MS2 - MODUŁ SPECJALNOŚCIOWY-DIAGNOZA PSYCHOPEDAGOGICZNA
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MS2-DP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MS2 - MODUŁ SPECJALNOŚCIOWY-DIAGNOZA PSYCHOPEDAGOGICZNA |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z funkcjami, zasadami i rodzajami diagnozy oraz poznanie wybranych metod i technik diagnozowania przebiegu rozwoju oraz trudności edukacyjnych dzieci i młodzieży. Studenci poznają wybrane metody,techniki i strategie diagnozy pedagogicznej i psychologicznej (w stopniu umożliwiającym w przyszłości współpracę z diagnostą - psychologiem). |
Pełny opis: |
W ramach modułu są realizowane następujące przedmioty: Podstawy diagnozy psychopedagogicznej- wykład Diagnoza pedagogiczna dzieci z zaburzeniami rozwoju - konwersatorium Diagnoza trudności w uczeniu się - konwersatorium |
Literatura: |
Bogdanowicz M. - Ryzyko dysleksji - problemy diagnozowania Frydrychowicz A., Koźniewska E, Sobolewska M., Zwierzyńska E.: Testy psychologiczne i pedagogiczne w poradnictwie- przewodnik metodyczny. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Pedagogiczno- Psychologicznej, 2004 Górniewicz E. - Pedagogiczna diagnoza specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu Harrower M.: Projekcyjne aspekty rysunku. W: Szustrowa T.: Wybrane zagadnienia testów projekcyjnych. Warszawa : Polskie Towarzystwo Psychologiczne, 1989 pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Ministerstwa Edukacji Narodowej. 1998 str.9-29 Jarosz E., Wysocka E.: Diagnoza psychopedagogiczna podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Kołbik I.: Wywiad rodzinny z użyciem genogramu. W: Barbaro B. ( red) Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny,. Kraków Wyd. U.J. 1999 Maloney, M., Ward M.: Testy psychologiczne jako metoda zbierania danych. W: Paluchowski W. (red): Testowanie a ocena kliniczna wybrane problemy. Warszawa: Polskie Towarzystwo Psychologiczne,1995 Niemierko B -ABC testów osiągnięć szkolnych Oszwa U. - Zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznycznych Paluchowski W.J. : Diagnoza psychologiczna proces- narzędzia – standardy. Warszawa: Wydawnictwa akademickie i profesjonalne, 2007. Paluchowski W.J. : Diagnoza psychologiczna. Podejście jakościowe i ilościowe Warszawa: Wydawnictwa akademickie i profesjonalne, 2007. Szustrowa T (red) Swobodne techniki diagnostyczne. Wywiad i obserwacja. Warszawa: Wyd. U.W, 1987 Stemplewska- Żakowicz, K., Paluchowski W.J.: Podstawy diagnozy psychologicznej. W: Strelau, J., Doliński, D. (red): Psychologia akademicka. Tom 2 . Gdańsk: GWP, 2010 J. Tomczuk, R. Ziętara - Kwestionariusz diagnozy i narzędzia badawcze w terapii pedagogicznej |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Ma podstawową wiedzę o typowych strukturach i instytucjach (edukacyjnych, kulturowych, politycznych) wspierających osoby niepełnosprawne, Ma podstawową wiedzę o relacjach społecznych pomiędzy osobą niepełnosprawną a jej środowiskiem i instytucjami społecznymi Zna rodzaje więzi społecznych w zakresie w zakresie pedagogiki i nauk współpracujących Ma elementarna wiedzę o psychospołecznych problemach osób z niepełnosprawnością oraz uwarunkowaniach ich społecznego funkcjonowania Ma wiedzę o metodach, narzędziach i technikach diagnozowania problemów rozwojowych, funkcjonalnych osób z niepełnosprawnością pozwalającą opisywać uwarunkowania procesu edukacji i rehabilitacji oraz struktury odpowiednich instytucji. Umiejętności: Potrafi wykorzystać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz nauk pokrewnych w celu analizy złożonych problemów, diagnozy zaburzeń rozwoju osób z niepełnosprawnością Potrafi diagnozować i analizować potrzeby oraz proces edukacji, wpierania i pomocy osobom z niepełnosprawnością Potrafi posługiwać systemem klasyfikacji rodzaju stopnia niepełnosprawność oraz normami i regułami systemu edukacji i pomocy w celu projektowania właściwych działań pedagogicznych Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę i opanowane umiejętności w czasie praktyki zawodowej Posiada umiejętność analizy proponowanego rozwiązania konkretnych problemów diagnostycznych proponuje odpowiednie rozstrzygnięcia w tym zakresie oraz potrafi je wdrożyć Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk w procesie diagnozy osoby z niepełnosprawnością Posiada umiejętność przygotowania prezentacji ustnych, medialnych z wykorzystaniem podstawowych teorii, terminologii i źródeł z zakresu pedagogiki specjalnej Kompetencje: Ma pogłębioną świadomość wiedzy i umiejętności w zakresie diagnozy zaburzeń rozwoju. Rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i doskonalenia zawodowego Potrafi pracować w zespołach diagnostycznych. Umie współpracować z innymi specjalistami i instytucjami. Ma świadomość konieczności i doniosłości zachowywania się w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej w procesie diagnozy. Potrafi planować diagnozę oraz określać jej priorytety Czuje się odpowiedzialny za skutki i efekty swojej pracy (wspomagania rozwoju osób z niepełnosprawnością ). Potrafi prawidłowo identyfikować i rozstrzygać dylematy związane diagnozowaniem. Opanował umiejętność samokształcenia, potrafi wyszukać i nabyć potrzebne informację oraz kształtować umiejętności diagnostyczne |
Metody i kryteria oceniania: |
Dopuszczenie do egzaminu po zaliczeniu poszczególnych zajęć. Egzamin będzie rozmową prowadzoną w oparciu o przygotowaną pracę - diagnozę dziecka - jej celem będzie sprawdzenie wiedzy oraz umiejętności diagnozowania. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.