Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kultura popularna i jej konteksty społeczne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-NUSM1-MP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Kultura popularna i jej konteksty społeczne
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 12.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

seminaria magisterskie

Skrócony opis:

Tematyka:

1. Znaczenie pojęć: kultura popularna, kultura masowa, kultura nowoczesna, ponowoczesność i postmodernizm.

2. Praktyki kulturowe i ich badanie.

3. Uczestnictwo w kulturze, edukacja i kapitał kulturowy.

4. Mediatyzacja i globalizacja.

5. Zróżnicowania kulturowe.

6. Polityka kulturalna, polityczne konteksty popkultury.

7. Moda, zmienność i przygodność

8. Subkultury i alternatywy kulturowe.

Pełny opis:

1. Pojęcie kultury popularnej w kontekście historycznym; krytyka kultury masowej; nowoczesność – ponowoczesność, modernizm – postmodernizm.

2. Co ludzie robią z kulturą, odbiorca kultury jako jej (współ)twórca; kultura przyjemności, urozrywkowienie i karnawalizacja; wielozmysłowość wydarzenia kulturalnego. Badania aktywności kulturalnej.

3. Modele uczestnictwa w kulturze; koncepcja habitusu i kapitału kulturowego wg Pierre’a Bourdieu – podziały klasowe i różnice w stylach życia; kapitał kulturowy a socjalizacja i edukacja.

4. Rola mediów w ekspansji kultury popularnej; procesy globalizacyjne a rozwój mediów elektronicznych, popkultura w internecie, wielokulturowość.

5. Czynniki zróżnicowań kulturowych: wiek i pokoleniowość, płeć, tożsamość kulturowa, swojskość i obcość, miasto – wieś.

6. Rozrywka jako wehikuł ideologii, cenzura, polityka kulturalna w warunkach dyktatury i demokracji.

7. Moda jako wyznacznik statusu, fenomen mód masowych, snobizm i antysnobizm, moda młodzieżowa i jej ekspansja, ekspresje „modne” i „niemodne” – muzyka, sztuki audiowizualne, literatura, teatr. Moda jako element i znak zmiany społecznej.

8. Kategoria subkulturowości. Rola subkultur w procesie kształtowania się współczesnej kultury popularnej. Subkultury a kultura alternatywna.

Literatura:

A. Kłoskowska, Kultura masowa. Krytyka i obrona, Warszawa 1980;

P. Bourdieu, Dystynkcja, Społeczna krytyka władzy sądzenia, Warszawa 2005;

P. Bourdieu, Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania, Warszawa 2006;

J. Baudrillard, Symulakry i symulacja, Warszawa 2005;

Ch. Barker, Studia kulturowe. Teoria i praktyka, Kraków 2005;

T. Edensor, Tożsamość narodowa, kultura popularna i życie codzienne, Kraków 2004;

M. Krajewski, Kultury kultury popularnej, Poznań 2003;

Kultura miejska w Polsce z perspektywy interdyscyplinarnych badań jakościowych, Warszawa 2010;

M. Castells, Siła tożsamości, Warszawa 2009;

J. Fiske, Zrozumieć kulturę popularną, Kraków 2010;

M. Pęczak, Subkultury w PRL. Opór, kreacja, imitacja, Warszawa 2013;

T. Szlendak, K. Olechnicki, Nowe praktyki kulturowe Polaków. Megaceremoniały i subświaty, Warszawa 2017;

N. Postman, Zabawić się na śmierć. Dyskurs publiczny w epoce show biznesu, Warszawa 2006;

G. Mathews, Supermarket kultury, Warszawa 2005.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

- Student poznaje podstawowe pojęcia określające specyfikę kultury współczesnej;

- zna podstawowe koncepcje teoretyczne dot. kultury popularnej;

- zna podstawowe metody badań kulturowych;

- zna mechanizmy przemian kultury popularnej;

- zna czynniki zróżnicowań kulturowych.

Umiejętności:

- potrafi zastosować nabytą wiedzę do własnych zadań badawczych;

- potrafi samodzielnie zrealizować projekt badawczy;

- potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną w samodzielnie realizowanej pracy analitycznej;

- potrafi samodzielnie napisać tekst o charakterze naukowym.

Postawy:

- przejawia zainteresowanie poznawaną problematyką

- aktywnie uczestniczy w dyskusjach seminaryjnych

Metody i kryteria oceniania:

Aktywność na zajęciach, postępy w przygotowaniu projektu badawczego oraz stopień zaawansowania badań. Uzgodnienie z promotorem struktury pracy dyplomowej.

Zaliczenie na podstawie aktywności na zajęciach oraz stopnia zaawansowania pracy dyplomowej.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium magisterskie, 32 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mirosław Pęczak
Prowadzący grup: Mirosław Pęczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium magisterskie, 32 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mirosław Pęczak
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)