Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

MS2 - Antropologia współczesności

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-MS2-AKD-AN
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: MS2 - Antropologia współczesności
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Skrócony opis:

Kurs stanowi jedną z teoretycznych podstaw specjalności Animator kultury i doradca edukacyjno-zawodowy w społeczeństwie wielokulturowym.

Pełny opis:

Antropologia współczesności koncentruje się na badaniach dotyczących kultury współczesnej i jej przeobrażeniach. Na zajęciach poruszane są zagadnienia związane z globalizacją, tożsamością, wielokulturowością, problemem Innego we współczesnej kulturze oraz mediami elektronicznymi.

Literatura:

1. Ruth Benedict, Chryzantema i miecz. Wzory kultury japońskiej, PIW, Warszawa 2003.

2. Wojciech Burszta, Antropologia kultury. Tematy, teorie, interpretacje., Zysk i S-ka, Poznań 1998.

3. Mircea Eliade, Sacrum, mit, historia. Wybór esejów, PIW, Warszawa 1993.

4. Tim Edensor, Tożsamość narodowa, kultura popularna i życie codzienne, WUJ, Kraków 2004.

5. Erving Goffman, Człowiek w teatrze życia codziennego, KR, Warszawa 2000.

6. Johan Huizinga, Homo Ludens. Zabawa jako źródło kultury, Aletheia, Warszawa 2007.

7. Ryszard Kapuściński, Ten Inny, ZNAK, Kraków 2006.

8. Giovanni Sartori, Homo videns. Telewizja i postmyślenie, WUW, Warszawa 2007.

9. Anna Przecławska, Wychowanie – pedagogika wzorów czy spotkanie pokoleń, [w:] „Nauka” 3/2005.

10. Thomas H. Eriksen, Tyrania chwili. Szybko i wolno płynący czas w erze informacji, PIW, Warszawa 2003.

11. Marc Auge, nie-miejsca. wprowadzenie do antropologii hipernowoczesności, PWN, Warszawa 2011.

12. Maria Ossowska, Ethos rycerski i jego odmiany, PWN, Warszawa 2000.

Lektury uzupełniające: (2 lektury do wyboru)

1. Waldemar Kuligowski, Antropologia współczesności, UNIVERSITAS, Kraków 2007.

2. Wojciech Burszta, Świat jako więzienie kultury. Pomyślenia, PIW, Warszawa 2008.

3. Don Tapscott, Cyfrowa dorosłość. Jak pokolenie sieci zmienia nasz świat, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2010.

4. Neil Postman, Technopol. Triumf techniki nad kulturą, MUZA, Warszawa 2004.

5. Paul Levinson, Telefon komórkowy: Jak zmienił świat najbardziej mobilny ze środków komunikacji, MUZA, Warszawa 2006.

6. Barbara Adam, Czas, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2010.

7. Phiilippe Aries, Rozważania o historii śmierci, Oficyna Naukowa, Warszawa 2007.

8. Zygmunt Bauman, Ciało i przemoc w obliczu ponowoczesności, Wydawnictwo Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika, Toruń 1997.

9. Zygmunt Bauman, Tożsamość. Rozmowy z Benedetto Vecchim, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2007.

10. Robert Traba, Historia - przestrzeń dialogu, PAN ISP, Warszawa 2006.

Efekty uczenia się:

Student

Wiedza:

- ma wiedzę z zakresu podstawowych pojęć dotyczących kultury współczesnej,

- posiada orientację w badaniach dotyczących kultury współczesnej,

- definiuje zakres i treść pojęcia kultura oraz podstawowych pojęć dotyczących kultury (kategorie i typy kultur, elementy kultury, systemy kultury)

- przedstawia związki pomiędzy antropologią i animacją.

Umiejętności:

- potrafi posługiwać się warsztatem antropologicznym w pracy badawczej,

- posiada umiejętność analizy sytuacji kulturalnej współczesnego człowieka oraz prowadzenia dyskursu i formułowania sądów w obszarze refleksji nad kulturą współczesną,

- potrafi przechodzić w rozmowie/dyskusji od potocznego do naukowego myślenia w obszarach związanych z kulturą,

- posługuje się swobodnie aparatem pojęciowym z zakresu wiedzy o kulturze,

- dostrzega zjawiska kulturowe wokół siebie i potrafi je opisać, zinterpretować i wyjaśnić, uwzględniając czynniki i charakter zmiany,

- stawia pytania i prowadzi dyskurs antropologiczny i kulturoznawczy,

- rozumie proces globalizacji, potrafi wskazać jego konsekwencje,

- opisuje i analizuje otaczającą go rzeczywistość kulturową ze świadomością relatywizmu kulturowego i różnic kulturowych.

Postawa:

- wyraża aktywne zainteresowanie sprawami kultury, szczególnie w odniesieniu do problemów współczesności,

- wspiera i inicjuje działania mające na celu propagowanie postaw antykonsumpcyjnych,

- uczestniczy aktywnie w życiu społeczno-kulturalnym.

Metody i kryteria oceniania:

- ocena przygotowania i aktywności w czasie zajęć (dopuszczone sa 2 nieobecności),

- samodzielne przygotowanie wprowadzenia do dyskusji na wybrany temat związany z zagadnieniami poruszanymi podczas zajęć,

- kolokwium.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)