MS3 - Społeczne konsekwencje migracji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MS3-SDR-SKM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MS3 - Społeczne konsekwencje migracji |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentek i studentów z szeroko rozumianymi procesami migracji w kontekście społecznym, prawnym, edukacyjnym i psychologicznym oraz przedstawienie różnorodnych polskich i zagranicznych rozwiązań w pracy z dzieckiem i rodziną w procesie migracji. Zajęcia mają również za zadanie wyposażyć studentów i studentki w podstawowe kompetencje międzykulturowe. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z szeroko rozumianymi procesami migracji w kontekście społecznym, prawnym, edukacyjnym i psychologicznym oraz przedstawienie różnorodnych polskich i zagranicznych rozwiązań w pracy z dzieckiem i rodziną w procesie migracji. Zajęcia mają również za zadanie wyposażyć studentów w podstawowe kompetencje międzykulturowe. Tematyka poruszana podczas kolejnych spotkań: 1. Migracje o pomoc społeczno- wychowawcza - wprowadzenie 2. Podstawowe pojęcia - 3. Prawne uwarunkowania migracji w Polsce i Unii Europejskiej 4. Migracje w kontekście polskim 5. Uchodźcy w Polsce i na świecie 6. Psychologiczne i społeczne konsekwencje migracji 7. Dzieci a migracje (m.in. euro-sieroty; dzieci z doświadczeniem migracyjnym, dzieci z rodzin wielokulturowych) 8. Problemy i potrzeby rodzin migranckich 9. Programy adaptacji i integracji migrantów na świecie 10. Programy adaptacji i integracji migrantów w Polsce 11. III sektor i praca z migrantami 12. Warsztat kompetencji międzykulturowych 13. Warsztat kompetencji międzykulturowych 14. Prezentacja prac zaliczeniowych 15. Prezentacja prac zaliczeniowych i ewaluacja |
Literatura: |
Grzymała-Kazłowska A., Łoziński S., red. (2008) Problemy integracji imigrantów. Koncepcje, badania, polityki. Warszawa: WUW. Nowicka E., Łodziński S., red. (2006) Kulturowe wymiary imigracji do Polski. Studia socjologiczne. Warszawa: Wydawnictwo Prolog. Castles M., Miller M. J. (2011). Migracje we współczesnym świecie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Grzymała-Kazłowska A., red. (2008) Między jednością a wielością. Integracja odmiennych grup i kategorii migrantów w Polsce. Warszawa: Ośrodek Badań nad Migracjami WNE UW Ząbek M., red. (2007) Między piekłem a rajem: Problemy adaptacji kulturowej uchodźców i imigrantów w Polsce, Warszawa: Wydawnictwo Trio. Kaczmarczyk P., red. (2008), Współczesne migracje zagraniczne Polaków. Aspekty lokalne i regionalne, Warszawa: Ośrodek Badań nad Migracjami WNE UW. Ustawa z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach Konwencja genewska o ochronie osób cywilnych podczas wojny (IV konwencja genewska), Genewa, 12 sierpnia 1949 r. Rozporządzenie Rady (WE) nr 343/2003 z dnia 18 lutego 2003 r. ustanawiające kryteria i mechanizmy określania Państwa Członkowskiego właściwego dla rozpatrywania wniosku o azyl, wniesionego w jednym z Państw Członkowskich przez obywatela państwa trzeciego Brzezińska, A. I., Matejczuk, J. (2011) Psychologiczne konsekwencje (euro)sieroctwa: styl życia rodziny, diagnoza i wsparcie. „Studia Edukacyjne“, 17, 71-88. Głąbicka K. (2014) Praca socjalna z uchodźcami, emigrantami w środowisku lokalnym. Warszawa: Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich Pełna lista lektur zostanie podana podczas pierwszych zajęć. |
Efekty uczenia się: |
wiedza student/ studentka zna i poprawnie stosuje podstawowe pojęcia i terminy z zakresu procesów migracyjnych,; rozumie mechanizmy i uwarunkowania problemów psychospołecznych towarzyszących zjawisku migracji; zna podstawy formalno-prawne rozwiązań w zakresie polityki państwa wobec cudzoziemców ze szczególnym uwzględnieniem systemu pomocy społecznej oraz działań III sektora; umiejętności: studentka/ student potrafi projektować działania diagnozujące problemy i potrzeby wybranych grup migrantów oraz stworzyć działania zmierzające do zmniejszenia wybranych problemów; rzeczowo dyskutować i argumentować swoje stanowisko na temat problemów związanych z migracjami; postawy: student/ studentka deklaruje zrozumienie i wsparcie dla osób odmiennych kulturowo; jest otwarty na odmienność z tym związaną; wykazuje gotowość do rozwiązywania problemów społecznych wynikających z migracji |
Metody i kryteria oceniania: |
- obecność na zajęciach (możliwe 2 nieobecności) - badawczo-analityczna praca zaliczeniowa (w parach): diagnoza problemu wybranej grupy migrantów i zaproponowanie sposobu jego rozwiązania - prezentacja wyników i rozwiązań opisanych w pracy zaliczeniowej na forum grupy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.