MS3 - Badanie jakości i efektywności programów pomocy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MS3-SDR-BJ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MS3 - Badanie jakości i efektywności programów pomocy |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Zajęcia z badania jakości i efektywności programów pomocy związane są z praktyką pedagogiczną opieka i wychowanie. |
Tryb prowadzenia: | w sali i w terenie |
Skrócony opis: |
W ramach zajęć studencji zapoznają się z; - kryteriami jakości opieki i możliwością zastosowania tych kryteriów do analizy sytucji dzieci i rodzin korzystających z róznych form pomcu społecznej : - typologiami, kryteriami, metodyką i procesem ewaluacji w służbach społęcznych; - zasadami superwizji w pomocy społecznej i pracy socjalnej. W ramach praktyk poznają wybraną instytucję/służbę lub organizację pomocy społecznej i jej programem. Właczając się w realizację programu dokonują ewaluacji programu pracy instytucji, pracy środowiskowej lub pracy z rodziną i indywidualnym przypadkiem. |
Pełny opis: |
Studenci poznają terminologię i teoretyczne i metodyczne podstawy; oceny jakości opieki w instytucjach i organizacjach działających na rzecz dzieci i rodzin, ewaluacji oraz superwizji na na podstawie literatury. Wybrane z poznanych metod powinny być zastosowane w analizie programów działania w czasie praktyk. Koniecznym warunkiem wyboru miejsca praktyk jest możliwość aktywnego uczestniczenia w programach tam realizowanych i możliwość przeprowadzenia ewaluacji według przygotowanego wcześniej i zatwierdzonego przez opiekuna praktyk schematu. Student w ramach asystenckiej aktywności w instytucji opracowuje schemat oceny programu, opisuje dokonaną ewaluację i przedstawia ją zarówno na zajęciach jak w placówce praktyk. W poszczególnych latach oceny można dokonywać w różnych placówkach w zależności od możlwości dostępu oraz uzgodnienia programu ewaluacji z organizatorami miejsc praktyk. |
Literatura: |
Ewaluacja w służbach społecznych red B. Szatur Jaworska, MCPS, 2010 Quality for children. pdf Superwizja w pracy socjalnej, J. Szmagalski, 2005 Doradca i terapeuta czy badacz i strateg, D.Trawkowska [w:] Pomoc społęczna wobec rodzin red. D. Trawkowska, 2011 Dodatkowa literatura uzalezniona od instytucji, organizacji |
Efekty uczenia się: |
Student zna i potrafi zastowować kryteria jakości opieki w analizie programów ukierunkowanych na pomoc ddziecku i rodzinie |
Metody i kryteria oceniania: |
Udział w zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności) Przedstawienie na zajeciach miejsca praktyk i wybranego programu działań na rzecz dzieci, rodzin, grupy, środowiska Udział w realizowaniu wybranego programu Dokonanie ewaluacji/oceny w postaci opisu |
Praktyki zawodowe: |
Praktyka pedagogiczna opieka i wychowanie w wymiarze 60 godzin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.