MS2 - Metoda harcerska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MS2/ASK-L-MH |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MS2 - Metoda harcerska |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przybliżenie osobom niezwiązanym z ruchem harcerskim założeń metody harcerskiej, a tym, którzy działają w organizacjach harcerskich – umożliwienie wymiany doświadczeń i podjęcie dyskusji o różnicach i podobieństwach funkcjonowania drużyn, szczepów, hufców i organizacji. W ramach spotkań omówione zostaną elementy metody harcerskiej oraz poszczególne metodyki, zaprezentowane zostaną formy działań, które można wykorzystać również w pracy pedagogicznej pozaharcerskiej. Zgodnie z zasadą uczenia przez działanie spotkania będą miały charakter warsztatowy, z wykorzystaniem elementów zbiórek harcerskich. |
Pełny opis: |
Zajęcia skierowane są zarówno do osób, które nigdy wcześniej nie działały w organizacjach harcerskich jak i do tych, którzy działają/działali, pełnią lub pełnili funkcje instruktorskie. W ramach spotkań omówione zostaną elementy metody harcerskiej oraz zanalizowane sposoby jej przekazywania podczas szkoleń. Podjęta zostanie próba odpowiedzi na pytanie – czy metoda harcerska jest uniwersalną metodą wychowawczą? Podczas kolejnych spotkań zaprezentowane zostaną poszczególne metodyki dostosowane do wieku członków organizacji harcerskich – zuchowa, harcerska, starszoharcerska i wędrownicza – czym się różnią, jaka jest ich specyfika. Podczas zajęć zaprezentowane zostaną różne formy pracy, czego efektem będzie opracowanie uniwersalnego katalogu form, które można wykorzystać w pracy pedagogicznej poza ruchem harcerskim. Zgodnie z podstawowym założeniem metody harcerskiej – elastyczności i dostosowania do potrzeb uczestników – szczegółowy program zostanie ustalony na pierwszym spotkaniu zajęć po rozpoznaniu potrzeb grupy. Harcerze/harcerki i instruktorzy/instruktorki będą mogli w ramach zajęć zrealizować wymagania z aktualnie zdobywanych stopni harcerskich/instruktorskich. |
Literatura: |
Gajdziński M., Harcerski system wychowania Palamer-Kbacińska E., Pełnić służbę całym życiem? Harcerstwo jako przykład organizacji wdrażającej do funkcjonowania w sołeczeństwie obywatelskim Grodecka E., O metodzie harcereskiej I jej stosowaniu Kamiński A., Nauczanie I wychowanie metoda harcerską Na tropach harcerskiej metodyki : 100 lat harcerstwa polskiego, red. G. Miłkowska, K. Stech Różne oblicza harcerstwa, W. Śliwerski Harcerstwo w warszawskich szkołach, oprac. A. Czekalska-Nikołajew et al. ; red. M. Leciak, A. Leśny, M. Trzeciak |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna podstawowe zasady bezpieczeństwa organizowania zbiórek, gier terenowych, biwaków i obozów Rozumie na czym polega postawa „starszego brata”, „starszej siostry” w relacjach między przełożonym (instruktorem, funkcyjnym) a podopiecznym (zuchem, harcerzem) Zna założenia ruchu harcerskiego – jego korzenie, rys historyczny, zasady funkcjonowania oraz rozumie jakie czynniki miały wpływ na jego kształtowanie Zna elementy metody harcerskiej Zna system wartości będący podstawą funkcjonowania organizacji harcerskich o Umiejętności Charakteryzuje elementy metody harcerskiej i wskazuje na ich wzajemne relacje Potrafi zaplanować zbiórkę zuchową/harcerską zgodnie z ustalonymi zasadami i dostosowaną do potrzeb określonej grupy Potrafi wskazać różnice i podobieństwa w funkcjonowaniu organizacji w ramach ruchu harcerskiego Potrafi wykorzystać różne formy działań harcerskich w pracy pedagogicznej poza harcerskiej. Potrafi zaplanować i zrealizować zadanie zespołowe Potrafi zaplanować swoją ścieżkę rozwoju zgodnie z zasadami zdobywania stopni harcerskich/instruktorskich o Kompetencje Ma przekonanie o sensie propagowania założeń ruchu harcerskiego w środowisku pedagogicznym jako skutecznego systemu wychowawczego Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne, tolerancji wobec różnic organizacyjnych Odpowiedzialnie przygotowuje się do zajęć, projektuje i wykonuje zaplanowane działania Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa jest efektem zrealizowania zadań: - przygotowanie i zrealizowanie zadania zespołowego - jednego ze spotkań grupy - wyznaczenie sobie indywidualnego zadania/wyzwania do zrealizowania w trakcie semestru - zrealizowanie przez całą grupę zadania, które będzie"trwałym śladem próby" |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.