MS2 - Pedagogika zabawy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MS2/ASK-L-PZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MS2 - Pedagogika zabawy |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
W założeniu przedmiot Pedagogika zabawy ma dać studentom ogólną orientację i wiedzę na temat metody pracy z grupą, jaką jest pedagogika zabawy oraz narzędzia do wykorzystania w pracy z różnymi grupami, w różnym wieku o różnej strukturze. W trakcie zajęć studenci zostaną zapoznani z zakresem pojęciowym określenia "zabawa" i "pedagogika zabawy", istotą tej metody, strukturą typowych zajęć z zakresu pedagogiki zabawy, metodyką pracy w zakresie posługiwania się pedagogiką zabawy, możliwymi problemami ujawnianymi w kontekście dynamiki grupy objętej tego typu formą działania. Zapoznają się także z historią i zakresem działalności Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów i Animatorów KLANZA. W trakcie warsztatów studenci poznają różne typy działań z grupami metodą pedagogiki zabawy, prowadzonych w różnych grupach wiekowych odbiorców, z różnymi typami problemów, mających różnorakie cele. |
Pełny opis: |
1. Zajęcia organizacyjne - poinformowanie o zakresie proponowanej tematyki zajęć, formach i kryteriach zaliczenia - wprowadzenie do tematu przedmiotu; 2. Pedagogika zabawy - "filozofia" i geneza metody, zastosowanie na przykładach z Polski i świata; 3. Istota pedagogiki zabawy w praktyce - założenia psychopedagogiczne, struktura zajęć, podstawowe informacje z zakresu metodyki pracy z grupą metodami pedagogiki zabawy - analiza krytyczna zastosowania wybranych technik w pracy z grupą; 4./5./6. Przykłady działań zrealizowanych w konwencji pedagogiki zabawy albo zajęć z elementami pedagogiki zabawy dla różnych grup wiekowych, zróżnicowanych problemowo, o różnej strukturze wewnętrznej; 7. Obserwacje diagnostyczne docelowych grup odbiorców we wskazanych placówkach i opracowanie diagnozy potrzeb grupy. 8./9./10. Omówienie propozycji zajęć animowanych metodą pedagogiki zabawy lub z elementami pedagogiki zabawy dla wskazanej grupy odbiorców. 11./12. Realizacja zajęć we wskazanych placówkach. 13./14./15. Analiza krytyczna zrealizowanych działań, ewaluacja warsztatów. |
Literatura: |
Wprowadzenie do pedagogiki zabawy, wybór i redakcja E. Kędzior-Niczyporuk, M. Verfurth, Prowadzenie grup dziecięcych i młodzieżowych, E. Wójcik, Metody aktywizujące w pedagogice grup, M. Legumi, Techniki i sposoby animowania grup Animacja czytelnictwa dziecięcego. Koncepcje-Doświadczenia-Postulaty, praca zbiorowa pod redakcją J. Papuzińskiej i G. Walczewskiej-Klimczak J. Huizinga, Homo ludens. Zabawa jako źródło kultury oraz inne lektury i materiały wskazane w zasobach internetowych przez prowadzącą i zalecone do samodzielnej analizy/opracowania przez studenta; |
Efekty uczenia się: |
Wiedza 1. Ma elementarną wiedzę o bezpieczeństwie i higienie pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, w których prowadzone są działania metodą pedagogiki zabawy; 2. Ma elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń w różnych grupach społecznych ze szczególnym uwzględnieniem różnych grup dzieci i młodzieży - wykorzystuje tę wiedzę w działaniach animacyjnych prowadzonych metodami pedagogiki zabawy; 3. Ma pogłębioną wiedzę o metodyce działania, normach, procedurach stosowanych w różnych obszarach pedagogiki zabawy; 4. Ma podstawową wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu działań metodą pedagogiki zabawy lub z wykorzystaniem technik z zakresu pedagogiki zabawy; 5. Ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w pracy z grupą i jednostką; Umiejętności 1. Potrafi dokonać: obserwacji i interpretacji zjawisk grupowych, a także motywów i wzorów jednostkowych zachowań, wykorzystując zdobytą wiedzę teoretyczną; 2. Na podstawie dokonanej diagnozy i analizy środowiska grupowego, potrafi opracować scenariusz zajęć z elementami pedagogiki zabawy oraz przewidywać skutki planowanych działań w różnych zakresach; 3. Ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie pedagogiki, szczególnie w zakresie pedagogiki zabawy, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów, którym rekomenduje udział w zajęciach z pedagogiki zabawy; 4. W planowaniu i realizowaniu projektu w zakresie metody pedagogiki zabawy potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań dotyczących konkretnej grupy; 5. Potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki zabawy; 6. Realizując projekt z elementami pedagogiki zabawy potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie; 7. Potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu; 8. Posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów; 9. Jest przygotowany do wystąpień publicznych i prowadzenia działań w konwencji pedagogiki zabawy; Kompetencje 1. Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań z grupą metodami pedagogiki zabawy; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych w tym zakresie; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki zabawy; 2. Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej; 3. Jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania z zakresu pedagogiki zabawy oraz zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w tej dziedzinie; 4. Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania z zakresu pedagogiki zabawy; 5. Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia; |
Metody i kryteria oceniania: |
Warsztaty kończą się zaliczeniem na ocenę (patrz: kryteria oceny w module poniżej), która jest ustalana na podstawie: - bieżącego przygotowania studenta do zajęć (jakość przygotowanej przez studenta prezentacji tematycznej i znajomość tematyki lektur/materiałów uwidoczniona w aktywności podczas dyskusji na zajęciach), - przygotowanej przez studenta tematycznej prezentacji multimedialnej; - aktywności studenta w trakcie analiz materiałów prezentowanych na zajęciach (umiejętność trafnego oceniania sytuacji społecznych w grupie, prezentowania efektywnych rozwiązań zaistniałych problemów); - obecności na zajęciach - dopuszczalne maksymalnie 2 nieobecności, niedopuszczalne spóźnienia; - przygotowania autorskiego scenariusza zajęć w konwencji pedagogiki zabawy we współpracy koleżeńskiej dla wskazanej grupy zadaniowej (stopień zaangażowania w działania przygotowawcze i prezentację pomysłu); - realizacji zajęć we wskazanej grupie w instytucji (umiejętność radzenia sobie z pracą w grupie i dla grupy); - podsumowania zrealizowanych działań (zaangażowanie i działania wykonane w etapie końcowym projektu); Z każdego przedmiotu w ramach modułu student otrzymuje ocenę (nie jest wpisywana do usosa - tylko do wewnętrznych rozliczeń). Forma zaliczenia poszczególnych przedmiotów jest ustalana przez prowadzących. Egzamin składa się z kilku etapów. Pierwszy z nich to opracowanie, realizacja i ewaluacja projektu badawczego przygotowanego w zespołach (w ramach przedmiotu "Projekt badawczy"). Drugi - to prezentacja tego projektu na egzaminie przed komisją składającą się z osób prowadzących poszczególne przedmioty (min. 3 osoby) oraz "publicznością" (studenci danego roku specjalności). Po prezentacji grupie projektowej zadawane są pytania dotyczące projektu. Kolejny etap to indywidualna ustna odpowiedź na trzy pytania z puli pytań obejmującej zagadnienia z tego modułu. Ocena końcowa to średnia z prezentacji projektu i pytań ustnych. Do egzaminu przystępuje student, który zaliczył wszystkie przedmioty w ramach modułu. Studenci, którzy uzyskali średnią min. 4,5 ze wszystkich przedmiotów w ramach modułu są zwolnieni z ustnej odpowiedzi na egzaminie (z tej części otrzymują ocenę 5). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Palamer-Kabacińska | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Palamer-Kabacińska | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.