Propedeutyka pedagogiki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-NJ-MWP-PRP-K |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Propedeutyka pedagogiki |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Celem konwersatorium jest ukazanie podstawowych problemów wchodzących w zakres „wprowadzenia do pedagogiki”. Kurs ma przywołać właściwe rozważaniom pedagogicznym kategorie pojęciowe i ukazać zróżnicowanie myśli pedagogicznej. Uczyć krytycznego myślenia i konstruowania wypowiedzi. |
Pełny opis: |
- Konwersatorium ma za zadanie: - uzupełnić wiedzę wyniesioną z wykładu; - uczyć krytycznej analizy tekstów pedagogicznych; - uczyć dyskusji dotyczącej prezentowanych tekstów; - ukazać zróżnicowanie myśli pedagogicznej i jej powiązanie z różnymi typami wiedzy; - ukazać kulturowe i społeczne konteksty/myśli pedagogicznej; |
Literatura: |
1. J. Dewey, Jak myślimy?, rozdz. Czym jest myśl? 2. J. Dewey, Demokracja i wychowanie, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk 1972, rozdz. XXIV:, Co to jest filozofia wychowania?, s. 448 - 456; 3. E. Durkheim E., O wychowaniu, O kulturze pedagogicznej, [w]: Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, (red.: S. Wołoszyn, Kielce 1998, tom III, ks.1. , s.647 -660); 4. E. Durkheim: Metody zasady socjologicznej, Warszawa 2000, rozdział: Co to jest fakt społeczny?, s. 27- 41; 5. S. Hessen, O sprzecznościach i jedności wychowania, Warszawa 1998, rozdz. VII O pojęciu i celu wychowania moralnego, s.156-178; 6. K. Jaspers, Filozofia egzystencji, Warszawa 1990, rozdz. Człowiek, s. 25-46; 7. A. Maslow: Motywacja a osobowość, Warszawa 1990, rozdział: Normalność, zdrowie, wartości, s.351 - 369; 8. E. Mounier: Co to jest personalizm ? Perspektywa - metoda - zobowiązanie. Osoba - osobowość - jednostka, [w]: Źródła do..., wyd. cyt. tom III, ks. 2, s.123 - 132; 9. Z. Freud: Poza zasadą przyjemności, [w:] Źródła do…, wyd. cyt. tom III, s. 560-582; 10. A. S. Neill, Nowa Summerhill, Poznań 2000, rozdz.: Idea Summerhill, Zabawa i samoregulacja, Seks i koedukacja, s. 30 - 40, 64 - 75, 136 -145; 11. C. Rogers, B. Stevens: Uczyć się jak być wolnym [w]: Źródła do..., wyd. cyt., tom III, s. 427 - 431; 12. Russell B., Wolność i autorytet w wychowaniu oraz Wychowanie a ustrój społeczny, [w]: Źródła do..., wyd. cyt., tom III, ks.1, s.509-519, 519-526; 13. H. von Schoenebeck: Rozstanie z pedagogiką, [w]: Źródła do...,wyd. cyt, tom III, ks.2 s.460 - 464; 14. J. Watson : Behawioryzm. Psychologia jak ją widzi behawiorysta, Warszawa 1993; rozdz. I: Co to jest behawioryzm? rozdz. XII Osobowość, s.39 -52, 365 - 408; |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Student: 1. znaczenie podstawowych pojęć z zakresu pedagogiki; 2. posiada elementarną wiedzę dotyczącą zróżnicowania myśli pedagogicznej i struktury pedagogiki; 3. posiada elementarną wiedzę dotyczącą tradycji myśli pedagogicznej i jej odniesień do współczesności; 4. posiada odstawową wiedzę dotyczącą relacji : pedagogika – inne dziedziny wiedzy. UMIEJĘTNOŚCI Student: 1. dokonuje analizy i syntezy treści wykładu; 2. wyjaśnia zależność między różnymi kontekstami teoretycznymi; 3. wyjaśnia zależność : kontekst teoretyczny myśli pedagogicznej – rozumienie wychowania. POSTAWY Student: 1. dostrzega złożoność wychowania i myśli pedagogicznej; 2. otwiera się poznawczo na wychowanie jako zjawisko społeczne i kulturowe; 3. otwiera się poznawczo na zróżnicowanie stanowisk teoretycznych; 4. otwiera się na współpracę z innymi. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody: Metoda problemowa. Dyskusja. WARUNKI ZALICZENIA: - obecność; - merytoryczna aktywność; - referat; - kolokwium na zakończenie zajęć. Szczegółowe warunki zaliczenia zostaną podane na pierwszych zajęciach. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Dworakowska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Dworakowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Dworakowska | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.