MS2 - Tutoring w pracy z dziećmi o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MS2-PWT-TU |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.2
|
Nazwa przedmiotu: | MS2 - Tutoring w pracy z dziećmi o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Założeniem przedmiotu jest przygotowanie studentów tak w wymiarze teoretycznym jak i praktycznym do pracy z dziećmi w młodszym wieku szkolnym o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych i rozwojowych w charakterze osoby wspierającej ich funkcjonowanie w szkole. |
Skrócony opis: |
Przedmiot przygotowuje studentów do pracy w szkole w charakterze osoby wspierającej funkcjonowanie dzieci w wieku wczesnoszkolnym.Treści przedmiotu wyposażają słuchaczy w wiedzę teoretyczną, jaki i praktyczne umiejętności dotyczące tutoringu. Szczególny nacisk położony jest na umiejętności pozwalające efektywnie wspierać dzieci o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych w różnych sytuacjach szkolnych. |
Pełny opis: |
Przedmiot bazując na wiedzy studentów z zakresu psychologii rozwojowej, socjologii i terapii pedagogicznej wprowadza słuchaczy w specyficzny obszar a zarazem metodę udzielania wsparcia pedagogicznego o charakterze tutoringu dzieciom na etapie wczesnej edukacji. Szczególny nacisk położony jest na umiejętności pozwalające efektywnie wspierać dzieci o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych w różnych sytuacjach szkolnych.Studenci podczas zajęć uczą się praktycznie wykorzystywać tutoring zarówno podczas realizacji zajęć zintegrowanych jak iw wymiarze terapeutycznym. |
Literatura: |
A. Paszkiewicz,M.Łobacz - Uczeń o specjalnych potrzebach wychowawczych w klasie szkolnej UJ. Thompson -Specjalne potrzeby edukacyjne A. Minczanowska, A. Szafrańska -Gajdzic, M.Szymański - Szkoła - wspólnota dążeń M. Budzyński, P. Czekierda, J. Traczyński, Z. Zalewska, A. Zembrzuska- Tutoring w szkole- między teorią a praktyką zmiany edukacyjnej A. Sarnat-Ciastko-Tutoring w polskiej szkole |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - student interpretuje tutoring w kontekście pracy z dziećmi o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych - student rozumie istotę,cele i zadania tutoringu pedagogicznego - student jest świadomy specyficznych funkcji nauczyciela w roli tutora dla swoich uczniów Umiejętności - student potrafi posługiwać się strategiami o charakterze tutoringu pedagogicznego wobec uczniów - student świadomie wykorzystuje tutoring jako metodę pracy z dziećmi o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych Kompetencje społeczne - student jest refleksyjny i elastyczny w postępowaniu wobec dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych -student współpracuje z uczniem i potrafi być dla niego wsparciem w trudnych sytuacjach edukacyjnych |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenianie ma charakter opisowy, kształtujący kompetencje terapeutyczne i tutorskie studenta. Podczas realizacji różnych ćwiczeń, uczestnicy otrzymują szereg informacji zwrotnych od prowadzącego zajęcia, a także innych studentów. Dokonują również samooceny zaprojektowanych oddziaływań wobec konkretnych przypadków dzieci. Zaliczenie kursu jest uwarunkowane uzyskaniem co najmniej 75% pozytywnych ocen z wszystkich kryteriów, każdorazowo formułowanych do poszczególnych zadań i ćwiczeń. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.