Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

MS2-Modele edukacji dorosłych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-MS2-EPOZ-MED
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: MS2-Modele edukacji dorosłych
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Znajomość podstawowych terminów z zakresu edukacji dorosłych. Znajomość właściwości procesów nauczania i uczenia się dorosłych. Znajomość założeń głównych teorii wyjaśniających podejmowanie przez dorosłych aktywności edukacyjnej.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem zajęć jest przygotowanie studentów do samodzienego klasyfikowania wybranych postaci aktywności edukacyjnej dorosłych do właściwego modelu. Studenci znając i rozumiejąc kryteria opisu modelu potrafią dokonać jego analizy oraz sformułować ocenę jakościową.

Pełny opis:

Studenci na zajęciach dowiadują się na jakich zasadach konstruowane są modele kształcenia dorosłych. Wiedza, która zdobywają ma charakter przekrojowy. Tworzą ją zarówno przesłanki historyczne, jak też współczesne uwarunkowania. Studenci poznają rangę procesów społecznych, kulturowych i psychologicznych w poszczególnych modelach. Analizują kryteria opisujące wybrane modele. Parametryzują wskaźniki chrakterystyczne dla danego modelu.

Poznają czynniki, których występowanie jest warunkiem koniecznym dla opisu danego modelu.

Literatura:

Lewicka M. "Psychologia miejsca" Warszawa 2012

Baumeister R.F. "Zwierzę kulturowe. Między naturą a kulturą" Warszawa 2011

Ledzińska M., Czerniawska E. "Psychologia nauczania. Ujęcie poznawcze" Warszawa 2011

Ileris K. "Trzy wymiary uczenia się" Wrocław 2006

Efekty uczenia się:

Wiedza: student:

1. posiada uporządkowaną, pogłębioną wiedzę z zakresu róznych modeli opisujących proces kształcenia dorosłych oraz rozumie czynniki determinujące jakość procesu kształcenia dorosłych w danym modelu,

2. posiada wiedzę na temat różnych wymiarów uczenia się dorosłych,

3. posiada pogłębioną wiedzę na temat znaczenia edukacji w życiu człowieka dorosłego

4. posiada rozszerzoną wiedzę o współczesnych instytucjach, w których może mieć miejsce nauczanie i uczenie się dorosłych,

5. posiada wiedzę na temat kryteriów opisujących nieformalne postaci uczenia sie dorosłych,

6. posiada rozszerzoną wiedzę na temat mechanizmów determinujących procesy samokierowanego uczenia sie dorosłych.

Umiejętności: student:

1. Potrafi analizować i interpretować modele z obszaru kształcenia dorosłych

2. posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań adekwatnych do danego modelu kształcenia dorosłych oraz przewidywania ich potencjalnych konsekwencji,

3. potrafi wykorzystywać wiedzę zdobytą podczas praktyk w sytuacjach profesjonalnych dotyczących pracy z grupą i/lub jednostką podczas procesu dydaktycznego,

4. potrafi samodzielnie formułować opinie, analizować przyczyny i przebieg procesów uczenia się dorosłych w danym modelu,

5. posiada umiejętność przygotowania recenzji określonego pojektu edukacyjnego sytuując go w adekwatnym modelu,

6. potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną do analizowania przyczyn i przebiegu procesów edukacyjnych w danym modelu,

7. potrafi merytorycznie argumentować wykorzystując wiedzę i doświadczenie, dokonywać syntetycznych podsumowań prezentowanych treści

Kompetencje społeczne: student:

1. potrafi inspirować i organizować proces kształcenia dorosłych z uwzględnieniem specyfiki danego modelu,

2. potrafi działać operatywnie w sytuacji przygotowywania, organizowania i prowadzenia zajęć dydaktycznych własciwych dla danego modelu,

3. potrafi identyfikować rozwiązania problemów pojawiających się w sytuacjach dydaktycznych w danym modelu

4. potrafi przewidywać konsekwencje własnych działań w kontekście organizowanych procesów kształcenia dorosłych w danym modelu.

Metody i kryteria oceniania:

1. Uczestniczenie w zajęciach

2. Napisanie pracy, której przedmiotem jest wybrana przez studentów sytuacja edukacyjna, charakterystyczna dla danego modelu kształcenia dorosłych.

Zarówno forma pracy jak też jej objętość będzie corocznie ustalana na poczatku zajęć.

Praktyki zawodowe:

Brak

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)