Social Pedagogy
General data
Course ID: | 2300-NJ-MWP-PS-W |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Social Pedagogy |
Name in Polish: | Pedagogika społeczna |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | (unknown) |
Short description: |
(in Polish) Celem wykładów, konwersatoriów i seminariów jest zapoznanie studentów ze specyfiką i problematyką pedagogiki społecznej, jej podstawami teoretycznymi oraz współczesnym dyskursem jej dotyczącym, a także analiza najważniejszych środowisk wychowawczych i problemów społeczno-edukacyjnych współczesnego świata. |
Full description: |
(in Polish) Pedagogika społeczna, zajmując się relacją człowiek-wychowanie-środowisko, ma na celu zarówno diagnozę środowiskowych uwarunkowań procesów wychowania i rozwoju, podnoszenie poziomu intencji wychowawczych w środowisku życia, jak i organizowanie instytucji/środowisk wychowania o charakterze profilaktycznym oraz kompensacyjnym. Do głównych wyzwań współczesności, które stoją przed pedagogiką społeczną, należy diagnoza, opis i analiza przestrzeni wychowania w sytuacji „płynnej nowoczesności”. Tematyka zajęć obejmuje: wybrane zagadnienia z dziejów pedagogiki społecznej (geneza, kształtowanie się i rozwój tej dyscypliny; twórcy i przedstawiciele pedagogiki społecznej); główne pojęcia (środowisko wychowawcze, profilaktyka, kompensacja, wsparcie społeczne); metody pracy społeczno-wychowawczej; główne środowiska wychowawcze: rodzina, szkoła, rówieśnicy, środowisko lokalne (struktura, funkcje, przemiany); wybrane problemy społeczno-edukacyjne współczesnej doby (np. potencjał edukacyjno-kulturowy środowiska; środowisko "ryzyka", relacja demokracja - edukacja, aktywizacja społeczności lokalnych, społeczno-edukacyjna funkcja organizacji pozarządowych, edukacja międzykulturowa. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa S. Kawula (red.), Pedagogika społeczna. Dokonania-aktualność-perspektywy, Toruń 2003. A. Radziewicz-Winnicki, Pedagogika społeczna, Warszawa 2008. M. Cichosz, Polska pedagogika społeczna w latach 1945 – 2003, T. 1-2; Toruń 2004. M.Cichosz, Pedagogia społeczna, zarys problematyki, Wydawnictwo Impuls 2015. H. Radlińska, Pedagogika społeczna, Warszawa 1961. A. Kamiński, Studia i szkice pedagogiczne, Warszawa 1978. Encyklopedia pedagogiczna XXI w. pod red. T. Pilcha, Warszawa 2009. T. Pilch, I. Lepalczyk (red.), Pedagogika społeczna. Człowiek w zmieniającym się świecie, Warszawa 1995. -------- Literatura rozszerzająca i pogłębiająca treści przekazywane podczas wykładów: J. Piekarski, Pilch T. i in., Edukacja społeczna wobec problemów współczesnego człowieka i społeczeństwa, Łódź 2010. W. Theiss, M. Winiarski (red.), Pedagogika społeczna. Tradycja i współczesne konteksty (specjalny numer „Pedagogiki Społecznej”), Warszawa 2007. W. Theiss, M. Winiarski (red.), Pedagogika społeczna – przestrzenie życia i edukacji, Warszawa 2010. W. Theiss, B. Skrzypczak [red.], Edukacja i animacja społeczna w środowisku lokalnym, Warszawa 2006. K. Białobrzeska, S. Kawula (red.), Człowiek w obliczu wykluczenia i marginalizacji społecznej, Toruń 2006. J. Wasilewski (red.), Współczesne społeczeństwo polskie – dynamika zmian, Warszawa 2006. E. Jarosz, Ochrona dzieci przed krzywdzeniem. Perspektywa globalna i lokalna, Katowice 2008. B. Barber, Skonsumowani, W-wa 2008, rozdz. 1. i 8. G. Ritzer, Makdonaldyzacja społeczeństwa, Warszawa 2003. W. Danilewicz, Oblicza współczesności w perspektywie pedagogiki społecznej, Warszawa 2009 (wybrane teksty) T. Sosnowski, T. Pilch (red.), Zagrożenia człowieka i idei sprawiedliwości społecznej, Warszawa 2013. W. Theiss, M. Mendel (red.), Pamięć i miejsce. Perspektywa społeczno-edukacyjna, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2019 M. Mendel, Miasto Pedagogiczne, W: Studia Pedagogiczne LXIX, Gdańsk 2016 |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zakończeniu kursu student/ka będzie potrafił/a: W zakresie wiedzy: 1. Operować podstawowymi pojęciami z zakresu pedagogiki społecznej, 2. Identyfikować wybrane środowiskowe uwarunkowania procesów wychowania i rozwoju (w ich zmienności historycznej), 3. Uzasadnić potrzebę badania, kreowania i przekształcania środowiska życia człowieka, 4. Dokonać opisu najważniejszych problemów społeczno-wychowawczych we współczesnym świecie, 5. Wyjaśnić rolę oraz zadania pedagogiki społecznej w kontekście współczesnych przemian społecznych (w wymiarze lokalnym i globalnym). W zakresie umiejętności: 1. Refleksyjnie podejmować problematykę przedstawioną na wykładach W zakresie postaw: 1. Wykazać się wrażliwością na problematykę wykluczania społecznego i mechanizmów do niego prowadzących oraz nabędzie aktywną postawą pedagoga wspierającego rozwój jednostek i grup. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) 1. Krótkie notatki- refleksje nad przedstawionym zagadnieniem na wykładzie, dowolny wybór z 2 wykładów, 2. Obecność na zajęciach potwierdzona na liście obecności. |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR SA WYK
|
Type of class: |
Lecture, 18 hours
|
|
Coordinators: | Katarzyna Dworakowska | |
Group instructors: | Agnieszka Naumiuk | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Pass/fail |
Classes in period "Summer semester 2024/25" (future)
Time span: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Lecture, 18 hours
|
|
Coordinators: | Katarzyna Dworakowska | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Pass/fail |
Copyright by University of Warsaw.