Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

MS2-Wspomaganie edukacyjne osób dorosłych w sytuacjach tranzycyjnych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-MS2-DZ-WEOD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: MS2-Wspomaganie edukacyjne osób dorosłych w sytuacjach tranzycyjnych
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z możliwościami i ograniczeniami wykorzystania doradztwa edukacyjnego w radzeniu sobie przez dorosłego człowieka z różnymi sytuacjami tranzycyjnymi.

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z możliwościami i ograniczeniami wykorzystania doradztwa edukacyjnego w radzeniu sobie przez dorosłego człowieka z różnymi sytuacjami tranzycyjnymi. Studenci poznają różne typy tranzycji: normatywne, traumatyczne, wydarzeniowe, ekologiczne, psychospołeczne i międzykulturowe oraz ich charakterystykę. Podjęte zostaną rozważania dotyczące możliwości wykorzystania przez osoby dorosłe różnych form edukacji (m.in. uczenia się przez doświadczenie, trenowania i szkolenia, modelowania zachowań, odgrywania ról) dla ich sprawnego/ efektywnego funkcjonowania w sytuacjach tranzycyjnych. Omówione zostaną także ograniczenia edukacyjnego wspierania człowieka w sytuacjach tranzycyjnych i ograniczona rola doradcy w tym zakresie.

Pełny opis:

1. Tranzycja – rodzaje sytuacji tranzycyjnych – edukacja – doradztwo edukacyjne

2. Tranzycje normatywne – edukacyjne wspomaganie przejścia człowieka na inne etapy rozwoju

3. Tranzycje traumatyczne – funkcjonowanie człowieka w sytuacjach granicznych, terapeutyczna funkcja edukacji, bezradność edukacji wobec tranzycji

4. Tranzycje wydarzeniowe – krytyczne wydarzenia życiowe i rekonstrukcja własnej biografii, nadawanie nowych znaczeń wydarzeniom, nowe ścieżki kształcenia

5. Tranzycje ekologiczne – (re)konstrukcja środowiska pracy i środowiska życia – wykorzystanie edukacji jako uczenia się przez doświadczenie

6. Tranzycje psychospołeczne – rekonstrukcja tożsamości – odgrywanie ról

7. Tranzycje międzykulturowe – szok kulturowy, akulturacja, bariery integracji – edukacja międzykulturowa

8. Doradztwo edukacyjne i doradcy wobec sytuacji tranzycyjnych – mity i rzeczywistość

Literatura:

1. Kargulowa A. (red.) (2009), Poradoznawstwo – kontynuacja dyskursu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa

2. „Edukacja Dorosłych” nr 1 (62), 2010, Poradnictwo dla dorosłych – refleksje, badania, praktyka

3. „Dyskursy Młodych Andragogów”, nr 13, 2012

4. Cieślikowska D., Kownacka E., Olczak E., Paszkowska-Rogacz A. (2006), Doradztwo zawodowe a wyzwania międzykulturowe, KOWEZiU, Warszawa.

Efekty uczenia się:

1. Student zna:

- rodzaje sytuacji tranzycyjnych

- potencjalne konsekwencje sytuacji tranzycyjnych dla rozwoju osobistego/ zawodowego człowieka

- możliwości i ograniczenia edukacyjnego wspomagania człowieka dorosłego w sytuacjach tranzycyjnych

2. Student:

- rozumie znaczenie uczenia się przez całe życie w kontekście rozwiązywania/ radzenia sobie z sytuacjami tranzycyjnymi

- prezentuje postawę otwartości wobec problemów klienta wynikających z doświadczanych przez niego tranzycji

Metody i kryteria oceniania:

- test dotyczący treści wykładów

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)