Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

MS3 - Ocenianie w szkole

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-MS3a-EPiW-OC
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: MS3 - Ocenianie w szkole
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Skrócony opis:

Celem kursu jest wprowadzenie studentów w problematykę oceniania szkolnego

w aspekcie socjologicznym, psychologicznym i pedagogicznym. Główne zagadnienia to:

- charakterystyka oceniania jako rodzaju interakcji społecznej

- uwarunkowania i konsekwencje procesu oceniania,

- zadania i funkcje oceniania,

- opisywanie osiągnięć uczniów w kształceniu zintegrowanym.

Pełny opis:

Podczas zajęć będą poruszane następujące zagadnienia:

- Rodzaje i funkcje ocenianie

- Związki między sprawdzaniem a ocenianiem osiągnięć uczniów, sprawdzanie holistyczne i analityczne, różne metody sprawdzania osiągnięć

- Wewnątrzszkolne systemy oceniania oraz uwarunkowania prawne oceniania

- Znaczenie celów kształcenia i standardów edukacyjnych w ocenianiu osiągnięć uczniów

- Standaryzowane testy jako narzędzie oceniania osiągnięć uczniów

- Psychologiczne aspekty oceniania uczniów

- Ocenianie kształtujące: cele i zasady

- Wybrane problemy oceny opisowej

- Miejsce egzaminów zewnętrznych w systemie oceniania

- Międzynarodowe programy badania osiągnięć: PISA, PIRLS, TIMSS

Literatura:

Niemierko, B. (2007). Kształcenie szkolne. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Niemierko, B. (2002). Ocenianie szkolne bez tajemnic. Warszawa: WSiP.

Dembo, M., H. (1997). Stosowana psychologia wychowawcza. Warszawa: WSiP.

Jakubowski, M. i Pokropek, A. (2009). Badając egzaminy. Podejście ilościowe w badaniach edukacyjnych. Warszawa: CKE.

G. Noizet, J. P. Caverni (1988) Psychologiczne aspekty oceniania osiągnięć szkolnych. PWN Warszawa.

Black, P., Harrison, Ch., Lee, C., Marshall, B., Wiliam, D. (2006). Jak oceniać, aby uczyć? Warszawa: CEO.

Dolata, R., i Szaleniec, H. (2012). Funkcje krajowych egzaminów w systemie edukacji. Polityka Społeczna, (Nr tematyczny 1), 37–41.

Efekty uczenia się:

Posiada wiedzę na temat funkcji, rodzajów, warunków stosowania oraz konsekwencji oceny szkolnej. Wiedza ta powinna stać się elementem umiejętności stosowania takiej oceny szkolnej, która sprzyja intensyfikacji efektów nauczania.

Metody i kryteria oceniania:

Podstawą zaliczenia są dwie prace pisemne:

1. Test nauczycielski mierzący osiągnięcia szkolne uczniów w wybranym zakresie

2. Sprawdzian zaliczeniowy przeprowadzony na ostatnich zajęciach

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)