MS3 - Sytuacje kryzysowe w życiu dziecka i rodziny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MS3-PSW-ST |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MS3 - Sytuacje kryzysowe w życiu dziecka i rodziny |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Małkowska-Szkutnik | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Wołowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Tematyka zajęć obejmuje wybrane zagadnienia dotyczące sytuacji kryzysowych w życiu jednostki oraz rodziny jako systemu wraz z pokazaniem możliwości pomocy w tym zakresie. Zajęcia mają dwa główne cele. Pierwszym jest dostarczenie studentom wiedzy teoretycznej oraz narzędzi pojęciowych i metodologicznych niezbędnych do rozumienia i krytycznego analizowania kwestii z zakresu sytuacji kryzysowych w życiu dziecka i rodziny. Drugim celem jest rozwijanie zdolności analitycznych i argumentacyjnych niezbędnych do formułowania poprawnych i uzasadnionych argumentów oraz rozumienia konkretnych wyborów rodzin. |
|
Pełny opis: |
1. Czym jest rodzina? Ewolucje definicji rodziny. Procesy wewnątrzrodzinne. Przemiany ról społecznych kobiet i mężczyzn. Nowe macierzyństwo i nowe ojcostwo. Alternatywne modele rodziny. 2. Sytuacje kryzysowe – rodzaje, przebieg, strategie interwencji Teorie kryzysów. Rodzaje sytuacji kryzysowych. Przebieg reakcji kryzysowej w zależności od rodzaju sytuacji. Specyfika interwencji kryzysowej. 3. Instytucje i organizacje działające na rzecz rodziny. Prawne podstawy wsparcia rodzin. 4. Czy wsparcie może być złe? Instytucje i deinstytucjonalizacja. Ubezwłasnowolnienie. 5. Sytuacje trudne w życiu dziecka / związane z dzieckiem: dzieci CODA, parentyfikacja, rodzeństwo osób z niepełnosprawnościami, rodzice z niepełnosprawnościami itd. 6. Wybrane sytuacje kryzysowe indywidualne i rodzinne: strata dziecka, niepełnosprawność/ choroba dziecka itd., zaniechanie opieki (np. oddanie dziecka do instytucji). 7. Etyczne i moralne dylematy rodzin. 8. Niewłaściwe wykonywanie obowiązków rodzicielskich. Psychiczne opuszczenie dzieci, czynne odrzucenie. Konsekwencje niewłaściwego wykonywania obowiązków rodzicielskich: ograniczenie lub odebranie praw rodzicielskich, instytucja rodziny zastępczej i prawnego opiekuna. |
|
Literatura: |
Donath, O. (2015). Regretting Motherhood: A Sociopolitical Analysis. Journal of Women in Culture and Society, 40(2):343-367 Hołub, J. (2018). Żeby umarło przede mną. Opowieści matek niepełnosprawnych dzieci. Schier, K. (2014). Dorosłe dzieci. Psychologiczna problematyka odwrócenia ról w rodzinie. Warszawa: Wydawnictwo Scholar. Wołowicz-Ruszkowska, A., McConnell, D. (2017). The Experience of Adult Children of Mothers with Intellectual Disability: A Qualitative Retrospective Study from Poland. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 30(3). Wiszejko-Wierzbicka, D., Racław, M., Wołowicz-Ruszkowska, A. (2018). Byliśmy jak z kosmosu. Między (nie)wydolnością środowiska a potrzebami rodziców z niepełnosprawnościami. Warszawa: Instytut Spraw Publicznych. |
|
Uwagi: |
Zaliczenie przedmiotu: aktywność i obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności), kolokwium sprawdzające wiedzę zarówno z zajęć jak i lektur. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Małkowska-Szkutnik | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Tematyka zajęć obejmuje wybrane zagadnienia dotyczące sytuacji kryzysowych w życiu jednostki oraz rodziny jako systemu wraz z pokazaniem możliwości pomocy w tym zakresie. Zajęcia mają dwa główne cele. Pierwszym jest dostarczenie studentom wiedzy teoretycznej oraz narzędzi pojęciowych i metodologicznych niezbędnych do rozumienia i krytycznego analizowania kwestii z zakresu sytuacji kryzysowych w życiu dziecka i rodziny. Drugim celem jest rozwijanie zdolności analitycznych i argumentacyjnych niezbędnych do formułowania poprawnych i uzasadnionych argumentów oraz rozumienia konkretnych wyborów rodzin. |
|
Pełny opis: |
1. Czym jest rodzina? Ewolucje definicji rodziny. Procesy wewnątrzrodzinne. Przemiany ról społecznych kobiet i mężczyzn. Nowe macierzyństwo i nowe ojcostwo. Alternatywne modele rodziny. 2. Sytuacje kryzysowe – rodzaje, przebieg, strategie interwencji Teorie kryzysów. Rodzaje sytuacji kryzysowych. Przebieg reakcji kryzysowej w zależności od rodzaju sytuacji. Specyfika interwencji kryzysowej. 3. Instytucje i organizacje działające na rzecz rodziny. Prawne podstawy wsparcia rodzin. 4. Czy wsparcie może być złe? Instytucje i deinstytucjonalizacja. Ubezwłasnowolnienie. 5. Sytuacje trudne w życiu dziecka / związane z dzieckiem: dzieci CODA, parentyfikacja, rodzeństwo osób z niepełnosprawnościami, rodzice z niepełnosprawnościami itd. 6. Wybrane sytuacje kryzysowe indywidualne i rodzinne: strata dziecka, niepełnosprawność/ choroba dziecka itd., zaniechanie opieki (np. oddanie dziecka do instytucji). 7. Etyczne i moralne dylematy rodzin. 8. Niewłaściwe wykonywanie obowiązków rodzicielskich. Psychiczne opuszczenie dzieci, czynne odrzucenie. Konsekwencje niewłaściwego wykonywania obowiązków rodzicielskich: ograniczenie lub odebranie praw rodzicielskich, instytucja rodziny zastępczej i prawnego opiekuna. |
|
Literatura: |
Donath, O. (2015). Regretting Motherhood: A Sociopolitical Analysis. Journal of Women in Culture and Society, 40(2):343-367 Hołub, J. (2018). Żeby umarło przede mną. Opowieści matek niepełnosprawnych dzieci. Schier, K. (2014). Dorosłe dzieci. Psychologiczna problematyka odwrócenia ról w rodzinie. Warszawa: Wydawnictwo Scholar. Wołowicz-Ruszkowska, A., McConnell, D. (2017). The Experience of Adult Children of Mothers with Intellectual Disability: A Qualitative Retrospective Study from Poland. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 30(3). Wiszejko-Wierzbicka, D., Racław, M., Wołowicz-Ruszkowska, A. (2018). Byliśmy jak z kosmosu. Między (nie)wydolnością środowiska a potrzebami rodziców z niepełnosprawnościami. Warszawa: Instytut Spraw Publicznych. |
|
Uwagi: |
Zaliczenie przedmiotu: aktywność i obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności), kolokwium sprawdzające wiedzę zarówno z zajęć jak i lektur. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.