MS2 - Metody wspierania rozwoju dziecka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MS2-PWT-MW |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.2
|
Nazwa przedmiotu: | MS2 - Metody wspierania rozwoju dziecka |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Założeniem przedmiotu jest przygotowanie słuchaczy do pracy z małym dzieckiem tj. w wieku 3 -7 lat w celu wspierania jego rozwoju zarówno w wymiarze terapeutycznym jak i profilaktycznym. Słuchacze mają opanować wiedzę oraz umiejętności umożliwiające efektywne i profesjonalne oddziaływanie na różne sfery rozwoju dziecka, tj. w sferze poznawczej, emocjonalnej, społecznej i motorycznej. przedmiot pozwala poznać metody i techniki wspierania rozwoju dziecka a także uwarunkowania ich skoordynowania oraz zasady postępowania wobec dziecka i jego opiekunów |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy ze specyfiką rozwoju małego dziecka w różnych sferach tj umysłowej, percepcyjnej, motorycznej i emocjonalno - społecznej. Przedmiot dostarcza zarówno wiadomości jak i wyposaża w umiejętności pozwalające interpretować ewentualne nieprawidłowości w rozwoju dziecka, określać ich źródło i wytyczyć sposoby postępowania tak terapeutycznego jak i profilaktycznego. Treści przedmiotu służą zapoznaniu słuchaczy z metodami wspierania rozwoju małego dziecka w różnych obszarach, ale z akcentem na wpływy o charakterze holistycznym. |
Pełny opis: |
Przedmiot pozwala przede wszystkim zapoznać słuchaczy ze specyfiką rozwoju małego dziecka, mechanizmami rozwoju i czynnikami zaburzającymi prawidłowy rozwój. Celem przedmiotu jest także dostarczenie zarówno wiedzy jak i umiejętności klasyfikowania ewentualnych problemów rozwojowych dzieci oraz określania potrzeb dziecka z zaburzeniami w tym obszarze. Przedmiot zawiera treści pozwalające na skuteczną interwencję terapeutyczną w stosunku do małego dziecka z zaburzeniami w sferze zarówno poznawczej jak i emocjonalno - społecznej czy też motorycznej. Studenci poznają specjalne metody i techniki służące szeroko rozumianej stymulacji rozwoju. Zdobywają też umiejętności sprzyjające nawiązywaniu współpracy z opiekunami dziecka oraz specjalistami. Zadaniem przedmiotu jest także rozbudzenie u słuchaczy wrażliwości na jakość funkcjonowania dziecka oraz warunki jego rozwoju. |
Literatura: |
B. Kaja -Zarys terapii dziecka J. Dąbrowska - Jabłońska - Terapia dzieci i młodzieży St. Mihilewicz-Dziecko z trudnosciami w rozwoju |
Efekty uczenia się: |
Student zna mechanizmy rozwoju dziecka oraz charakterystyczne cechy rozwoju dzieci w wieku 3 - 7 lat. Potrafi wyodrębnić w zachowaniach dzieci niepokojące objawy mogące stanowić symptomy zaburzeń rozwojowych w różnych sferach. Student potrafi także klasyfikować objawy i określać na tej podstawie specjalne potrzeby rozwojowe dziecka. Student zna metody wpływania profilaktyczno - terapeutycznego na różne przestrzenie rozwoju dziecka i potrafi je adekwatnie do potrzeb dziecka zastosować z uwzględnieniem zasad postępowania, uwarunkowań i przy współudziale opiekunów dziecka oraz specjalistów. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenianie studentów dokonywane jest na podstawie przygotowywanych projektów wspierania rozwoju dziecka odnoszących się do określonego "przypadku". Kryteria oceniania są ściśle powiązane ze specyfika analizowanych indywidualnych przypadków dzieci. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.