MS1 - Profilaktyka pedagogiczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MS1-PWT-PP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MS1 - Profilaktyka pedagogiczna |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Założeniem przedmiotu jest przygotowanie studentów do racjonalnego postępowania dydaktyczno - wychowawczego zmierzającego do redukowania ewentualnych zagrożeń trudnościami edukacyjnymi dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. |
Skrócony opis: |
Przedmiot wyposaża słuchaczy w wiedzę dotyczącą istoty, zadań, modeli, rodzajów i typów profilaktyki pedagogicznej. Studenci mają też okazję nauczyć się przygotowania programów profilaktycznych dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym ukierunkowanych na zagrożone obszary ich funkcjonowania edukacyjnego oraz ukierunkowanych na różne potrzeby rozwojowe. |
Pełny opis: |
Przedmiot przygotowuje słuchaczy do racjonalnego postępowania dydaktyczno - wychowawczego zmierzającego do redukowania ewentualnych zagrożeń trudnościami edukacyjnymi dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Wyposaża ich w wiedzę dotyczącą istoty, zadań, modeli, rodzajów i typów profilaktyki pedagogicznej. Studenci mają też okazję nauczyć się przygotowania programów profilaktycznych dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym ukierunkowanych na zagrożone obszary ich funkcjonowania edukacyjnego oraz ukierunkowanych na różne potrzeby rozwojowe. Treści przedmiotu pozwalają także zapoznać studentów z przykładowymi programami profilaktycznymi wykorzystywanymi zarówno w przedszkolach jak i szkołach podstawowych. |
Literatura: |
J. Szymańska - Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki T. Wiśniewski -Profilaktyka pedagogiczna A. Kozłowska -Znaczenie relacji rodzinnych dla pozytywnego rozwoju dziecka K. Geldard,D. Geldard - Jak pracować z dziecięcymi grupami terpeutycznymi |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - student definiuje w szerokim i wąskim ujęciu pojęcie pojęcie profilaktyki pedagogicznej - student zna i interpretuje różne rodzaje, modele i typy programów profilaktycznych oraz zasady ich stosowania - student zna wybrane programy profilaktyczne przeznaczone do stosowania w pracy przedszkolii i szkół podstawowych -student rozumie potrzebę stosowania programów profilaktycznych w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym Umiejętności - student potrafi klasyfikować oddziaływania profilaktyczne zgodnie z przyjętymi zasadami -student potrafi konstruować programy profilaktyczne ukierunkowane na określone potrzeby edukacyjne i rozwojowe dzieci - student potrafi dobierać strategie oddziaływania profilaktycznego zgodnie z określonymi potrzebami dzieci - student potrafi nawiązywać kontakty ze środowiskiem lokalnym w celu wykorzystania go jako elementu wspierającego program profilaktyczny Kompetencje społeczne - student jest wrażliwy na zróżnicowane potrzeby dzieci i ich najbliższego środowiska student nawiązuje dobre relacje z osobami i instytucjami na rzecz konstruowania z ich pomocą programów profilaktycznych - student jest refleksyjny w poszukiwaniu najlepszych rozwiązań służących profilaktyce pedagogicznej |
Metody i kryteria oceniania: |
Dyskusje, zadania treningowe, prezentacje |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.