MS2-Wspomaganie edukacyjne osób dorosłych w sytuacjach tranzycyjnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MS2-DZ-WEOD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MS2-Wspomaganie edukacyjne osób dorosłych w sytuacjach tranzycyjnych |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem zajęć jest zapoznanie studentów z możliwościami i ograniczeniami wykorzystania doradztwa edukacyjnego w radzeniu sobie przez dorosłego człowieka z różnymi sytuacjami tranzycyjnymi. |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z możliwościami i ograniczeniami wykorzystania doradztwa edukacyjnego w radzeniu sobie przez dorosłego człowieka z różnymi sytuacjami tranzycyjnymi. Studenci poznają różne typy tranzycji: normatywne, traumatyczne, wydarzeniowe, ekologiczne, psychospołeczne i międzykulturowe oraz ich charakterystykę. Podjęte zostaną rozważania dotyczące możliwości wykorzystania przez osoby dorosłe różnych form edukacji (m.in. uczenia się przez doświadczenie, trenowania i szkolenia, modelowania zachowań, odgrywania ról) dla ich sprawnego/ efektywnego funkcjonowania w sytuacjach tranzycyjnych. Omówione zostaną także ograniczenia edukacyjnego wspierania człowieka w sytuacjach tranzycyjnych i ograniczona rola doradcy w tym zakresie. |
Pełny opis: |
1. Tranzycja – rodzaje sytuacji tranzycyjnych – edukacja – doradztwo edukacyjne 2. Tranzycje normatywne – edukacyjne wspomaganie przejścia człowieka na inne etapy rozwoju 3. Tranzycje traumatyczne – funkcjonowanie człowieka w sytuacjach granicznych, terapeutyczna funkcja edukacji, bezradność edukacji wobec tranzycji 4. Tranzycje wydarzeniowe – krytyczne wydarzenia życiowe i rekonstrukcja własnej biografii, nadawanie nowych znaczeń wydarzeniom, nowe ścieżki kształcenia 5. Tranzycje ekologiczne – (re)konstrukcja środowiska pracy i środowiska życia – wykorzystanie edukacji jako uczenia się przez doświadczenie 6. Tranzycje psychospołeczne – rekonstrukcja tożsamości – odgrywanie ról 7. Tranzycje międzykulturowe – szok kulturowy, akulturacja, bariery integracji – edukacja międzykulturowa 8. Doradztwo edukacyjne i doradcy wobec sytuacji tranzycyjnych – mity i rzeczywistość |
Literatura: |
1. Kargulowa A. (red.) (2009), Poradoznawstwo – kontynuacja dyskursu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2. „Edukacja Dorosłych” nr 1 (62), 2010, Poradnictwo dla dorosłych – refleksje, badania, praktyka 3. „Dyskursy Młodych Andragogów”, nr 13, 2012 4. Cieślikowska D., Kownacka E., Olczak E., Paszkowska-Rogacz A. (2006), Doradztwo zawodowe a wyzwania międzykulturowe, KOWEZiU, Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
1. Student zna: - rodzaje sytuacji tranzycyjnych - potencjalne konsekwencje sytuacji tranzycyjnych dla rozwoju osobistego/ zawodowego człowieka - możliwości i ograniczenia edukacyjnego wspomagania człowieka dorosłego w sytuacjach tranzycyjnych 2. Student: - rozumie znaczenie uczenia się przez całe życie w kontekście rozwiązywania/ radzenia sobie z sytuacjami tranzycyjnymi - prezentuje postawę otwartości wobec problemów klienta wynikających z doświadczanych przez niego tranzycji |
Metody i kryteria oceniania: |
- test dotyczący treści wykładów |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.