MS2 - Różnice indywidualne w nauczaniu – praca z dzieckiem zdolnym, praca z dzieckiem z dysfunkcjami rozwojowymi
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MS2-PWCZ-RI |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MS2 - Różnice indywidualne w nauczaniu – praca z dzieckiem zdolnym, praca z dzieckiem z dysfunkcjami rozwojowymi |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zakres tematyczny przedmiotu obejmuje zagadnienia związane z różnicami indywidualnymi szczególnie w obrębie potrzeb edukacyjnych uczniów. Podczas kursu studenci nabywają wiedzę m.in. na temat zmian rozwojowych, szeroko pojętej diagnozy, metod aktywizujących sprzyjających motywacji. Ćwiczenia są okazją do bieżącego dzielenia się wiedzą i nabywania umiejętności pracy z bardzo zróżnicowaną grupą uczniów. Jednym ze spodziewanych efektów jest wytworzenie lub zrewidowanie przez studentów ich dotychczasowych teorii osobistych na temat indywidualizacji procesów nauczania i uczenia się. |
Pełny opis: |
Treści kursu: - zmiany funkcjonowania fizycznego i psychicznego człowieka, ze szczególnym uwzględnieniem okresów, w których ujawniają się różnorodne zdolności czy też funkcje, - wiedza na temat warunków sprzyjających zaspokajaniu potrzeb głównych na danym etapie rozwoju, form oddziaływania dydaktycznego stosownie do tych potrzeb oraz dostosowywaniem form pomocy do specyfiki trudności w uczeniu się lub trudności społeczno-emocjonalnych doświadczanych przez uczniów, jak również specyfiki pracy i funkcjonowania zdolnego ucznia, - aktywne metody w pracy z uczniem zdolnym i uczniem z dysfunkcjami rozwojowymi, - wybrane zagadnienia dotyczące teorii motywacji, jej znaczenia dla procesu uczenia się, źródeł, sposobów wzmacniania, - neurodydaktyka jako nauka o nauczaniu i uczeniu się przyjaznemu mózgowi- ogólne założenia i ich wykorzystanie w pracy z uczniem o specyficznych i specjalnych potrzebach edukacyjnych, - diagnoza nauczycielska oparta na rozpoznaniu, rozumowaniu i zbieraniu danych oraz pogłębionej refleksji prowadzącej do interpretacji i wstępnej oceny; typy i fazy diagnozy, zasady jej przeprowadzania; |
Literatura: |
Braun M., Mach M., Zdolne dziecko. Pierwsza pomoc, Krajowy Fundusz na rzecz Dzieci, Warszawa 2012. Bujnowska A., Sidor - Piekarska B. (red.), Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka w teorii i praktyce, Wydawnictwo KUL, Lublin 2015. Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna - podstawowe problemy i rozwiązania, Wydawnictwo Akademickie "Żak", Warszawa 2006. Olechowska A., Specjalne potrzeby edukacyjne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2016. Strelau J., Różnice indywidualne: historia, determinanty, zastosowania, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2016. Zimbardo P., Gerrig R., Psychologia i życie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, wszystkie wydania po 2000 r. Żylińska M., Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi, Wydawnictwo Naukowe uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2013. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - posiada podstawową wiedzę na temat prawidłowego rozwoju człowieka szczególnie w wieku od 0-10 r.ż, - rozumie potrzebę różnicowania oddziaływań edukacyjnych w zależności od indywidualnych potrzeb dziecka, - zna pojęcie motywacji, jej typy, wpływ na działanie i rozwój człowieka, - wie czym jest wczesne wspomaganie rozwoju dziecka, - posiada wiadomości na temat podstawowych założeń neurodydaktyki i najnowszych odkryć psychologii w dziedzinie nauczania przyjaznego mózgowi, - zna pojęcie diagnozy psychopedagogicznej i niektóre jej techniki oraz rozumie diagnostyczną rolę nauczyciela, a także jej ograniczenia. Umiejętności: - definiuje kategorie pojęciowe: zdolności, dysfunkcje rozwojowe, wczesne wspomaganie rozwoju, różnice indywidualne, diagnoza psychopedagogiczna i czynnie posługuje się nimi, - wymienia i charakteryzuje etapy prawidłowego rozwoju dziecka 0-10 r.ż, - potrafi zaprojektować zajęcia z uwzględnieniem potrzeb ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych, - projektuje i potrafi wykorzystać dodatkowe materiały do indywidualnej pracy z dzieckiem wymagającym odmiennych oddziaływań edukacyjnych. Postawy społeczne: - wykazuje zainteresowanie różnicami indywidualnymi między dziećmi oraz aktywność w ich stałym zgłębianiu, - ma nastawienie na równe traktowanie uczniów niezależnie od ich możliwości rozwojowych i edukacyjnych, - w postępowaniu zawodowym i osobistym kieruje się zasadami poszanowania godności drugiego, szczególnie młodego człowieka, - w swoich działaniach wychowawczych i edukacyjnych wykazuje się zrównoważonymi wymaganiami w stosunku do uczniów i stałym nastawieniem na ich wieloaspektowy rozwój, - rewiduje dotychczasową lub tworzy podstawy teorii osobistej dotyczącej procesów nauczania i uczenia się. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium związane z tematyką zajęć oraz pogłębioną, pragmatyczną refleksją nad omawianymi zagadnieniami. Kryterium oceniania: - aktywna obecność na zajęciach, - punktacja - kolokwium. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.