Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

MS2-Edukacja plastyczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-N-MS2-PWCZ-EPL
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: MS2-Edukacja plastyczna
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Wprowadzenie studentów w niezbedną wiedzę o języku wypowiedzi plastycznej i wizualnym kształtowaniu otoczenia poprzez ich własne doświadczenia twórcze. Wyposażenie studentów w wiedzę metodyczną niezbędną do pobudzania twórczej aktywności dziecka. Analiza treści programowych i konstruowanie scenariuszy zajęć plastycznych.

W trakcie zajęć zaistnieją: teoretyczne i praktyczne aspekty koncepcji wychowania przez sztukę, stwarzające okazje nie tylko dla wielostronnego rozwoju ekspresji, ale także dla twórczej aktywności jako doświadczenia indywidualnego.

W trakcie zajęć zaistnieją: zarówno elementy teorii i praktyki wychowania przez sztukę oraz twórczość w trakcie działań plastycznych studentów, jak też wizyty: w galeriach sztuki i muzeach, pokazy filmów o sztuce, dokumentacji z działań twórczych.


Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Program zajęć zawiera teoretyczne i praktyczne aspekty koncepcji wychowania przez sztukę, jest to jednak układ otwarty, rozumiana jest jako pole możliwości, stwarza okazje nie tylko dla wielostronnego rozwoju ekspresji, ale także dla twórczej aktywności jako doświadczenia indywidualnego.

Bedzie to: wprowadzenie studentów w niezbedną wiedzę o języku wypowiedzi plastycznej i wizualnym kształtowaniu otoczenia poprzez ich własne doświadczenia twórcze. Wyposażenie studentów w wiedzę metodyczną niezbędną do pobudzania twórczej aktywności dziecka. Analiza treści programowych i konstruowanie scenariuszy zajęć plastycznych.

Pełny opis:

Wprowadzenie studentów w niezbedną wiedzę o języku wypowiedzi plastycznej i wizualnym kształtowaniu otoczenia poprzez ich własne doświadczenia twórcze. Wyposażenie studentów w wiedzę metodyczną niezbędną do pobudzania twórczej aktywności dziecka. Analiza treści programowych i konstruowanie scenariuszy zajęć plastycznych.

1. Ekspresja twórcza:

a/ trening wrażliwości estetycznej

b/wychowanie przez twórczość wraz ze zintegrowanymi formami ekspresji /muzyka, taniec, elementy dramy/

c/arteterapia: poznawanie siebie i relacji z innymi za sprawą sztuki

Główne zadania to:

a/zdobywanie umiejętności animowania aktywności twórczej dzieci i młodzieży

b/przygotowanie do pełnienia funkcji mandatariusza sztuki, zdobywanie wiedzy z zakresu sztuki dawnej i najnowszej oraz psychologicznych prawidłowości myślenia twórczego

c/nabywanie umiejętności w zakresie animowania procesów kulturotwórczych w środowisku lokalnym z uwzględnieniem problematyki sztuki ludowej

d/działania twórcze studentów: zdobywanie sprawności artystycznych w zakresie ceramiki i rzeźby, kompozycji malarskiej, graficznej, przestrzennej-papieroplastyka, rysunku i innych.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Gloton R. C., Clero C., Twórcza aktywność dziecka, przekład i przedmowa I. Wojnar ,WSiP, Warszawa1985

2. Lowenfeld V., Brittain W.L., Twórczość a rozwój umysłowy dziecka, przekład K. Polakowski, PWN, Warszawa 1977

3. Piwocki K., Dzieje sztuki w zarysie. Arkady, Warszawa 1997

4 .Szymański M.S. ,Twórczość i style poznawcze uczniów, WSiP, Warszawa 1987

5. Wojnar I. Estetyka i wychowanie, PWN, Warszawa 1964

Literatura uzupełniająca:

1.Bukowski J., Postawy wobec sztuki najnowszej. WSiP, Warszawa 1981

2.Limont W., Spotkania z wyobraźnią w: "Plastyka w szkole" nr 5, 1998

3.Samoraj M., Wzbogacanie wrażliwości estetycznej i rozwijanie potencji kreacyjnych dzieci poprzez różnorodne działania plastyczne w: "Edukacja w przedszkolu" Raabe, 1999

4.Trojanowska A., Dziecko i plastyka. WSiP, Warszawa 1983

5.Wojnar I. (red.), Integracja wychowania estetycznego w teorii i praktyce. Studia pedagogiczne tom XXXIV, Wrocław 1975

6.Wojnar I., Pielasińska W. (red.), Wychowanie estetyczne młodego pokolenia. WSiP, Warszawa 1990

7.Zieliński J.A., O widzeniu artystycznym. WZ. CRZZ, 1966

oraz

"Techniki plastyczne" seria WSiP, 1990-1996

Efekty uczenia się:

1. Wiedza:

Studenci zdobędą wiedzę z następujących obszarów:

- z zakresu sztuki dawnej i najnowszej oraz psychologicznych prawidłowości myślenia twórczego

-stymulowania ekspresji twórczej dzieci i młodzieży

-organizowania treningu wrażliwości estetycznej

-wychowania przez twórczość wraz z organizacją zintegrowanych form ekspresji w zakresie muzyki, tańca, elementów dramy edukacyjnej

-diagnozowania za pomocą rysunku, wykorzystania metod projekcyjnych do badania np. relacji w rodzinie, grupie

-arteterapii: poznawanie siebie i relacji z innymi za sprawą sztuki

-tematyki i sposobów działań inspirujących, stwarzania warunków korzystnych dla twórczości

- podstaw wiedzy z zakresu pedagogiki i psychologii twórczości

2. Umiejętności:

-organizowania sytuacji korzystnych dla twórczości

-rozwijania postaw twórczych

-kształtowanie umiejętności projektowania otwartych sytuacji wychowawczych

- umiejętności animowania aktywności twórczej dzieci i młodzieży

- pełnienia funkcji mandatariusza sztuki

-w zakresie animowania procesów kulturotwórczych w środowisku lokalnym z uwzględnieniem problematyki sztuki ludowej

3.Działania twórcze i artystyczne studentów:

zdobywanie sprawności artystycznych w zakresie ceramiki i rzeźby, kompozycji malarskiej, graficznej, przestrzennej-papieroplastyka, rysunku, realizacji zintegrowanych form artystycznych np plastyczno-muzycznych, teatralnych /także teatr kukiełkowy/ i innych

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceniania:

Stopień aktywności na zajęciach

Stopień poprawności merytorycznej i metodycznej zadań wskazanych przez prowadzącego na początku semestru

Wykonanie na zajęciach prac plastycznych na płaszczyźnie i w przestrzeni, zapoznanie sia z różnorodnymi technikami plstycznymi

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)