Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

MPR - Nauczyciel w przedszkolu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-MPR-PPW-NP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: MPR - Nauczyciel w przedszkolu
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Celem zajęć jest przygotowanie studentów do pełnienia roli nauczyciela w przedszkolu poprzez:

zgłębiane wybranych aspektów teoretycznych związanych z funkcją opiekuńczą, wychowawczą i dydaktyczną nauczyciela przedszkola;

rozwijanie umiejętności wykorzystywania zdobytej wiedzy w praktycznym działaniu;

rozwijanie twórczej postawy wobec sytuacji wychowawczo – dydaktycznych i refleksji pedagogicznej m.in. w oparciu o analizę

przeprowadzonych w placówce obserwacji.

Pełny opis:

Zagadnienia szczegółowe:

Różne formy edukacji przedszkolnej – praca nauczyciela w publicznych i niepublicznych placówkach przedszkolnych;

Funkcje i kompetencje nauczyciela przedszkola we współczesnych rozważaniach teoretycznych i wskazaniach metodycznych.

Karta Nauczyciela i awans zawodowy nauczyciela - analiza praw i obowiązków nauczyciela w świetle obowiązujących aktów prawnych.

Nadzór pedagogiczny - nauczyciel i przedszkole na cenzurowanym.

Planowanie i organizowanie zajęć w przedszkolu (m.in. plan roczny, miesięczny, tygodniowy, konkursy, wycieczki, etc.)

Metody aktywizujące w pracy nauczyciela;

Jawne i ukryte wymiary systemu edukacji przedszkolnej (komunikacja, aranżacja wnętrz, treści edukacyjne, przekazywanie wartości).

Dokumentowanie działań pedagogicznych w pracy nauczyciela.

Komunikacja interpersonalna w pracy nauczyciela.

Nauczyciel jako organizator współpracy z rodziną i lokalną społecznością;

Zebrania z rodzicami i typy rodziców.

Obserwacja i diagnoza w pracy nauczyciela.

Rozpoznanie indywidualnych potrzeb dzieci jako podstawa organizacji sytuacji edukacyjnej;

Praca nauczyciela w grupie zróżnicowanej wiekowo.

Literatura:

1. Babiuch M., Jak współpracować z rodzicami trudnych uczniów?, 2005.

2. Brudnik E. , Moszyńska A., Owczarska B. Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, Kielce 2000.

3. Bulera M., Żuchelkowska K., Edukacja przedszkolna z partnerskim udziałem rodziców, 2006.

4. Dmochowska H., Współczesne modele kształcenia nauczycieli przedszkola, 2007.

5. Karwowska – Struczyk M., Dokumentacja narzędziem uczenia się/nauczania dziecka i nauczyciela W: Karwowska – Struczyk M.,

Słodownik – Rycaj E., Pedagogika małego dziecka. Wybrane zagadnienia, 2007.

6. Klim – Klimaszewska A., Pedagogika przedszkolna, 2012.

7. Laska E.(red.), Nauczyciele wobec wczesnej edukacji dzieci, 2007.

8. Poradnik MEN, Jak organizować edukację uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

9. Siarkiewicz E., Ostatni bastion. Jawne i ukryte wymiary pracy przedszkola, 2000.

10. Waloszek D., Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna. Obszary sporów, poszukiwań, wyzwań i doświadczeń w kontekście zmian

oświatowych, 2010.

11. Waloszek D (red.), Wybrane zagadnienia edukacji człowieka w dzieciństwie, 2009.

12. Zaczyński W., Praca badawcza nauczyciela, 1995.

13. Karta Nauczyciela (Dz.U. z 2006 r. nr 97, poz. 674)

14. inne Rozporządzenia MEN oraz MENiS

Efekty uczenia się:

WIEDZA:

• zna i stosuje metody aktywizujące w działaniach pedagogicznych;

• rozumie znaczenie i potrafi planować projektować współpracę z rodzicami;

• posiada wiedzę na temat różnych sposobów dokumentowania pracy przedszkolnej, znaczenia i metod obserwacji dzieci w przedszkolu;

• ma wiedzę na temat praw i obowiązków nauczyciela wychowania przedszkolnego na podstawie wybranych aktów prawnych.

UMIEJĘTNOŚCI:

• potrafi w sposób elastyczny przystosować zaprojektowane metody i formy zajęć do sytuacji dydaktyczno – wychowawczej w grupie

dzieci przedszkolnych;

• potrafi dokonać analizy jawnych i ukrytych aspektów społecznego życia przedszkola

Metody i kryteria oceniania:

obecność na zajęciach (dozwolone 2 nieobecności w ciągu semestru);

- aktywne uczestnictwo w zajęciach;

- przygotowanie prezentacji z listy tematów przedstawionych przez prowadzącego:

1. Przesłanie projektu prezentacji.

2. Nałożenie poprawek po informacji zwrotnej przez prowadzącego.

3. Prezentacja właściwa.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)