MS4 - Fonetyka praktyczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MS4-PWT-F |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MS4 - Fonetyka praktyczna |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Założenia (opisowo): | W ramach zajęć będą omawiane i ćwiczone następujące zagadnienia: - międzynarodowy alfabet fonetyczny; - cechy samogłosek, dyftongów i spółgłosek; - rozróżnianie długości samogłosek; - kształtowanie wymowy samogłosek, dyftongów i spółgłosek; - zapoznanie z systemem akcentów i intonacji języka angielskiego; - ćwiczenia w produkcji i rozróżnianiu par minimalnych; - odczytywanie transkrypcji fonetycznej; - transkrybowanie wyrazów; - kształtowanie intonacji w różnych rodzajach zdań; - konstruowanie prostych ćwiczeń wymowy dla uczniów edukacji wczesnoszkolnej |
Skrócony opis: |
Głównym celem kursu Fonetyka jest zapoznanie studentów z systemem i klasyfikacją dźwięków brytyjskiej odmiany języka angielskiego (RP), rozróżnianie dźwięków ze względu na ich długość i jakość, kształtowanie poprawnej wymowy samogłosek, spółgłosek i dyftongów. Dzięki zapoznaniu z międzynarodowym alfabetem fonetycznym, student zostanie wyposażony w narzędzie świadomej kontroli różnych parametrów mowy podczas wypowiedzi. W ramach przedmiotu doskonalona jest sprawność rozumienia ze słuchu oraz sprawność płynnego mówienia w języku angielskim. Zajęcia prowazone w języku angielskim. |
Pełny opis: |
Głównym celem kursu Fonetyka jest zapoznanie studentów z systemem i klasyfikacją dźwięków brytyjskiej odmiany języka angielskiego (RP), rozróżnianie dźwięków ze względu na ich długość i jakość, kształtowanie poprawnej wymowy samogłosek, spółgłosek i dyftongów. Dzięki zapoznaniu z międzynarodowym alfabetem fonetycznym, student zostanie wyposażony w narzędzie świadomej kontroli różnych parametrów mowy podczas wypowiedzi. W ramach przedmiotu doskonalona jest sprawność rozumienia ze słuchu oraz sprawność płynnego mówienia w języku angielskim. Zajęcia prowadzone w języku angielskim. W ramach zajęć będą omawiane i ćwiczone następujące zagadnienia: - międzynarodowy alfabet fonetyczny; - cechy samogłosek, dyftongów i spółgłosek; - rozróżnianie długości samogłosek; - kształtowanie wymowy samogłosek, dyftongów i spółgłosek; - zapoznanie z systemem akcentów i intonacji języka angielskiego; - ćwiczenia w produkcji i rozróżnianiu par minimalnych; - odczytywanie transkrypcji fonetycznej; - transkrybowanie wyrazów; - kształtowanie intonacji w różnych rodzajach zdań; - konstruowanie prostych ćwiczeń wymowy dla uczniów edukacji wczesnoszkolnej |
Literatura: |
1. Baker, A. (2003). Ship or Sheep?. Oxford University Press, Oxford. 2. Collins, B. and I. M. Mees. (2008). Practical Phonetics and Phonology. New York: Routledge 3. Hancock, M. (1995). Pronunciation games. Cambridge University Press. 4. Hewings, M. (2007). English Pronunciation in Use Advanced Book with Answers, 5 Audio CDs and CD-ROM. Cambridge University Press. 5. Jones, D. (1997). English Pronouncing Dictionary, Cambridge: Cambridge University Press 6. O'Sullivan, J. (2007). The Heinle Picture Dictionary for Children, Heinle. 7. Roach, P. (2009) English Phonetics and Phonology: a Practical Course, Cambridge: Cambridge University Press. 8. Wells, J. C. (2000) Pronunciation Dictionary, Essex: Longman |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy student zna i rozumie: • podstawowe pojęcia dotyczące fonetyki języka angielskiego, takich jak m.in. głoska, para minimalna, sylaba, dyftong, słaba forma itp., zorientowaną na zastosowania praktyczne w nauczaniu języka angielskiego • system samogłosek, spółgłosek i dyftongów w języku angielskim; • rodzaje i źródła błędów językowych w obszarze wymowy, z uwzględnieniem podobieństw i różnic w sferze fonetyki pomiędzy językiem angielskim i polskim. W zakresie umiejętności student potrafi: • poprawnie produkować samogłoski, spółgłoski i dyftongi w ramach brytyjskiej odmiany języka angielskiego (RP); • poprawnie odczytywać zapis transkrypcji fonetycznej • poprawnie zapisywać wyrazy w transkrypcji fonetycznej • ocenić poprawność wymowy wyrazów w brytyjskiej odmianie języka angielskiego W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do: • docenienia wagi nauczania poprawnej wymowy we wczesnej edukacji językowej; • samodzielnie konstruować proste ćwiczenia wymowy dla uczniów edukacji wczesnoszkolnej; • integrować ćwiczenia wymowy w obszarze pozostałych zagadnień edukacji językowej dziecka. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą do zaliczenia zajęć są: 1) Obecność, czyli regularne uczęszczanie na zajęcia. 2) Odrabianie prac domowych. 3) Aktywne uczestnictwo w zajęciach. 4) Ustne zaliczenie na koniec kursu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.