Edukacja początkowa dawniej i dziś
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-NUSM1-AF |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Edukacja początkowa dawniej i dziś |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
12.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Problematyka seminarium dotyczy edukacji początkowej – w szczególności jej przeszłości i wpływu na obecny kształt. Wychodzimy z założenia, że obecne rozwiązania, zarówno teoretyczne jak i instytucjonalne (przedszkola i szkoły podstawowe klasy I-III), mają swoje uwarunkowania w doświadczeniach przeszłości. Wśród czynników, które staną się przedmiotem analizy są: nauczycielskie ideologie edukacyjne, styl i metody pracy nauczyciela, charakter procesu komunikowania się nauczyciela z uczniami, monitorowanie rozwoju dzieci, motywacja do uczenia się w opinii uczniów i nauczycieli, współpraca z rodzicami oraz kultura instytucji edukacyjnej. Celem seminarium jest przygotowanie studentów do samodzielnego napisania pracy magisterskiej, a także wspieranie w procesie powstawania tej pracy. |
Pełny opis: |
Seminarium magisterskie poświęcone jest edukacji początkowej – w szczególności jej przeszłości i wpływu na obecny kształt. Wychodzimy z założenia, że obecne rozwiązania, zarówno teoretyczne jak i instytucjonalne (przedszkola i szkoły podstawowe klasy I-III), mają swoje uwarunkowania w doświadczeniach przeszłości. Wśród czynników, które staną się przedmiotem analizy są: nauczycielskie ideologie edukacyjne, styl i metody pracy nauczyciela, charakter procesu komunikowania się nauczyciela z uczniami, monitorowanie rozwoju dzieci, motywacja do uczenia się w opinii uczniów i nauczycieli, współpraca z rodzicami oraz kultura instytucji edukacyjnej. Celem seminarium jest przygotowanie studentów do umiejętności samodzielnego formułowania wniosków i opinii na temat wychowania człowieka, a w wymiarze praktycznym – do samodzielnego napisania pracy magisterskiej. Podczas seminarium student powinien zapoznać się z najważniejszymi zasadami przygotowania pracy magisterskiej, to jest powinien umieć sformułować i zastosować w praktyce: 1. cel i problematykę pracy magisterskiej, etapy realizacji, 2. formę i układ (strukturę) pracy, 3. sposoby wykorzystania różnych źródeł informacji dotyczących edukacji początkowej w przeszłości i obecnie, 4. metodykę badań oświatowych – teoretycznych (w tym humanistycznych! z zakresu historii wychowania) lub/i empirycznych, 5. uzasadnić wybór tematu i jego rozumienie, 6. opracować koncepcję i samodzielny plan pracy magisterskiej 7. technikę pisania i obrony pracy magisterskiej (egzaminu magisterskiego). Proponowany zakres tematyczny prac magisterskich: 1. Klasycy pedagogiki a współczesna edukacja początkowa. 2. Adres społeczny i formy edukacji początkowej dawniej i dziś. 3. Literatura dziecięca / młodzieżowa dawniej i dziś - w kontekście społecznym, gospodarczym, wyznaniowym itd. 4. Zalecenia dydaktyczne i wychowawcze na poziomie edukacji początkowej w przeszłości i dziś. 5. Dziecko - rodzina - edukacja początkowa w komunikacji społecznej / propagandzie XX wieku (literatura, podręczniki, filmy itd.). 6. Duże miasto - małe miasto - wieś - wymiar społeczny, gospodarczy i przestrzenny wczesnej edukacji. 7. Dzieje innowacji dydaktycznych i wychowawczych na poziomie edukacji początkowej: Komeński, Pestalozzi, model szkół Bella-Lancastra, nowe wychowanie, Uniwersytet Latający, Korczak i in.. |
Literatura: |
1. Earl Babbie, Podstawy badań społecznych, tłum. W. Betkiewicz, Warszawa: WN PWN, 2013. 2. Bruno Bettelheim, Cudowne i pożyteczne: o znaczeniach i wartościach baśni. t. 1 - 2, Warszawa: PIW, 1985. 3. Zofia Bogdanowicz, Zabawy dydaktyczne dla przedszkoli, Warszawa: WSiP, 2000. 4. Wanda Krzemińska, Literatura dla dzieci i młodzieży: zarys dziejów, Warszawa: Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich, 1963. 5. Ryszard Waksmund, Od literatury dla dzieci do literatury dziecięcej : (tematy, gatunki, konteksty), Wrocław: Wyd. UWr., 2000. 6. Wychowanie przedszkolne i edukacja wczesnoszkolna w dobie przemian, red. naukowa Marzena Chrost, Anna Królikowska, Kraków: Ignatianum, WAM, 2014. 7. Alicja Baluch, Od form prostych do arcydzieła : wykłady, prezentacje, notatki, przemyślenia o literaturze dla dzieci i młodzieży, Warszawa: Wyd. APS, 2008. 8. Maria Wróbel, Wychowanie przedszkolne w Polsce w latach 1918-1939, Wrocław: ZN im. Ossolińskich, 1967. 9. Adam Fijałkowski, Tradycja i nowatorstwo w Orbis sensualium pictus Jana Amosa Komeńskiego, Warszawa: Wyd. UW, 2012. 10. Jan Amos Komeński, Świat w obrazach rzeczy dostępnych zmysłom, wstęp i tłum. Adam Fijałkowski, Warszawa: Wyd. UW, 2015. 11. Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, red. Stefan Wołoszyn, t. 1-3, Kielce: Strzelec, 1995-1998. 12. Dorota Klus-Stańska, Dydaktyka wobec chaosu pojęć i znaczeń, Warszawa: Żak, 2010. 13. Zapomniane/zapamiętane : dziecięce lektury czytane po latach: studia przypadków, pod red. nauk. Ewy Ihnatowicz, Warszawa: UW, 2014. 14. Bogusław Śliwerski, Szkoła na wirażu zmian politycznych: bez cenzury, Kraków: Impuls, 2012. 15. seria: Biblioteka klasyków pedagogiki, t.[1]- , Wrocław: ZN Ossolińskich, 1956 - 16. "Kwartalnik Pedagogiczny", t. 1, 1956 - |
Efekty uczenia się: |
Student potrafi: 1. zaprojektować i uzasadnić samodzielnie koncepcję pracy magisterskiej, 2. wziąć udział w dyskusji podczas seminarium, umieć zaprezentować i obronić własną koncepcję pracy magisterskiej i badań, które należy przeprowadzić, 3. pracować w zespole innych uczestników seminarium – umieć uczyć na błędach innych i własnych, 4. zastosować w praktyce wiedzę z zakresu metodyki badań oświatowych, 5. przygotować plan badań związanych z realizacją tematu pracy magisterskiej, 6. samodzielnie napisać i obronić pracę magisterską. |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Przygotowanie stanu dyskusji i badań nad wybranym obszarem edukacji na podstawie literatury przedmiotu i czasopism pedagogicznych (zaliczenie 1. semestru seminarium) 2. przygotowanie pierwszej wersji tematu i koncepcji pracy magisterskiej (zaliczenie 2. semestru seminarium). |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO SEM-MGR
|
Typ zajęć: |
Seminarium magisterskie, 32 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adam Fijałkowski | |
Prowadzący grup: | Adam Fijałkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium magisterskie, 32 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adam Fijałkowski | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.