MTP - Pedagogika społeczna - wykład
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MTP-PS-W |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | MTP - Pedagogika społeczna - wykład |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Pedagogika społeczna, zajmując się relacją człowiek - środowisko -wychowanie ma na celu zarówno diagnozę środowiskowych uwarunkowań procesów wychowania i rozwoju, podnoszenie poziomu intencji wychowawczych w środowisku życia, jak i organizowanie instytucji/środowisk wychowania o charakterze profilaktycznym oraz kompensacyjnym. Do głównych wyzwań dzisiejszej doby, które stoją przed pedagogiką społeczną należy diagnoza, opis i analiza przestrzeni wychowania w sytuacji "płynnej nowoczesności". |
Skrócony opis: |
Celem wykładów, konwersatoriów i seminariów jest zapoznanie studentów ze specyfiką i problematyką pedagogiki społecznej, jej podstawami teoretycznymi oraz współczesnym dyskursem jej dotyczącym, a także analiza najważniejszych środowisk wychowawczych i problemów społeczno-edukacyjnych współczesnego świata. |
Pełny opis: |
Pedagogika społeczna, zajmując się relacją człowiek-wychowanie-środowisko, ma na celu zarówno diagnozę środowiskowych uwarunkowań procesów wychowania i rozwoju, podnoszenie poziomu intencji wychowawczych w środowisku życia, jak i organizowanie instytucji/środowisk wychowania o charakterze profilaktycznym oraz kompensacyjnym. Do głównych wyzwań współczesności, które stoją przed pedagogiką społeczną, należy diagnoza, opis i analiza przestrzeni wychowania w sytuacji „płynnej nowoczesności”. Tematyka zajęć obejmuje: wybrane zagadnienia z dziejów pedagogiki społecznej (geneza, kształtowanie się i rozwój tej dyscypliny; twórcy i przedstawiciele pedagogiki społecznej); główne pojęcia (środowisko wychowawcze, profilaktyka, kompensacja, wsparcie społeczne); metody pracy społeczno-wychowawczej; główne środowiska wychowawcze: rodzina, szkoła, rówieśnicy, środowisko lokalne (struktura, funkcje, przemiany); wybrane problemy społeczno-edukacyjne współczesnej doby (np. potencjał edukacyjno-kulturowy środowiska; środowisko "ryzyka", relacja demokracja - edukacja, aktywizacja społeczności lokalnych, społeczno-edukacyjna funkcja organizacji pozarządowych, edukacja międzykulturowa. |
Literatura: |
Literatura podstawowa S. Kawula (red.), Pedagogika społeczna. Dokonania-aktualność-perspektywy, Toruń 2003. A. Radziewicz-Winnicki, Pedagogika społeczna, Warszawa 2008. M. Cichosz, Polska pedagogika społeczna w latach 1945 – 2003, T. 1-2; Toruń 2004. M.Cichosz, Pedagogia społeczna, zarys problematyki, Wydawnictwo Impuls 2015. H. Radlińska, Pedagogika społeczna, Warszawa 1961. A. Kamiński, Studia i szkice pedagogiczne, Warszawa 1978. Encyklopedia pedagogiczna XXI w. pod red. T. Pilcha, Warszawa 2009. T. Pilch, I. Lepalczyk (red.), Pedagogika społeczna. Człowiek w zmieniającym się świecie, Warszawa 1995. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu kursu student/ka będzie potrafił/a: W zakresie wiedzy: 1. Operować podstawowymi pojęciami z zakresu pedagogiki społecznej, 2. Identyfikować wybrane środowiskowe uwarunkowania procesów wychowania i rozwoju (w ich zmienności historycznej), 3. Uzasadnić potrzebę badania, kreowania i przekształcania środowiska życia człowieka, 4. Dokonać opisu najważniejszych problemów społeczno-wychowawczych we współczesnym świecie, 5. Wyjaśnić rolę oraz zadania pedagogiki społecznej w kontekście współczesnych przemian społecznych (w wymiarze lokalnym i globalnym). W zakresie umiejętności: 1. Refleksyjnie podejmować problematykę przedstawioną na wykładach W zakresie postaw: 1. Wykazać się wrażliwością na problematykę wykluczania społecznego i mechanizmów do niego prowadzących oraz nabędzie aktywną postawą pedagoga wspierającego rozwój jednostek i grup |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Krótkie notatki- refleksje nad przedstawionym zagadnieniem na wykładzie, dowolny wybór z 2 wykładów, 2. Obecność na zajęciach potwierdzona na liście obecności |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 220 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Kuleta-Hulboj | |
