MS1 - MODUŁ SPECJALNOŚCIOWY - PODSTAWY PRACY Z DZIECKIEM I RODZINĄ
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MS1-PPDR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MS1 - MODUŁ SPECJALNOŚCIOWY - PODSTAWY PRACY Z DZIECKIEM I RODZINĄ |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
15.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Moduł jest obowiązkowy dla studentów specjalności Pomoc spoleczno-wychowawcza dziecku i rodzinie. Jego celem jest wprowadzenie studentów w problematykę opieki i wychowania oraz pracy z rodzinami, w szczególności z rodzinami o złożonych potrzebach społecznych i problemach opiekuńczo-wychowawczych. Przedmioty obowiązkowe w ramach modułu: Opieka i wychowanie - 30 godz. Podstawy prawne pracy z dzieckiem i rodzina - 30 godz. Poznawanie potrzeb dziecka i rodziny - 30 godz. Praktyka instytucjonalna - 30 godzin |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem modułu jest wprowadzenie studentów w: - podstawową terminologię z zakresu opieki i wychowania oraz w koncepcje teoretyczne stanowiące podłoże pracy opiekuńczo-wychowawczej; - treść aktów prawnych regulujących zagadnienia opieki i wychowania, rodziny oraz służb społecznych; - organizację systemu pomocy dziecku i rodzinie w Polsce; zadania rządowe i samorządowe - problematykę psychopedagogiczną dotyczacą problemów społecznych i emocjonalnych dzieci. Celem zajęć, w szczególności warsztatowych, jest przygotowanie studenta do wykorzystywania wiedzy teoretycznej z zakresu opieki i wychowania do interpretowania zachowań dziecka w kontekście jego sytuacji rodzinnej, szkolnej i rówieśniczej a także umiejętności wpółpracy z innymi specjalistami w zakresie rozwiązywania problamów dziecka i rodziny. |
Pełny opis: |
Moduł stanowi wprowadzenie do innych zajęć specjalnościowych, zawiera podstawową problematykę teoretyczną, prawną i organizacyjną pracy z dzieckiem i rodziną. Stanowi komplementarny układ treści pedagogicznych, psychologicznych i prawno- organizacyjnych niezbędny do podejmowania pracy i rozwiązywania podstawowych problemów opiekuńczo-wychowawczych i społecznych rodziny. Ma przygotować studenta do pracy wychowawcy, specjalisty do pracy rodziną, asystenta rodzinnego, koordynatora pracującego z rodzinami zastępczymi. Umożliwić obserwację i komunikację z różnymi specjalistami- teoretykami i praktykami z zakresu problemów opiekuńczo-wychowawczych. Na zajęciach z opieki i wychowania studenci poznają definicje podstawowych pojęć, ewolucję historyczną oraz aktualną organizację systemu opieki nad dziećmi w Polsce, zagadnienia z zakresu teorii przywiązania, zaburzeń emocjonalnych dzieci. Przedstawione też zostają różne formy opieki i podstawowe środowiska wychowawcze. Na zajęciach z podstaw prawnych pracy z dzieckiem i rodziną studenci poznają najważniejsze akty prawne z dziedziny opieki i wychowania i pomocy społecznej oraz ich praktyczne zastosowania. Są zaznajamiani z takimi pojęciami prawnymi jak władza rodzicielska, opieka prawna, przysposobienie... Poznają kompetencje sądu rodzinnego i innych instytucji wspierających rodzinę. Poznawanie potrzeb dziecka i rodziny to zajęcia skoncentrowane wokół następujących zagadnień: diagnoza, ocena, kontakt diagnostyczny w pracy pedagoga i pracownika socjalnego, potrzeby dziecka w rodzinie, system rodzinny. Student nabywa umiejętności obserwacji i pomiaru diagnostycznego, poznaje różne metody i techniki pracy z dzieckiem, nastolatkiem i rodziną. Laboratorium specjalnościowe służy refleksji teoretycznej oraz dzieleniu się doświadczeniami z praktyki pedagogicznej odbywanej w różnych instytucjach, organizacjach i służbach opieki nad dzieckiem i wspierania rodziny. |
Literatura: |
Proponowana literatura. (Szczegóły dotyczace literatury podane są przez prowadzacych przedmioty wchodzace w skaład modułu) J. Korczak Jak kochac dziecko, Prawo dziecka do szacunku, J. Bowlby Przywiązanie, Kwartalnik Dziecko krzywdzone (wybrane numery), M. Andrzejewski Prawo rodzinne i opiekuńcze, Prawa dziecka w rodzinie zdezorganizowanej Konwencja o Prawach Dziecka, Kodeks Rodzinny i Opiekuńczy, Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, Ustawa o pomocy społecznej, Ustawa o postępowaniu w sprawach nieletnich M. Ryś, Systemy rodzinne. Metody badan struktury pochodzenia i rodziny własnej, E. Jarosz i E. Wysocka Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. G. King Umiejętności terapeutyczne nauczyciela |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: absolwent zna i rozumie S3_W01 zagadnienia z zakresu teoretycznych podstaw opieki i wychowania oraz pracy społeczno-wychowawczej z dziećmi i rodzinami, a także ich miejsce wśród innych subdyscyplin pedagogicznych i relacji z pracą socjalna i polityką społeczną S3_W02 zagadnienia z zakresu nauk humanistycznych i społecznych, obejmujących problemy społeczno-pedagogiczne