MOBS - MODUŁ BADAŃ SPOŁECZNYCH
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MOBS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MOBS - MODUŁ BADAŃ SPOŁECZNYCH |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
10.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Podstawowe cele kształcenia: - poznanie na poziomie zaawansowanym metodologii badań społecznych, - opanowanie podstawowych pojęć i koncepcji antropologii kulturowej. |
Pełny opis: |
Problematyka szczegółowa: - podstawowe paradygmaty w naukach społecznych - struktura postępowania naukowego, znaczenie pytań i hipotez badawczych - pogłębione omówienie orientacji ilościowej i jakościowej w badaniach społecznych - problem przyczynowości, eksperyment jak schemat badania i metoda analizy słabości nie eksperymentalnych schematów badawczych - problem reprezentatywności próby i generalizacji wyników z próby na populację, metody doboru próby/przypadków do badań, - pogłębione omówienie podstawowych schematów badawczych - pogłębione omówienie najważniejszych metod/technik zbierania danych wykorzystywanych w badaniach ilościowych i jakościowych - pojęcie triangulacji - praca z programami komputerowymi wspomagającymi analizę danych ilościowych (SPSS) i jakościowych (f4, Atlas.ti, MAXQDA), - pisanie raportu z badań - problemy etyczne związane z prowadzeniem badań - antropologia kulturowa jako „nauka” - trzy komponenty „perspektywy antropologicznej”: badania porównawcze, holizm, relatywizm kulturowy - definiowanie kultury, właściwości kultury - metody antropologii kulturowej - źródła antropologii kulturowej: spotkanie z Innym, naukowa etnologia, nowoczesna antropologia, kryzys antropologii w połowie XX wieku i stan po kryzysie - najważniejsze koncepcje kultury, szkoły antropologiczne - oblicza współczesności: globalizacja, konsumpcjonizm, opór kulturowy, nacjonalizm, feminizm |
Literatura: |
Literatura: Babbie E. (2008). Podstawy badań społecznych. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN. Silverman D. (2009). Prowadzenie badań jakościowych. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN. Hammersley M., Atkinson P. (2000). Metody badań terenowych. Poznań. Zysk i S-ka. Barnard A. (2016). Antropologia. Warszawa, PIW. Burszta J. W. (1998). Antropologia kultury. Tematy, teorie, interpretacje. Warszawa, Wydawnictwo Zyski S-ka. Eller D. J (2012). Antropologia kulturowa. Globalne siły, lokalne światy. Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Geertz C. (2005). Interpretacja kultur. Wybrane eseje. Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza 1. Wie, czym jest metoda naukowa i potrafi odróżnić problemy naukowe od nienaukowych, zna miejsce nauk społecznych w systemie nauk, wie, czym są badania ewaluacyjne. 2. Zna najważniejsze szkoły metodologiczne w naukach społecznych. 3. Zna podstawowe schematy badawcze stosowane w badaniach podstawowych i ewaluacyjnych, wie, jak robić przegląd literatury i definiować pojęcia. 4. Ma pogłębioną wiedzę o metodach doboru próby badawczej, pozyskiwania danych ilościowych i jakościowych, w tym danych zastanych, i modelach ich analizy. Zna metody stosowane w badaniach ewaluacyjnych. Zna strukturę publikacji naukowej, zasady przywoływania i cytowania literatury, robienia przypisów i bibliografii. 5. Zna etyczne zasady prowadzenia badania naukowego i publikacji wyników 6. Zna wyniki najważniejszych porównawczych badań edukacyjnych. 7. Zna podstawowe pojęcia ważne dla refleksji o człowieku w jego relacjach z kultura. 8. Zna najważniejsze koncepcje antropologii kulturowej, rozumie ich znaczenie dla refleksji pedagogicznej. Umiejętności 1. Poprawnie definiuje pojęcia naukowe z zakresu nauk społecznych, rozumie ich abstrakcyjność i relacje z rzeczywistością. 2. Potrafi zaplanować badanie naukowe podstawowe i ewaluacyjne, zrobić przegląd literatury, sformułować problem badawczy, dobrać metody zbierania i analizy danych. 3. Potrafi analizować wyniki badań społecznych, sformułować pogłębioną interpretację, potrafi krytycznie ocenić uzyskane wyniki. 4. Umie powiązać wyniki badań z refleksją pedagogiczną i antropologiczną. 5. Potrafi analizować kulturowe uwarunkowania procesów wychowawczych. Kompetencje społeczne 1. Potrafi krytycznie ocenić swoją wiedzę i umiejętności, rozwijać je, ma potrzebę obserwacji zmieniającej się rzeczywistości i stałego uzupełniania wiedzy. 2. Potrafi przygotowywać i realizować projekty badawcze w zespole. 3. Potrafi być badaczem wrażliwym na społeczne i etyczne konsekwencje swoich działań. 4. Jest zainteresowany problemami społecznymi i kulturą, upowszechnia zdobytą wiedzę. |
Metody i kryteria oceniania: |
Każdy element składowy Modułu kończy się zaliczeniem na ocenę. Jeżeli wszystkie oceny składowe są pozytywne, średnia z nich jest oceną z egzaminu modułowego. Ocena niedostateczna z elementu składowego modułu oznacza konieczność jej poprawy w sesji poprawkowej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Egzamin
|
|
Koordynatorzy: | Roman Dolata | |
Prowadzący grup: | Roman Dolata | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Egzamin
|
|
Koordynatorzy: | Roman Dolata | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.