MHPP-Edukacja kulturalna. Współczesna kultura artystyczna - lektorium
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-NZ1-MHPP-EK-L |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MHPP-Edukacja kulturalna. Współczesna kultura artystyczna - lektorium |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami współczesnej kultury artystycznej. Podczas kolejnych tygodni analizować będziemy wybrane zagadnienia z teorii sztuki, filmu, teatru oraz mediów ze szczególnym uwzględnieniem ich funkcji społecznej, estetycznej i edukacyjnej. Zajęcia ukazują edukację artystyczną, teatralną, filmową i medialną jako elementy edukacji kulturalnej. |
Pełny opis: |
Estetyka współczesna - wybrane zagadnienia Teoretyczne i terminologiczne ujęcie sztuki i jej rola w komunikacji społecznej. Dylematy sztuki współczesnej: wartościowanie i definicje dzieła sztuki, znaczenie twórcy i odbiorcy, sztuka w przestrzeni publicznej, sztuka w przestrzeni wirtualnej itp. Sztuka na tle kultury masowej Modele narracyjności w kulturze współczesnej (immersja, interaktywność, cybertekst) Teatr współczesny w Polsce – etyka i estetyka w teatrze współczesnym (wybrane zagadnienia) Film i nowe media – korespondencja sztuk Współczesne aspekty idei „wychowania do i przez sztukę” |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Ortega y Gasset, "Dehumanizacja sztuki" w: Dehumanizacja sztuki i inne eseje, Warszawa 1980. D. Kuspit "Koniec sztuki", Gdańsk 2006 (fragmenty) A. Danto, "Po końcu sztuki. sztuka współczesna i zatarcie się granic tradycji", Kraków 2013 (fragmenty) R. Barthes, "Śmierć autora" R. Barthes "Światło obrazu. Uwagi o fotografii" Warszawa 1996 (fragmenty) S. Sontag, "Przeciw interpretacji" M.A. Potocka, "Daj spokój, to tylko sztuka", w: Publiczna przestrzeń dla sztuki, Kraków 2003. P. Grochowski, "Sweet focia jako gatunek foto folkloru i formuła komunikacyjna, w: Kultura Współczesna, 2/2014. Lektura uzupełniająca: N. Bourriaud , Estetyka relacyjna, Kraków 2012. S. Morawski (red.), Zmierzch estetyki – rzekomy czy autentyczny?, Warszawa 1987. D. Dziemidok, Główne kontrowersje estetyki współczesnej, Warszawa 2009. K. Prajzner, Tekst jako świat i gra, Łódź 2009. G. Dziamski, Sztuka po końcu sztuki, Poznań 2009. N. Carroll, Filozofia sztuki masowej, Gdańsk 2011. P. Gruszczyński, Ojcobójcy. Młodsi zdolniejsi w teatrze polskim, Warszawa 2003. M. Gołaczyńska, I. Guszpita (red.), Teatr-przestrzeń-ciało-dialog. Poszukiwania we współczesnym teatrze, Wrocław 2006. A. Gwóźdź, Obrazy i rzeczy. Film między mediami, Kraków 2003. D. Bordwell, K. Thompson, Film Art/Sztuka filmowa, Warszawa 2010. K. Pankowska, Kultura – sztuka - edukacja w świecie zmian, Warszawa 2013. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student wie, jaki jest związek między humanistyką i kulturą Student omawia wybrane problemy z zakresu estetyki współczesnej Student wymienia i charakteryzuje cechy sztuki współczesnej oraz jej rolę w komunikacji społecznej. Student wymienia i charakteryzuje cechy współczesnego teatru i filmu z uwzględnieniem ich funkcji edukacyjnej Umiejętności: Student posługuje się terminologią z zakresu teorii sztuki, teatru, filmu i mediów poznaną podczas zajęć w stopniu umożliwiającym samodzielną lekturę tekstów naukowych Student potrafi analizować mechanizmy kultury i postrzegać problemy pedagogiczne w związku z przemianami kultury współczesnej Student porównuje wybrane współczesne teorie estetyczne Student potrafi samodzielnie poruszać się w przestrzeni sztuki Student samodzielnie interpretuje i dokonuje krytycznej oceny tekstów współczesnej kultury artystycznej (dzieła sztuki, przedstawienia teatralne, filmy) Postawy: Student przedstawia zachowania świadczące o krytycznym namyśle nad współczesną kulturą artystyczną Student polemizuje, wygłasza własne poglądy zachowując zasady etyki dyskursu. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność, aktywność, przygotowanie wprowadzenia do dyskusji. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.