dzieci, młodzieży, grup rówieśniczych, rodzin i innych środowisk wychowawczych, zastosowania praktyczne różnych koncepcji, S3_W03 specyfikę funkcjonowania środowisk wychowawczych współczesnych dzieci i rodzin, ich przemian i uwarunkowań społecznych, psychologicznych, organizacyjnych i prawnych S3_W04 znaczenie pojęć z zakresu pedagogiki społecznej i opiekuńczo-wychowawczej, polityki społecznej, pracy socjalnej z dziećmi i rodzinami, poradnictwa społeczno-wychowawczego oraz psychologii rozwoju dzieci i młodzieży i praktyki wychowawczej S3_W05 zna podstawowe metody i techniki rozpoznawania potrzeb różnych odbiorców (dzieci, rodzin młodzieży, osób starszych) oraz wspierania osób w potrzebie, a także zasady projektowania działań na rzecz niesienia pomocy grupom szczególnie zagrożonym i wykluczonym S3_W06 zna kontekst systemowy, prawny i etyczny działań podejmowanych na rzecz dzieci, rodzin i innych grup w potrzebie, zna prawa dziecka i zasady ich ochrony Umiejętności: absolwent potrafi S3_U01 wykorzystywać różne podejścia teoretyczne i wiedzę na temat zjawisk społecznych przy obserwowaniu, analizowaniu i omawianiu sytuacji i procesów społecznych związanych z wychowaniem i opieką, S3_U02 dokonać profesjonalnej oceny sytuacji społeczno-wychowawczych, prawidłowo prognozuje ich dynamikę i skutki zastosowanych rozwiązań społeczno-wychowawczych, S3_U03 dobrać odpowiednio do potrzeb i zastosować różne metody pracy społeczno-wychowawczej z dziećmi, rodzinami, młodzieżą, w tym z grupami ryzyka, S3_U04 samodzielnie zaplanować i przeprowadzić działania celowościowe, pracując z dziećmi, rodzinami i grupami w różnych środowiskach, a także dokonać oceny i ewaluacji podjętych działań, S3_U05 efektywnie komunikować się w zespole i nawiązać kontakt z odbiorcami swoich działań, S3_U06 używać specjalistycznego słownictwa, w sposób spójny i precyzyjny porozumiewać się ze specjalistami i z odbiorcami działań wychowawczych, S3_U07 samodzielnie pogłębiać i aktualizować wiedzę, rozwijać kompetencje zawodowe w zakresie pracy społeczno-wychowawczej w różnych środowiskach, S3_U08 samodzielnie lub współpracując w zespole przygotowywać i wdrażać projekty (w tym badawcze) służące podnoszeniu jakości pracy wychowawczej w środowisku, lokalnym, szkole, rodzinie, grupie, Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do S3_K01 ciągłego pogłębiania i aktualizowania wiedzy teoretycznej i praktycznej z zakresu problematyki społeczno-wychowawczej i udzielania pomocy dzieciom, rodzinom w potrzebie , S3_K02 współdziałania w zespołach (wychowawczych, badawczych, interdyscyplinarnych) i przyjmowania w nich różnych ról, S3_K03 profesjonalnego określania celów i priorytetów w pracy społeczno-wychowawczej oraz zaplanowania i zrealizowania działań na rzecz dziecka, rodziny, grup w potrzebie, S3_K04 myślenia i działania w sposób innowacyjny i ukierunkowany na tworzenie i pomnażanie dobra społecznego, S3_K05 docenienia znaczenia i uwzględniania w przygotowywanych i realizowanych działaniach kontekstów: etycznego, prawnego, organizacyjnego, systemowego, S3_K06 opracowywania planów działania, przygotowywania projektów i dokumentowania pracy własnej i zespołowej, S3_K07 formułowania i wyrażania profesjonalnych opinii w kwestiach społeczno-wychowawczych, zarówno w pracy z dziećmi, młodzieżą i rodzinami, jak i wobec przedstawicieli różnych instytucji i środowisk wychowawczych, S3_K08 uwzględniania potrzeb odbiorców swoich działań i podejmowania działań na rzecz ochrony praw dziecka i rodziny, chronienia ich interesów z poszanowaniem prawa do autonomii i podmiotowości, S3_K09 stosowania zasad etyki zawodowej i odpowiednich przepisów prawa w pracy społeczno-wychowawczej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie z przedmiotów modułu na podstawie obecnośći, zaangazowania w zajęcia dydaktyczne, pracy indywidualnej i grupowej, prac pisemnych na wybrane tematy, kolkwiów tematycznych. Egzamin modułowy ustny na ocenę. Wiedza, umiejętność analizy i rozwiązywania problemów, uwrażliwienie na potrzeby dziecka i rodziny |
Praktyki zawodowe: |
Praktyka polega na poznaniu różnych instytucji, organizacji, służb opieki nad dziećmi (poznanie podstaw prawnych, adresatów usług i świadczeń, sposobu docierania do osób potrzebujących, kwalifikowania tych, którzy korzystają z usług). Poznanie potrzeb indywidualnych i rodzinnych korzystających z pomocy służb społecznych i iinstytucji oraz metod pracy i sposobów pomocy w rozwiązywaniu ich problemów. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Egzamin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Kolankiewicz | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-01-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Egzamin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Kolankiewicz | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.