MS2 - Organizacja i projektowanie oddziaływań terapeutycznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MS2-PWT-OP |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.2
|
Nazwa przedmiotu: | MS2 - Organizacja i projektowanie oddziaływań terapeutycznych |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Założeniem przedmiotu jest przygotowanie studentów do pracy z dziećmi o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych a w szczególności w zakresie organizowania pracy terapeutycznej. Słuchacze mają poznać procedury służące organizowaniu wsparcia terapeutycznego oraz umieć projektować programy i zajęcia terapeutyczne dla uczniów wymagających interwencji terapeutycznej. |
Skrócony opis: |
Przedmiot przygotowuje studentów od strony teoretycznej oraz praktycznej do pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Akcent położony jest na warstwę organizacyjną takiej pomocy. Studenci poznają strukturę i sposoby organizowania zajęć terapeutycznych . Uczą się też projektowania indywidualnych programów terapeutycznych dla uczniów wymagających wsparcia. Program zapoznaje słuchaczy m. in. z zasadami organizacji oddziaływań terapeutycznych. |
Pełny opis: |
Przedmiot integruje treści i umiejętności z pogranicza psychologii, pedagogiki, socjologii i terapii pedagogicznej dla budowania świadomości terapeutycznej nauczycieli w zakresie organizacji terapii psychologicznej dla dzieci z trudnościami w uczeniu się i z zaburzeniami rozwojowymi. Przedmiot przygotowuje studentów od strony teoretycznej oraz praktycznej do pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Akcent położony jest na warstwę organizacyjną takiej pomocy. Studenci poznają strukturę i sposoby organizowania zajęć terapeutycznych . Uczą się też projektowania indywidualnych programów terapeutycznych dla uczniów wymagających wsparcia. Program zapoznaje słuchaczy m. in. z zasadami organizacji oddziaływań terapeutycznych oraz strukturą a także aspektami prawnymi, socjologicznymi, psychologicznymi i pedagogicznymi zajęć terapeutycznych. Treści przedmiotu uświadamiają rolę nauczyciela w organizacji i projektowaniu działań terapeutycznych.Uświadamiają także funkcje rodziny i środowiska rówieśniczego w projektowaniu rozwiązań terapeutycznych. |
Literatura: |
T. Lewandowska - Kidoń , B. Kalinowska - Witek - Rola pedagoga szkolnego w szkolnym systemie pomocy psychologiczno - pedagogicznej A. Kargulowa - O teorii i praktyce poradnictwa A. Radwańska - Jak pomóc dziecku z dysleksją rozwojową A. Franczyk, K. Krajewska - Skarbiec nauczyciela terapeuty M. Bogdanowicz, A. Adryjanek - Uczeń z dysleksją w szkole |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - student zna zasady i przepisy regulujące organizowanie zajęć terapeutycznych dla dzieci z trudnościami edukacyjnymi -student rozumie potrzebę indywidualizowania pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - student wykorzystuje wiedzę z psychologii, pedagogiki, socjologii dla projektowania zajęć terapeutycznych - student rozumie potrzebę współdziałania z rodzicami dzieci oraz różnymi instytucjami dla projektowania zajęć terapeutycznych - student zna elementy programów terapeutycznych Umiejętności -student potrafi w oparciu o posiadaną wiedzę organizować pomoc terapeutyczną dla dzieci - student wykorzystuje zasady i procedury organizacyjne dla budowania programów terapeutycznych - student potrafi przygotować projekt oddziaływań terapeutycznych na podstawie diagnozy, adekwatnie do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci Kompetencje społeczne - student współpracuje z osobami i instytucjami mogącymi w istotny sposób pomóc w organizowaniu oddziaływań terapeutycznych - student jest refleksyjny i elastyczny w projektowaniu oddziaływań terapeutycznych wobec dziecka - student przestrzega zasad terapii pedagogicznej w projektowaniu i organizowaniu oddziaływań terapeutycznych - student współpracuje z uczniami w realizacji projektów terapeutycznych |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.