Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

MS4 - Fonetyka praktyczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-MS4-PWT-F
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: MS4 - Fonetyka praktyczna
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Założenia (opisowo):

W ramach zajęć będą omawiane i ćwiczone następujące zagadnienia:

- międzynarodowy alfabet fonetyczny;

- cechy samogłosek, dyftongów i spółgłosek;

- rozróżnianie długości samogłosek;

- kształtowanie wymowy samogłosek, dyftongów i spółgłosek;

- zapoznanie z systemem akcentów i intonacji języka angielskiego;

- ćwiczenia w produkcji i rozróżnianiu par minimalnych;

- odczytywanie transkrypcji fonetycznej;

- transkrybowanie wyrazów;

- kształtowanie intonacji w różnych rodzajach zdań;

- konstruowanie prostych ćwiczeń wymowy dla uczniów edukacji wczesnoszkolnej

Skrócony opis:

Głównym celem kursu Fonetyka jest zapoznanie studentów z systemem i klasyfikacją dźwięków brytyjskiej odmiany języka angielskiego (RP), rozróżnianie dźwięków ze względu na ich długość i jakość, kształtowanie poprawnej wymowy samogłosek, spółgłosek i dyftongów. Dzięki zapoznaniu z międzynarodowym alfabetem fonetycznym, student zostanie wyposażony w narzędzie świadomej kontroli różnych parametrów mowy podczas wypowiedzi.

W ramach przedmiotu doskonalona jest sprawność rozumienia ze słuchu oraz sprawność płynnego mówienia w języku angielskim.

Zajęcia prowazone w języku angielskim.

Pełny opis:

Głównym celem kursu Fonetyka jest zapoznanie studentów z systemem i klasyfikacją dźwięków brytyjskiej odmiany języka angielskiego (RP), rozróżnianie dźwięków ze względu na ich długość i jakość, kształtowanie poprawnej wymowy samogłosek, spółgłosek i dyftongów. Dzięki zapoznaniu z międzynarodowym alfabetem fonetycznym, student zostanie wyposażony w narzędzie świadomej kontroli różnych parametrów mowy podczas wypowiedzi.

W ramach przedmiotu doskonalona jest sprawność rozumienia ze słuchu oraz sprawność płynnego mówienia w języku angielskim.

Zajęcia prowadzone w języku angielskim.

W ramach zajęć będą omawiane i ćwiczone następujące zagadnienia:

- międzynarodowy alfabet fonetyczny;

- cechy samogłosek, dyftongów i spółgłosek;

- rozróżnianie długości samogłosek;

- kształtowanie wymowy samogłosek, dyftongów i spółgłosek;

- zapoznanie z systemem akcentów i intonacji języka angielskiego;

- ćwiczenia w produkcji i rozróżnianiu par minimalnych;

- odczytywanie transkrypcji fonetycznej;

- transkrybowanie wyrazów;

- kształtowanie intonacji w różnych rodzajach zdań;

- konstruowanie prostych ćwiczeń wymowy dla uczniów edukacji wczesnoszkolnej

Literatura:

1. Baker, A. (2003). Ship or Sheep?. Oxford University Press, Oxford.

2. Collins, B. and I. M. Mees. (2008). Practical Phonetics and Phonology. New York: Routledge

3. Hancock, M. (1995). Pronunciation games. Cambridge University Press.

4. Hewings, M. (2007). English Pronunciation in Use Advanced Book with Answers, 5 Audio CDs and CD-ROM. Cambridge University Press.

5. Jones, D. (1997). English Pronouncing Dictionary, Cambridge: Cambridge University Press

6. O'Sullivan, J. (2007). The Heinle Picture Dictionary for Children, Heinle.

7. Roach, P. (2009) English Phonetics and Phonology: a Practical Course, Cambridge: Cambridge University Press.

8. Wells, J. C. (2000) Pronunciation Dictionary, Essex: Longman

Efekty uczenia się:

W zakresie wiedzy student zna i rozumie:

• podstawowe pojęcia dotyczące fonetyki języka angielskiego, takich jak m.in. głoska, para minimalna, sylaba, dyftong, słaba forma itp., zorientowaną na zastosowania praktyczne w nauczaniu języka angielskiego

• system samogłosek, spółgłosek i dyftongów w języku angielskim;

• rodzaje i źródła błędów językowych w obszarze wymowy, z uwzględnieniem podobieństw i różnic w sferze fonetyki pomiędzy językiem angielskim i polskim.

W zakresie umiejętności student potrafi:

• poprawnie produkować samogłoski, spółgłoski i dyftongi w ramach brytyjskiej odmiany języka angielskiego (RP);

• poprawnie odczytywać zapis transkrypcji fonetycznej

• poprawnie zapisywać wyrazy w transkrypcji fonetycznej

• ocenić poprawność wymowy wyrazów w brytyjskiej odmianie języka angielskiego

W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:

• docenienia wagi nauczania poprawnej wymowy we wczesnej edukacji językowej;

• samodzielnie konstruować proste ćwiczenia wymowy dla uczniów edukacji wczesnoszkolnej;

• integrować ćwiczenia wymowy w obszarze pozostałych zagadnień edukacji językowej dziecka.

Metody i kryteria oceniania:

Podstawą do zaliczenia zajęć są:

1) Obecność, czyli regularne uczęszczanie na zajęcia.

2) Odrabianie prac domowych.

3) Aktywne uczestnictwo w zajęciach.

4) Ustne zaliczenie na koniec kursu.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)