MD-Animacja grupy metodami pedagogiki zabawy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-NZ-MD-ASK-APZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MD-Animacja grupy metodami pedagogiki zabawy |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Zajęcia warsztatowe prowadzone metodami aktywizującymi, których celem jest zapoznanie uczestników z wypranymi metodami z repertuaru pedagogiki zabawy. Zaprezentowane metody i techniki sprzyjają ożywieniu kontaktów w grupie i stworzeniu dobrej atmosfery do współpracy oraz konstruktywnej wymiany informacji. Uczestnicy poznaja również reguły będące podstawą wyboru metod wykorzystywanych w pedagogice zabawy, wypływających z teoretycznych przesłanek psychologii humanistycznej i pedagogiki Gestalt. Ponadto na przykładzie różnych projektów animacyjnych realizowanych z powodzeniem w Polsce, studenci poznają różne aspekty i możliwości wykorzystywania poznawanych metod w praktyce życia społecznego. |
Pełny opis: |
Zajęcia warsztatowe mają na celu: • zapoznanie z wybranymi metodami z repertuaru pedagogiki zabawy, najbardziej przydatnymi w pracy animatora społeczno-kulturalnego, • przygotowanie i mobilizowanie studentów do samodzielnego prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod pedagogiki zabawy, • wypracowanie umiejętności doboru metod pedagogiki zabawy do charakteru zadań animacyjnych (integracja, wzmocnienie twórczego potencjału grupy, organizacja czasu wolnego itp.), • rozwijanie twórczej postawy studentów w pracy animacyjnej, • pogłębienie wiedzy studentów na temat miejsca pedagogiki zabawy we współczesnych nurtach pedagogiki niedyrektywnej. |
Literatura: |
Animacja czytelnictwa dziecięcego, red. Papuzińska J., Walczewska-Klimczak G., Płock 2004 Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 1998 Thanhoffer M., Reichel R., Rabenstein R., Nauczanie kreatywne, cz I i II, Lublin 1998 Zaorska Z., Dodać życia do lat, Lublin 1998 Pedagogika zabawy w edukacji kulturalnej, red. Elżbieta Kędzior-Niczyporuk, Wydawnictwo Klanza Lublin 2006 Wszyscy wygrywamy. Gry i zabawy uczące, jak pogłębiać relacje z ludźmi, Josette i Ba Luvmour [et al.], GWP, Gdańsk 2003. metodzie KLANZY:teoria i praktyka, red. Elżbiety Kędzior-Niczyporuk, Wydawnictwo KLANZA, Lublin 2010. Boisko pełne ruchu. Gry i zabawy - sposoby znakowania boisk szkolnych, wydawnictwo w ramach projektu Szkoła Promujaca Zdrowie, Warszawa 1996 Taniec w edukacji dzieci i młodzieży, red. B. Siedlecka, W. Biliński, Wydawnictwo AWF we Wrocławiu, Wrocław 2003 Stadnicki A., Tańce dla dzieci, WSiP, Warszawa 1994 |
Efekty uczenia się: |
Student będzie potrafił: WIEDZA • w sposób właściwy stosować metody pedagogiki zabawy, • w sposób twórczy wykorzystywać poznane metody do nowych zadań animacyjnych, • opisać zasady pedagogiki zabawy, • przedstawić teoretyczne podstawy pedagogiki zabawy, UMIEJĘTNOŚCI • wykorzystać w praktyce poznane metody i techniki pedagogiki zabawy, • rozstrzygać w jakich sytuacjach należy eliminować rywalizację na rzecz współpracy i umiejętnie dobierać metody ją wzmacniające, • organizować warsztaty prowadzone metodami pedagogiki zabawy, • opracować scenariusz zajęć z wykorzystaniem metod pedagogiki zabawy i poprowadzić 45 min. fragment tych zajęć poprowadzić w grupie studentów. POSTAWY • doceniać różnorodność metod pedagogiki zabawy, • twórczo postrzegać wady i zalety metod pedagogiki zabawy i ich wykorzystywanie w pracy z grupą, • rozumieć ograniczenia wykorzystywania metod pedagogiki zabawy. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia jest przygotowanie scenariusza zajęć z wykorzystaniem metod pedagogiki zabawy oraz poprowadzenie na jego podstawie 45 min. zajęć. Pod uwagę brana jest również aktywność na zajęciach. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.