Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

MS2 - Metoda projektu w przedszkolu i szkole

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-MS2-PWCZ-MP
Kod Erasmus / ISCED: 05.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0114) Kształcenie nauczycieli ze specjalizacją tematyczną Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: MS2 - Metoda projektu w przedszkolu i szkole
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Celem kursu jest dokonanie analizy doświadczeń nabytych podczas realizacji metody projektów w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym w kontekście nabytej przez studentów wiedzy teoretycznej,

a także pogłębienie i poszerzenie wiedzy na temat efektywności tej metody w procesie uczenia się małych dzieci w wyniku samodzielnie zaprojektowanej

i przeprowadzonej ewaluacji uzyskanych rezultatów oddziaływań pedagogicznych.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Podstawy teoretyczne, geneza i istota metody projektów.

Specyfika pracy metodą projektu z małym dzieckiem.

Znaczenie metody projektu w rozwoju i edukacji przedszkolaków i najmłodszych uczniów.

Struktura i etapy pracy metoda projektów.

Sposoby ewaluacji rezultatów projektu.

Dokumentowanie przebiegu projektu

Analiza i ocena różnych przykładowych projektów, realizowanych z dziećmi w przedszkolu i w szkole.

Konstruowanie typowych dla metody zajęć projektowych.

Pełny opis:

Geneza i istota metody projektów.

Teorie konstruktywizmu poznawczego i społecznego jako podstawa realizacji metody projektu z małymi dziećmi. Neurobiologiczne podstawy uczenia się. Specyfika pracy metodą projektu z małym dzieckiem. Znaczenie metody projektu w rozwoju i edukacji przedszkolaków i najmłodszych uczniów. Rola tutoringu rówieśniczego w procesie uczenia się podczas zajęć realizowanych metodą projektu.

Zaangażowanie różnych podmiotów w realizację projektu.

Struktura i etapy pracy metoda projektów.

Zasady doboru i organizacji typowych zajęć projektowych w przedszkolu i w szkole.

Indywidualizacja pracy dzieci podczas realizacji projektu.

Różne sposoby oceniania pracy uczestników projektu.

Sposoby ewaluacji rezultatów projektu.

Problemy pojawiające się podczas realizacji projektu z małymi dziećmi- pomysły na rozwiązywanie konfliktów,przezwyciężania trudności i motywowanie uczestników do dalszej pracy.

Dokumentowanie przebiegu projektu

Analiza i ocena różnych przykładowych projektów, realizowanych z dziećmi w przedszkolu i w szkole.

Konstruowanie typowych dla metody zajęć projektowych.

Kompetencje pedagogiczne konieczne do realizacji metody projektów.

Literatura:

Katz L., Helm J.H., Mali badacze. Metoda projektu w edukacji elementarnej

Gołębniak B.D., Uczenie metodą projektu

Szymański M., O metodzie projektów

SieńczewskaM.(red), Razem poprzez zmiany w kształceniu praktycznym przyszłych nauczycieli

Sieńczewska M., Metoda projektów w przedszkolu, [w] Wychowanie w Przedszkolu,styczeń 2007;

SieńczewskaM, Neurobiologiczne mechanizmy uczenia się

SławińskaM, Tutoring rówieśniczy w edukacji, czyli jak uczniowie uczą się od siebie wzajemnie i co z tego wynika

Żylińska M, Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi

Efekty uczenia się:

Wiedza:

student:

• zna strukturę i kolejne etapy metody projektów,

• wymienia pozytywne i negatywne strony stosowania metody projektów

w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym

• wie jaką rolę pełnią rodzice/opiekunowie prawni dzieci i środowisko

lokalne w metodzie projektu,

• zna sposoby aktywizowania rodziców i członków środowiska lokalnego

do współpracy podczas realizacji projektu,

• zna metody dokumentowania i ewaluacji projektu,

Umiejętności:

• wykorzystuje zdobytą wiedzę do planowania projektów badawczych z najmłodszymi dziećmi,

• potrafi dokonać ewaluacji własnego projektu,

• dokonuje refleksji i analizy własnego doświadczenia z realizacji

zajęć metodą projektu, formułuje wnioski istotne dla planowania

dalszego rozwoju zawodowego

• potrafi ocenić inne projekty badawcze,

Kompetencje społeczne:

• potrafi zainteresować innych pedagogów metodą projektów,

• dba o relacje współpracy w grupie podczas wspólnego

przygotowywania zajęć projektowych,

• skutecznie komunikuje się z ekspertami w dziedzinach, w których

realizowany jest projekt.

Metody i kryteria oceniania:

Zajęcia mają charakter warsztatowy, polegający na praktycznym poznaniu zasad konstruowania typowych zajęć projektowych i ocenie efektywności uczenia się dzieci w zaplanowanych sytuacjach edukacyjnych.

W ramach kursu przewidywane jest korzystanie z różnorodnych materiałów: / mini wykłady, prezentacje multimedialne, filmy, schematy, projekty, scenariusze zajęć,/ oraz wytwarzanie własnej dokumentacji w wyniku zastosowania “burzy mózgów”, dyskusji, tworzenia webquestów, plakatów, schematów rysunkowych.

Zaliczenie zajęć studenci uzyskują na podstawie:

-przygotowanej zespołowo prezentacji i ćwiczeń, będącej wprowadzeniem do wybranego tematu zajęć

-pisemnej oceny projektu dla dzieci w wieku przedszkolnym lub wczesnoszkolnym, dokonanej według ustalonych kryteriów

- uzyskania 50%punktów z testu pisemnego

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)