MS1 - Współczesny rynek pracy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MS1-DZ-WRP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MS1 - Współczesny rynek pracy |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem zajęć jest wyposażenie uczestników w wiedzę umożliwiającą scharakteryzowanie współczesnego rynku pracy. |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest wyposażenie uczestników w wiedzę umożliwiającą scharakteryzowanie współczesnego rynku pracy w wymiarze lokalnym i globalnym, kształtowanie sposobów odnalezienia się na współczesnym rynku pracy, a także wykształcenie umiejętności korzystania z narzędzi niezbędnych do diagnozy sytuacji zawodowej. |
Pełny opis: |
1. Czym jest rynek pracy? Elementy rynku pracy. 2. Charakterystyka rynku pracy – badania rynku pracy (Badania Aktywności Ekonomicznej Ludności (BAEL), dane GUS, statystyka Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej i inne). 3. Przepisy prawne a doradztwo zawodowe – elementy prawa pracy . 4. Cechy rynku pracy w Polsce. 5. Rynek pracy dziś i jutro – Tendencje na współczesnym rynku pracy a kierunek działania doradców zawodowych. 6. Rynek pracy a edukacja przez całe życie – nowe kompetencje. 7. Koncepcja flexicurity. 8. Wykorzystanie wiedzy o rynku pracy w doradztwie zawodowym. 9. Perspektywa pracodawców – wymagania wobec pracowników, kim jest idealny kandydat do pracy, kompetencje wymagane przez pracodawców a kierunki kształcenia. 10. Perspektywa pracowników – jak odnajdują się na współczesnym rynku pracy. 11. Popyt a podaż na rynku pracy - Oferty pracy (badanie). |
Literatura: |
Begg D., Fischer S., Dornbusch R. (2003), „Ekonomia – Makroekonomia”, Warszawa Gaber M. (2011), „Doradztwo zawodowe w sytuacji przemian ekonomiczno-społecznych XXI wieku”, Oficyna Wydawnicza PROSPEKT, Olsztyn. Gerlach R. (2003) (red.), „Edukacja wobec rynku pracy, realia – możliwości – perspektywy”, Bydgoszcz. Grabowski J. (2006), „Pośrednictwo pracy i doradztwo zawodowe w Unii Europejskiej”, Warszawa. Kryńska E. (2009) (red.), "Flexicurity w Polsce. Diagnoza i rekomendacje", MPiPS, Warszawa. Zieliński M. (2012), "Rynek pracy w teoriach ekonomicznych", Cedewu, Warszawa. www.stat.gov.pl Główny Urząd Statystyczny – portal informacyjny www.psz.praca.gov.pl Wortal Publicznych Służb zatrudnienia www.mpips.gov.pl Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej |
Efekty uczenia się: |
- Potrafi scharakteryzować funkcjonowanie i specyfikę współczesnego rynku pracy - Umie dokonać analizy różnych procesów wpływających na współczesny rynek pracy - Zna przyczyny i dokonuje interpretacji zjawisk związanych z rynkiem pracy |
Metody i kryteria oceniania: |
Projekt indywidualny - Diagnoza sytuacji zawodowej (możliwości, problemów) na podstawie wiedzy dotyczącej współczesnego rynku pracy (badania rynku pracy, oczekiwania pracodawców). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.