Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

MS2 - MODUŁ SPECJALNOŚCIOWY-DIAGNOZA PSYCHOPEDAGOGICZNA

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-MS2-DP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: MS2 - MODUŁ SPECJALNOŚCIOWY-DIAGNOZA PSYCHOPEDAGOGICZNA
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z funkcjami, zasadami i rodzajami diagnozy oraz poznanie wybranych metod i technik diagnozowania przebiegu rozwoju oraz trudności edukacyjnych dzieci i młodzieży. Studenci poznają wybrane metody,techniki i strategie diagnozy pedagogicznej i psychologicznej (w stopniu umożliwiającym w przyszłości współpracę z diagnostą - psychologiem).

Pełny opis:

W ramach modułu są realizowane następujące przedmioty:

Podstawy diagnozy psychopedagogicznej- wykład

Diagnoza pedagogiczna dzieci z zaburzeniami rozwoju - konwersatorium

Diagnoza trudności w uczeniu się - konwersatorium

Literatura:

Bogdanowicz M. - Ryzyko dysleksji - problemy diagnozowania

Frydrychowicz A., Koźniewska E, Sobolewska M., Zwierzyńska E.: Testy psychologiczne i pedagogiczne w poradnictwie- przewodnik metodyczny. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy

Pedagogiczno- Psychologicznej, 2004

Górniewicz E. - Pedagogiczna diagnoza specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu

Harrower M.: Projekcyjne aspekty rysunku. W: Szustrowa T.: Wybrane zagadnienia testów projekcyjnych. Warszawa : Polskie Towarzystwo Psychologiczne, 1989 pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Ministerstwa Edukacji Narodowej. 1998 str.9-29

Jarosz E., Wysocka E.: Diagnoza psychopedagogiczna podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”,

Kołbik I.: Wywiad rodzinny z użyciem genogramu. W: Barbaro B. ( red) Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny,. Kraków Wyd. U.J. 1999

Maloney, M., Ward M.: Testy psychologiczne jako metoda zbierania danych. W: Paluchowski W. (red): Testowanie a ocena kliniczna wybrane problemy. Warszawa: Polskie Towarzystwo Psychologiczne,1995

Niemierko B -ABC testów osiągnięć szkolnych

Oszwa U. - Zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznycznych

Paluchowski W.J. : Diagnoza psychologiczna proces- narzędzia – standardy. Warszawa: Wydawnictwa akademickie i profesjonalne, 2007.

Paluchowski W.J. : Diagnoza psychologiczna. Podejście jakościowe i ilościowe Warszawa: Wydawnictwa akademickie i profesjonalne, 2007.

Szustrowa T (red) Swobodne techniki diagnostyczne. Wywiad i obserwacja. Warszawa: Wyd. U.W, 1987

Stemplewska- Żakowicz, K., Paluchowski W.J.: Podstawy diagnozy psychologicznej. W: Strelau, J., Doliński, D. (red): Psychologia akademicka. Tom 2 . Gdańsk: GWP, 2010

J. Tomczuk, R. Ziętara - Kwestionariusz diagnozy i narzędzia badawcze w terapii pedagogicznej

Efekty uczenia się:

Wiedza:

Ma podstawową wiedzę o typowych strukturach i instytucjach (edukacyjnych, kulturowych, politycznych) wspierających osoby niepełnosprawne,

Ma podstawową wiedzę o relacjach społecznych pomiędzy osobą niepełnosprawną a jej środowiskiem i instytucjami społecznymi

Zna rodzaje więzi społecznych w zakresie w zakresie pedagogiki i nauk współpracujących

Ma elementarna wiedzę o psychospołecznych problemach osób z niepełnosprawnością oraz uwarunkowaniach ich społecznego funkcjonowania

Ma wiedzę o metodach, narzędziach i technikach diagnozowania problemów rozwojowych, funkcjonalnych osób z niepełnosprawnością pozwalającą opisywać uwarunkowania procesu edukacji i rehabilitacji oraz struktury odpowiednich instytucji.

Umiejętności:

Potrafi wykorzystać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz nauk pokrewnych w celu analizy złożonych problemów, diagnozy zaburzeń rozwoju osób z niepełnosprawnością

Potrafi diagnozować i analizować potrzeby oraz proces edukacji, wpierania i pomocy osobom z niepełnosprawnością

Potrafi posługiwać systemem klasyfikacji rodzaju stopnia niepełnosprawność oraz normami i regułami systemu edukacji i pomocy w celu projektowania właściwych działań pedagogicznych

Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę i opanowane umiejętności w czasie praktyki zawodowej

Posiada umiejętność analizy proponowanego rozwiązania konkretnych problemów diagnostycznych proponuje odpowiednie rozstrzygnięcia w tym zakresie oraz potrafi je wdrożyć

Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk w procesie diagnozy osoby z niepełnosprawnością

Posiada umiejętność przygotowania prezentacji ustnych, medialnych z wykorzystaniem podstawowych teorii, terminologii i źródeł z zakresu pedagogiki specjalnej

Kompetencje:

Ma pogłębioną świadomość wiedzy i umiejętności w zakresie diagnozy zaburzeń rozwoju. Rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i doskonalenia zawodowego

Potrafi pracować w zespołach diagnostycznych. Umie współpracować z innymi specjalistami i instytucjami. Ma świadomość konieczności i doniosłości zachowywania się w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej w procesie diagnozy.

Potrafi planować diagnozę oraz określać jej priorytety

Czuje się odpowiedzialny za skutki i efekty swojej pracy (wspomagania rozwoju osób z niepełnosprawnością ). Potrafi prawidłowo identyfikować i rozstrzygać dylematy związane diagnozowaniem.

Opanował umiejętność samokształcenia, potrafi wyszukać i nabyć potrzebne informację oraz kształtować umiejętności diagnostyczne

Metody i kryteria oceniania:

Dopuszczenie do egzaminu po zaliczeniu poszczególnych zajęć. Egzamin będzie rozmową prowadzoną w oparciu o przygotowaną pracę - diagnozę dziecka - jej celem będzie sprawdzenie wiedzy oraz umiejętności diagnozowania.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)