MS2 - Metody terapii dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MS2-PWT-MT |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MS2 - Metody terapii dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Założeniem przedmiotu jest przygotowanie słuchaczy do efektywnej i profesjonalnej pracy z dziećmi wykazującymi trudności w czytaniu i pisaniu.Słuchacze mają poznać i umieć wykorzystać adekwatnie do indywidualnych potrzeb uczniów terapeutyczne metody czytania i pisania. Przedmiot pozwala zrozumieć istotę zróżnicowania pomiędzy metodami czytania służącymi terapii pedagogicznej a metodami powszechnie stosowanymi w edukacji. |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy z metodami nauki czytania stosowanymi w terapii pedagogicznej. Słuchacze mają posiąść umiejętność nie tylko wykorzystywania poznanych metod w praktyce terapeutycznej, ale także potrafić dobierać je adekwatnie do zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych i rozwojowych uczniów. Treści przedmiotu wyposażają słuchaczy również w umiejętności modyfikowania metod dla uzyskania lepszych efektów terapeutycznych. |
Pełny opis: |
Przedmiot pozwala studentom opanowaną wcześniej wiedzę nt. rozwoju dzieci i specyfiki jego zaburzeń oraz wiedzę z zakresu metodyki nauczania czytania i pisania dla pogłębienia świadomości potrzeby stosowania specyficznych metod nauki czytania w celach terapeutycznych. Przedmiot nawiązuje zatem także do treści związanych z postępowaniem terapeutycznym wobec dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu o różnej specyfice i etiologii. Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy z metodami nauki czytania stosowanymi w terapii pedagogicznej. Słuchacze mają posiąść umiejętność nie tylko wykorzystywania poznanych metod w praktyce terapeutycznej, ale także potrafić dobierać je adekwatnie do zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych i rozwojowych uczniów. Treści przedmiotu wyposażają słuchaczy również w umiejętności modyfikowania metod dla uzyskania lepszych efektów terapeutycznych. Studenci m. in. poznają także metody: wspierania terapeutycznego jak: metody sylabowe M. Kujawy i E. Kurzyny, metody wielopłaszczyznowe B. Zakrzewskiej i J. Baran a także metody Z. Saduś, Z. Pietrzak - Stępkowskiej oraz metody tzw. wczesnej interwencji |
Literatura: |
E. Kujawa, M. Kurzyna - Metoda 18 struktur wyrazowych B. Zakrzewska - Trudności w czytaniu i pisaniu A.Domagała, U&. Mirecka - Grafomotoryka u dzieci J. Mickiewicz - Ćwiczenia ułatwiające naukę czytania i pisania |
Efekty uczenia się: |
Student zna metody czytania i pisania stosowane w postępowaniu terapeutycznym. Student potrafi dobierać je i modyfikować do indywidualnych potrzeb ucznia. Student potrafi interpretować i uzasadniać potrzebę wykorzystania określonej metody. Student rozumie istotę zróżnicowania pomiędzy metodami czytania powszechnie stosowanymi w edukacji a terapeutycznymi. Student potrafi i rozumie potrzebę włączania specyficznych metod czytania i pisania w przebieg codziennej pracy ucznia. Student wykorzystuje wiedzę i umiejętności terapeutyczne dla organizowania skutecznej terapii wobec dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenianie studentów dokonuje się na podstawie ich aktywności na zajęciach związanej z omawianymi treściami programowymi.Jednak podstawą oceny jest przygotowanie przez studenta pisemnej pracy pokazującej sposoby modyfikowania i wykorzystania terapeutycznego metod czytania i pisania w przebiegu postępowania wobec określonych przypadków. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.