych państwach Unii Europejskiej, ekspercka seria wydawnicza Biura Analiz Sejmowych ANALIZY BAS 2013 r. nr 7(96) 10.Dziewulak D.: Kształcenie zawodowe w Polsce i w wybranych państwach Unii Europejskiej, ekspercka seria wydawnicza Biura Analiz Sejmowych ANALIZY BAS 2013 r. nr 6(95) 11.Dziewulak D.: Doradztwo edukacyjno-zawodowe w szkolnictwie zawodowym w Polsce i w wybranych państwach UE, ekspercka seria wydawnicza Biura Analiz Sejmowych ANALIZY BAS 2013 r. nr 4(93) 12.Dziewulak D.: Kształcenie na odległość w wybranych państwach europejskich, ekspercka seria wydawnicza Biura Analiz Sejmowych ANALIZY BAS 2012 r. nr 18(85) 13.Gmerek T. (2011), Edukacja i nierówności społeczne. Studium porównawcze na przykładzie Anglii, Hiszpanii i Rosji, Impuls, Kraków 14.Hildebrandt D. (2006), Zjednoczenie Niemiec a edukacja obowiązkowa w nowych krajach związkowych, Garmond, Poznań 15.Konarzewski K., TIMSS i PIRLS 2011. Osiągnięcia szkolne polskich trzecioklasistów w perspektywie międzynarodowej, Warszawa 2012. 16.Melosik Z. (2007), Teoria i praktyka edukacji wielokulturowej, Impuls, Kraków 17.Michalik E., Chałupczak H. (2006), Mniejszości narodowe i etniczne w procesach transformacji oraz integracji, Wydawn. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej 18.Pachociński R. (2007), Pedagogika porównawcza, Wydawnictwo Akademickie Żak 19.Potulicka E., Hildebrandt-Wypych D., Czech-Włodarczyk C., Systemy edukacji w krajach europejskich, Kraków 2012 20.Bieżące artykuły, raporty OECD i EURYDICE wskazane przez wykładowcę. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.