MS2 - Organizacja i projektowanie oddziaływań terapeutycznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MS2-PWT-OP | Kod Erasmus / ISCED: |
05.2
![]() ![]() |
Nazwa przedmiotu: | MS2 - Organizacja i projektowanie oddziaływań terapeutycznych | ||
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Założenia (opisowo): | Założeniem przedmiotu jest przygotowanie studentów do pracy z dziećmi o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych a w szczególności w zakresie organizowania pracy terapeutycznej. Słuchacze mają poznać procedury służące organizowaniu wsparcia terapeutycznego oraz umieć projektować programy i zajęcia terapeutyczne dla uczniów wymagających interwencji terapeutycznej. |
||
Skrócony opis: |
Przedmiot przygotowuje studentów od strony teoretycznej oraz praktycznej do pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Akcent położony jest na warstwę organizacyjną takiej pomocy. Studenci poznają strukturę i sposoby organizowania zajęć terapeutycznych . Uczą się też projektowania indywidualnych programów terapeutycznych dla uczniów wymagających wsparcia. Program zapoznaje słuchaczy m. in. z zasadami organizacji oddziaływań terapeutycznych. |
||
Pełny opis: |
Przedmiot integruje treści i umiejętności z pogranicza psychologii, pedagogiki, socjologii i terapii pedagogicznej dla budowania świadomości terapeutycznej nauczycieli w zakresie organizacji terapii psychologicznej dla dzieci z trudnościami w uczeniu się i z zaburzeniami rozwojowymi. Przedmiot przygotowuje studentów od strony teoretycznej oraz praktycznej do pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Akcent położony jest na warstwę organizacyjną takiej pomocy. Studenci poznają strukturę i sposoby organizowania zajęć terapeutycznych . Uczą się też projektowania indywidualnych programów terapeutycznych dla uczniów wymagających wsparcia. Program zapoznaje słuchaczy m. in. z zasadami organizacji oddziaływań terapeutycznych oraz strukturą a także aspektami prawnymi, socjologicznymi, psychologicznymi i pedagogicznymi zajęć terapeutycznych. Treści przedmiotu uświadamiają rolę nauczyciela w organizacji i projektowaniu działań terapeutycznych.Uświadamiają także funkcje rodziny i środowiska rówieśniczego w projektowaniu rozwiązań terapeutycznych. |
||
Literatura: |
T. Lewandowska - Kidoń , B. Kalinowska - Witek - Rola pedagoga szkolnego w szkolnym systemie pomocy psychologiczno - pedagogicznej A. Kargulowa - O teorii i praktyce poradnictwa A. Radwańska - Jak pomóc dziecku z dysleksją rozwojową A. Franczyk, K. Krajewska - Skarbiec nauczyciela terapeuty M. Bogdanowicz, A. Adryjanek - Uczeń z dysleksją w szkole |
||
Efekty uczenia się: |
Wiedza - student zna zasady i przepisy regulujące organizowanie zajęć terapeutycznych dla dzieci z trudnościami edukacyjnymi -student rozumie potrzebę indywidualizowania pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - student wykorzystuje wiedzę z psychologii, pedagogiki, socjologii dla projektowania zajęć terapeutycznych - student rozumie potrzebę współdziałania z rodzicami dzieci oraz różnymi instytucjami dla projektowania zajęć terapeutycznych - student zna elementy programów terapeutycznych Umiejętności -student potrafi w oparciu o posiadaną wiedzę organizować pomoc terapeutyczną dla dzieci - student wykorzystuje zasady i procedury organizacyjne dla budowania programów terapeutycznych - student potrafi przygotować projekt oddziaływań terapeutycznych na podstawie diagnozy, adekwatnie do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci Kompetencje społeczne - student współpracuje z osobami i instytucjami mogącymi w istotny sposób pomóc w organizowaniu oddziaływań terapeutycznych - student jest refleksyjny i elastyczny w projektowaniu oddziaływań terapeutycznych wobec dziecka - student przestrzega zasad terapii pedagogicznej w projektowaniu i organizowaniu oddziaływań terapeutycznych - student współpracuje z uczniami w realizacji projektów terapeutycznych |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-08-02 |
![]() |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Lidia Nowakowska, Małgorzata Sieńczewska | |