Prowadzący grup: | Magdalena Kuleta-Hulboj | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
zob opis podstawowy |
|
Literatura: |
Literatura rozszerzająca i pogłębiająca treści przekazywane podczas wykładów: J. Piekarski, Pilch T. i in., Edukacja społeczna wobec problemów współczesnego człowieka i społeczeństwa, Łódź 2010. W. Theiss, M. Winiarski (red.), Pedagogika społeczna. Tradycja i współczesne konteksty (specjalny numer „Pedagogiki Społecznej”), Warszawa 2007. W. Theiss, M. Winiarski (red.), Pedagogika społeczna – przestrzenie życia i edukacji, Warszawa 2010. T. Szlendak, Socjologia rodziny, Warszawa 2010. W. Theiss, B. Skrzypczak [red.], Edukacja i animacja społeczna w środowisku lokalnym, Warszawa 2006. K. Białobrzeska, S. Kawula (red.), Człowiek w obliczu wykluczenia i marginalizacji społecznej, Toruń 2006. J. Wasilewski (red.), Współczesne społeczeństwo polskie – dynamika zmian, Warszawa 2006. E. Jarosz, Ochrona dzieci przed krzywdzeniem. Perspektywa globalna i lokalna, Katowice 2008. B. Barber, Skonsumowani, W-wa 2008, rozdz. 1. i 8. G. Ritzer, Makdonaldyzacja społeczeństwa, Warszawa 2003. W. Danilewicz, Oblicza współczesności w perspektywie pedagogiki społecznej, Warszawa 2009 (wybrane teksty) T. Sosnowski, T. Pilch (red.), Zagrożenia człowieka i idei sprawiedliwości społecznej, Warszawa 2013. W. Theiss, M. Mendel, Pamięć i miejsce. Perspektywa społeczno-edukacyjna, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2019 M. Mendel, Miasto Pedagogiczne, W: Studia Pedagogiczne LXIX, Gdańsk 2016 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 220 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Kuleta-Hulboj | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
zob opis podstawowy |
|
Literatura: |
Literatura rozszerzająca i pogłębiająca treści przekazywane podczas wykładów: J. Piekarski, Pilch T. i in., Edukacja społeczna wobec problemów współczesnego człowieka i społeczeństwa, Łódź 2010. W. Theiss, M. Winiarski (red.), Pedagogika społeczna. Tradycja i współczesne konteksty (specjalny numer „Pedagogiki Społecznej”), Warszawa 2007. W. Theiss, M. Winiarski (red.), Pedagogika społeczna – przestrzenie życia i edukacji, Warszawa 2010. T. Szlendak, Socjologia rodziny, Warszawa 2010. W. Theiss, B. Skrzypczak [red.], Edukacja i animacja społeczna w środowisku lokalnym, Warszawa 2006. K. Białobrzeska, S. Kawula (red.), Człowiek w obliczu wykluczenia i marginalizacji społecznej, Toruń 2006. J. Wasilewski (red.), Współczesne społeczeństwo polskie – dynamika zmian, Warszawa 2006. E. Jarosz, Ochrona dzieci przed krzywdzeniem. Perspektywa globalna i lokalna, Katowice 2008. B. Barber, Skonsumowani, W-wa 2008, rozdz. 1. i 8. G. Ritzer, Makdonaldyzacja społeczeństwa, Warszawa 2003. W. Danilewicz, Oblicza współczesności w perspektywie pedagogiki społecznej, Warszawa 2009 (wybrane teksty) T. Sosnowski, T. Pilch (red.), Zagrożenia człowieka i idei sprawiedliwości społecznej, Warszawa 2013. W. Theiss, M. Mendel, Pamięć i miejsce. Perspektywa społeczno-edukacyjna, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2019 M. Mendel, Miasto Pedagogiczne, W: Studia Pedagogiczne LXIX, Gdańsk 2016 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.