MS2 - Moduł specjalnościowy 2-Dziecko i rodzina w systemie pomocy społecznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MS2-SDR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MS2 - Moduł specjalnościowy 2-Dziecko i rodzina w systemie pomocy społecznej |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Wymagania (lista przedmiotów): | MS2 - Asysta rodzinna 2300-MS2-SDR-AS |
Założenia (opisowo): | Moduł ten jest obowiązkowy dla wszystkich studentów specjalności " Studia nad dzieckiem i rodziną" (II stopień). |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Moduł stwarza możliwości poznania różnorodnych instrumentów pomocy społecznej i strategii pracy socjalnej, metod i technik stosowanych w pracy asystenta rodzinnego, systemu rodziny z problemem alkoholowym z uwzględnieniem perspektywy jej członków (uzależniony, współuzależniony, dzieci) oraz praw dziecka jak również organizacji krajowych (międzynarodowych) i programów związanych z ochroną dziecka przed krzywdzeniem |
Pełny opis: |
Moduł stwarza możliwości poznania różnorodnych instrumentów pomocy społecznej i strategii pracy socjalnej, metod i technik stosowanych w pracy asystenta rodzinnego, systemu rodziny z problemem alkoholowym z uwzględnieniem perspektywy jej członków (uzależniony, współuzależniony, dzieci) oraz praw dziecka jak również organizacji krajowych (międzynarodowych) i programów związanych z ochroną dziecka przed krzywdzeniem |
Literatura: |
1.Szmagalski J. (1996), Teoria pracy socjalnej a ideologia i polityka społeczna. Przykład amerykański. Warszawa” 2.Watts S (1998)., Praca socjalna w społeczności lokalnej, w: Lishman J. (red.) Podręcznik teorii dla nauczycieli praktyki w pracy socjalnej. „Biblioteka Pracownika Socjalnego”, Katowice 3.Jaros, P.,Michalak M. (2015). Prawa dziecka. Dokumenty ONZ, Warszawa 4.Szmige K. (2018), Ochrona praw dziecka w świetle regulacji prawa międzynarodowego i polskiego 5. Margasiński A.(2010), Rodzina alkoholowa z uzależnionym w leczeniu, Kraków 6. Seweryńska A. (2003): Uczeń z rodziny dysfunkcyjnej. Przewodnik dla wychowawców i nauczycieli, Warszawa 7. Wegscheider-Cruse S. (2000), Nowa szansa. Nadzieja dla rodziny alkoholowej, Warszawa 8. Woronowicz B. (2009): Uzależnienia. Geneza, terapia, powrót do zdrowia, Warszawa |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: 1.Zna podstawy prawne i strukturę organizacyjną systemu pomocy społecznej w Polsce 2.zna europejskie modele i zasady profesjonalnej pracy socjalnej 3.zna podstawy teoretyczne, aktualne standardy pracy i codzienną praktykę asystenta rodziny (zadania, rola, zasady etyczne itd.) 4.zna prawa dziecka, możliwości ich ochrony zarówno na gruncie prawa międzynarodowego jak i krajowego. 5.zna programy i organizacje zajmujące się ochroną dziecka przed przemocą, 6.posiada wiedzę dotyczącą pracy z rodziną z problemem alkoholowym, zna problematykę uzależnienia i współuzależnienia, formy pomocy i terapii rodziny z problemem alkoholowym Umiejętności: 1.potrafi w sposób systemowy analizować sytuacje rodzin problemowych (socjalne i opiekuńczo-wychowawcze), w tym rodziny z problemem uzależnień 2.umie zaplanować interwencję w sytuacji kryzysowej w rodzinie, grupie, instytucji, 3.umie poszukiwać i uzyskać informacje na temat najlepszych sposobów pomocy dziecku i wsparcia rodziny w trudnej sytuacji w zróżnicowanych środowiskach, Kompetencje społeczne: 1.potrafi współdziałać w grupie w celu stworzenia i realizacji programu pomocy dla osób i grup wymagających wsparcia. 2.potrafi nawiązać kontakt z osobami/ rodzinami potrzebującymi pomocy i wsparcia 3. potrafi wprowadzać zaplanowane mozliwości pomocy osobie/rodzinie problemowej |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin modułowy uwzględnia nastepujące obszary zagadnień: •Instrumenty polityki społecznej i strategie pracy socjalnej - możliwości udzielania pomocy rodzinie w kontekście wybranego problemu •Analiza systemu rodziny z problemem alkoholowym (z uwzględnieniem perspektywy osób do niego należących – uzależniony- współuzależniony – dzieci) •Metody i techniki pracy z rodziną stosowane przez asystenta rodziny •Ochrona dziecka przed krzywdzeniem/przedstawienie wybranego programu/ organizacji krajowej lub międzynarodowej •Refleksje własne związane z praktyką W ocenie końcowej są uwzględniane oceny cząstkowe z poszczególnych przedmiotów wchodzących w skład modułu/ lub opinie prowadzącego o studencie |
Praktyki zawodowe: |
W ramach modułu student odbywa 60 godzinną praktykę instytucjonalną ukierunkowaną na poznanie form i metod pomocy rodzinie problemowej ze szczególnym uwzględnieniem problemu alkoholowego (dorośli, dzieci). Na liście proponowanych miejsc praktyk są poradnie/ośrodki leczenia uzależnień, świetlice socjoterapeutyczne, zespoły kuratorskie, OPS (asystent rodzinny) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.