MS3 - Moduł specjalnościowy 3-Studia nad dzieckiem, wychowaniem, rodziną
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MS3-SDR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MS3 - Moduł specjalnościowy 3-Studia nad dzieckiem, wychowaniem, rodziną |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
9.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Moduł specjalnościowy 3 jest obowiązkowy dla wszystkich studentów specjalności Studia nad dzieckiem i rodziną. W skład modułu wchodza 4 przedmioty i praktyka pedagogiczna: Dzieje trudnego dzieciństwa 30 godz Formy opieki, wychowania, pomocy - 30 godzin Społeczne konsekwencje migracji - 30 godzin Badania jakości i efektywności programów pomocy - 30 godzin Praktyka pedagogiczna - opieke i wychowanie - 60 godzin |
Tryb prowadzenia: | w sali i w terenie |
Skrócony opis: |
Celem modułu jest: - wprowadzenie studentów w analizę różnorodnych problemów dziecka i rodziny i ich społecznych i historycznych uwarunkowań; - przedstawienie dziejów dzieciństwa w różnych epokach historycznych z określeniem miejsca dziecka w rodzinie i społeczeństwie; - przedstawienie ważnych postaci pedagogów i ich koncepcji pedagogiczych; - poznanie społeczno-politycznych przyczyn współczesnych migracji i ich konsekwencji dla dzieci; - poznanie programów instytucji/organizacji pomocy dzieciom i rodzinom; - poznanie i zastosowanie kryteriów ewaluacji w pomocy społecznej. |
Pełny opis: |
W ramach modułu studenci na podstawie analizy źródłowych zapoznają się z dziejami trudnego dzieciństwa w różnych epokach. Uzupełnieniem analizy historycznej jest poznanie biografii i dzieł wybitnych pedagogów, lekarzy, psychologów. Opisowi ich koncepcji pedagogicznych towarzyszy reflekssja nad społecznymi i prawnymi uwarunkowaniami problemów rodzin i dzieci oraz ówczesnymi oraz aktualnymi możliwościami ich przezwyciężenia. Ważnym aktualnie problemem są migracje ludności, studenci w ramach modułu poznają przyczyny ruchów migracyjnych oraz społeczne, edukacyjne i psychologiczne konsekwencje migracji dla dzieci. W tym kontekście analizowane są przykłady działaności organizacji niosących pomoc uchodźcom. Zajęciom z badania jakości i efektywności programów pomocy towarzyszy praktyka pedagogiczna w wybranych przez studentów placówkach pomocy społecznej, organizacjach pozarządowych, instytucjach społeczno-kulturalnych lub edukacyjnych. Studenci poznają kryteria ewaluacji, za pomocą których opisują wybrany program lub projekt skierowany na rozwiązanie jakiegoś problemu dzieci lub rodzin. Ewaluacja zostaje przedstawiona na zajęciach oraz w placówce praktyk. |
Literatura: |
Obowiązuje literatura podana przez prowadzących konkretne przedmioty. |
Efekty uczenia się: |
Student zna: - historyczne i społeczne uwarunkowania różnych problemów dzieci, - ważne postaci pedagogów i ich koncepcje wychowania, opieki, pomocy; - społeczno-polityczne przyczyny migracji; - skutki migracji dla życia rodzin i psychologiczne konsekwencje dla dzieci; - programy pomocy dzieciom i rodzinom ukierunkoane na rozwiązywanie różnych problamów. Student potrafi: - analizować teksty źródłowe; - przedstawić swoją opinię na temat dzieciństwa w róznych epokach; - przygotować i przeprowadzić z młodzieżą zajęcia na temat migracji; - przedstawić i uzasadnić w dyskusji walory różnych koncepcji pedagogicznych; - zna instytucje i programy pomocy dzieciom i rodzinom; - ocenić jakość i efaktywność programu pracy z dziećmi/rodzinami. Student potrafi: - pracować w grupie, - właczyć się aktywnie w realizację wybranego projaktu/programu pomocy; - uczestniczyć w dyskusji i uzasadnić swe stanowisko; - szukać i przedstawiać konstruktywne rozwiązania problemów społecznych dzieci; - jest gotów samodzielnie przeprowadzić zajęcia. |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywny udział w zajęciach; Umiejętność przedstawiana i argumentowania własnych poglądów w dyskusji; Ocena uzyskana z praktyk; Egzamin ustny - przedstawienie analizy wybranego problemu dziecka/rodziny w kontekście społeczno-historycznym i zaproponowanie programu pomocy. |
Praktyki zawodowe: |
Praktyki pedagogiczne - opieka i wychowanie w wymiarze 60 godzin student odbywa w wybranej przez siebie placówce, organizacji pozaszkolnej, w której wyrażono zgodę na aktywny udział w zajęciach i przeprowadzenie ewaluacji. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Egzamin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Kolankiewicz | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Egzamin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Kolankiewicz | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.