Prowadzący grup: | Lidia Nowakowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Przedmiot przygotowuje studentów od strony teoretycznej oraz praktycznej do pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Akcent położony jest na warstwę organizacyjną takiej pomocy. Studenci poznają strukturę i sposoby organizowania zajęć terapeutycznych . Uczą się też projektowania indywidualnych programów terapeutycznych dla uczniów wymagających wsparcia. Program zapoznaje słuchaczy m. in. z zasadami organizacji oddziaływań terapeutycznych. | |
Pełny opis: |
Przedmiot integruje treści i umiejętności z pogranicza psychologii, pedagogiki, socjologii i terapii pedagogicznej dla budowania świadomości terapeutycznej nauczycieli w zakresie organizacji terapii psychologicznej dla dzieci z trudnościami w uczeniu się i z zaburzeniami rozwojowymi. Przedmiot przygotowuje studentów od strony teoretycznej oraz praktycznej do pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Akcent położony jest na warstwę organizacyjną takiej pomocy. Studenci poznają strukturę i sposoby organizowania zajęć terapeutycznych . Uczą się też projektowania indywidualnych programów terapeutycznych dla uczniów wymagających wsparcia. Program zapoznaje słuchaczy m. in. z zasadami organizacji oddziaływań terapeutycznych oraz strukturą a także aspektami prawnymi, socjologicznymi, psychologicznymi i pedagogicznymi zajęć terapeutycznych. Treści przedmiotu uświadamiają rolę nauczyciela w organizacji i projektowaniu działań terapeutycznych.Uświadamiają także funkcje rodziny i środowiska rówieśniczego w projektowaniu rozwiązań terapeutycznych. | |
Literatura: |
T. Lewandowska - Kidoń , B. Kalinowska - Witek - Rola pedagoga szkolnego w szkolnym systemie pomocy psychologiczno - pedagogicznej A. Kargulowa - O teorii i praktyce poradnictwa A. Radwańska - Jak pomóc dziecku z dysleksją rozwojową A. Franczyk, K. Krajewska - Skarbiec nauczyciela terapeuty M. Bogdanowicz, A. Adryjanek - Uczeń z dysleksją w szkole |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-06-13 |
![]() |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Lidia Nowakowska, Małgorzata Sieńczewska | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Przedmiot przygotowuje studentów od strony teoretycznej oraz praktycznej do pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Akcent położony jest na warstwę organizacyjną takiej pomocy. Studenci poznają strukturę i sposoby organizowania zajęć terapeutycznych . Uczą się też projektowania indywidualnych programów terapeutycznych dla uczniów wymagających wsparcia. Program zapoznaje słuchaczy m. in. z zasadami organizacji oddziaływań terapeutycznych. | |
Pełny opis: |
Przedmiot integruje treści i umiejętności z pogranicza psychologii, pedagogiki, socjologii i terapii pedagogicznej dla budowania świadomości terapeutycznej nauczycieli w zakresie organizacji terapii psychologicznej dla dzieci z trudnościami w uczeniu się i z zaburzeniami rozwojowymi. Przedmiot przygotowuje studentów od strony teoretycznej oraz praktycznej do pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Akcent położony jest na warstwę organizacyjną takiej pomocy. Studenci poznają strukturę i sposoby organizowania zajęć terapeutycznych . Uczą się też projektowania indywidualnych programów terapeutycznych dla uczniów wymagających wsparcia. Program zapoznaje słuchaczy m. in. z zasadami organizacji oddziaływań terapeutycznych oraz strukturą a także aspektami prawnymi, socjologicznymi, psychologicznymi i pedagogicznymi zajęć terapeutycznych. Treści przedmiotu uświadamiają rolę nauczyciela w organizacji i projektowaniu działań terapeutycznych.Uświadamiają także funkcje rodziny i środowiska rówieśniczego w projektowaniu rozwiązań terapeutycznych. | |
Literatura: |
T. Lewandowska - Kidoń , B. Kalinowska - Witek - Rola pedagoga szkolnego w szkolnym systemie pomocy psychologiczno - pedagogicznej A. Kargulowa - O teorii i praktyce poradnictwa A. Radwańska - Jak pomóc dziecku z dysleksją rozwojową A. Franczyk, K. Krajewska - Skarbiec nauczyciela terapeuty M. Bogdanowicz, A. Adryjanek - Uczeń z dysleksją w szkole |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.