MS1 - Kompetencje doradcy zawodowego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MS1-DZ-KDZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MS1 - Kompetencje doradcy zawodowego |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem zajęć jest kształtowanie kompetencji doradcy zawodowego |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest kształtowanie kompetencji doradcy zawodowego: profesjonalnego pomagania innym, prezentacji i autoprezentacji, skutecznego komunikowania się i rozwiązywania konfliktów oraz sytuacji trudnych. Na zajęciach poruszone zostaną tez tematy z zakresu zawodoznawstwa i podstaw prawa pracy i etyki w pracy doradcy. Wiedza i kompetencje omawiane na zajęciach mają na celu zwiększenie efektywności pracy z klientem indywidualnym i grupowym. |
Pełny opis: |
1. Istota kompetencji – definicje, charakterystyka, użyteczność 2. Kompetencje i kwalifikacje doradcy zawodowego – przepisy prawne i wymogi ponowoczesności, doradztwo zawodowe a inne formy wspierania rozwoju 3. Elementy prawa pracy w pracy doradcy zawodowego 4. Etyka w pracy doradcy 5. Wprowadzenie do zawodoznawstwa 6. Profesjonalna pomoc klientom – zasady i granice 7. Techniki prezentacji 8. Kształcenie umiejętności skutecznego komunikowania się i rozwiązywania konfliktów oraz sytuacji trudnych 9. Doradztwo zawodowe dla klientów indywidualnych - Rozmowa doradcza 10. Doradztwo dla grup – tematyka oraz metody wykorzystywane w pracy doradcy zawodowego |
Literatura: |
Griffin E., (2002), „Podstawy komunikacji społecznej”, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk. Kargulowa A. (2005), „O teorii i praktyce poradnictwa. Odmiany poradoznawczego dyskursu”, PWN, Warszawa. Lelińska K. (2006), „Zawodoznawstwo w planowaniu kariery”, KG OHP, Warszawa. Pease A., Pease B.( 2007), „Mowa ciała”, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań. Paszkowska-Rogacz A. (2004), Metody pracy z grupą w poradnictwie zawodowym, KOWEZiU, Warszawa. Paszkowska-Rogacz A. (2004), Warsztat pracy europejskiego doradcy kariery zawodowej, KOWEZiU, Warszawa. Rae L. (2006), „Planowanie i projektowanie szkoleń”, Oficyna Ekonomiczna, Kraków. Siarkiewicz E. (2004) (red.), „Niejednoznaczność poradnictwa”, Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra. Zeszyty informacyjno-metodyczne doradcy zawodowego, Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Departament Rynku Pracy. |
Efekty uczenia się: |
Student: 1. posiada wiedzę związaną z teoriami odnoszącymi się do wyboru zawodowego i planowania kariery i potrafi ją wykorzystać do rozwiązywania problemów związanych z planowaniem kariery zawodowej i ścieżki edukacyjnej 2.potrafi zaplanować pracę doradczą związaną z planowaniem kariery 3. potrafił dobrać metody i narzędzia wykorzystywane przez doradcę zawodowego w pracy z klientem indywidualnym i grupowym 4.ma świadomość etycznych aspektów doradzania. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie zajęć odbywa się na podstawie obecności oraz realizacji zadań cząstkowych (np. przeprowadzenie symulacji porady grupowej) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.