Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

MHPP-Edukacja kulturalna. Współczesna kultura artystyczna - lektorium

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-NZ1-MHPP-EK-L
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: MHPP-Edukacja kulturalna. Współczesna kultura artystyczna - lektorium
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami współczesnej kultury artystycznej. Podczas kolejnych tygodni analizować będziemy wybrane zagadnienia z teorii sztuki, filmu, teatru oraz mediów ze szczególnym uwzględnieniem ich funkcji społecznej, estetycznej i edukacyjnej. Zajęcia ukazują edukację artystyczną, teatralną, filmową i medialną jako elementy edukacji kulturalnej.

Pełny opis:

Estetyka współczesna - wybrane zagadnienia

Teoretyczne i terminologiczne ujęcie sztuki i jej rola w komunikacji społecznej.

Dylematy sztuki współczesnej: wartościowanie i definicje dzieła sztuki, znaczenie twórcy i odbiorcy, sztuka w przestrzeni publicznej, sztuka w przestrzeni wirtualnej itp.

Sztuka na tle kultury masowej

Modele narracyjności w kulturze współczesnej (immersja, interaktywność, cybertekst)

Teatr współczesny w Polsce – etyka i estetyka w teatrze współczesnym (wybrane zagadnienia)

Film i nowe media – korespondencja sztuk

Współczesne aspekty idei „wychowania do i przez sztukę”

Literatura:

Literatura podstawowa:

Ortega y Gasset, "Dehumanizacja sztuki" w: Dehumanizacja sztuki i inne eseje, Warszawa 1980.

D. Kuspit "Koniec sztuki", Gdańsk 2006 (fragmenty)

A. Danto, "Po końcu sztuki. sztuka współczesna i zatarcie się granic tradycji", Kraków 2013 (fragmenty)

R. Barthes, "Śmierć autora"

R. Barthes "Światło obrazu. Uwagi o fotografii" Warszawa 1996 (fragmenty)

S. Sontag, "Przeciw interpretacji"

M.A. Potocka, "Daj spokój, to tylko sztuka", w: Publiczna przestrzeń dla sztuki, Kraków 2003.

P. Grochowski, "Sweet focia jako gatunek foto folkloru i formuła komunikacyjna, w: Kultura Współczesna, 2/2014.

Lektura uzupełniająca:

N. Bourriaud , Estetyka relacyjna, Kraków 2012.

S. Morawski (red.), Zmierzch estetyki – rzekomy czy autentyczny?, Warszawa 1987.

D. Dziemidok, Główne kontrowersje estetyki współczesnej, Warszawa 2009.

K. Prajzner, Tekst jako świat i gra, Łódź 2009.

G. Dziamski, Sztuka po końcu sztuki, Poznań 2009.

N. Carroll, Filozofia sztuki masowej, Gdańsk 2011.

P. Gruszczyński, Ojcobójcy. Młodsi zdolniejsi w teatrze polskim, Warszawa 2003.

M. Gołaczyńska, I. Guszpita (red.), Teatr-przestrzeń-ciało-dialog. Poszukiwania we współczesnym teatrze, Wrocław 2006.

A. Gwóźdź, Obrazy i rzeczy. Film między mediami, Kraków 2003.

D. Bordwell, K. Thompson, Film Art/Sztuka filmowa, Warszawa 2010.

K. Pankowska, Kultura – sztuka - edukacja w świecie zmian, Warszawa 2013.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

Student wie, jaki jest związek między humanistyką i kulturą

Student omawia wybrane problemy z zakresu estetyki współczesnej

Student wymienia i charakteryzuje cechy sztuki współczesnej oraz jej rolę w komunikacji społecznej.

Student wymienia i charakteryzuje cechy współczesnego teatru i filmu z uwzględnieniem ich funkcji edukacyjnej

Umiejętności:

Student posługuje się terminologią z zakresu teorii sztuki, teatru, filmu i mediów poznaną podczas zajęć w stopniu umożliwiającym samodzielną lekturę tekstów naukowych

Student potrafi analizować mechanizmy kultury i postrzegać problemy pedagogiczne w związku z przemianami kultury współczesnej

Student porównuje wybrane współczesne teorie estetyczne

Student potrafi samodzielnie poruszać się w przestrzeni sztuki

Student samodzielnie interpretuje i dokonuje krytycznej oceny tekstów współczesnej kultury artystycznej (dzieła sztuki, przedstawienia teatralne, filmy)

Postawy:

Student przedstawia zachowania świadczące o krytycznym namyśle nad współczesną kulturą artystyczną

Student polemizuje, wygłasza własne poglądy zachowując zasady etyki dyskursu.

Metody i kryteria oceniania:

Obecność, aktywność, przygotowanie wprowadzenia do dyskusji.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)