Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

MHPP-Historia wychowania-konwersatorium

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-NZ1-MHPP-HW-K
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: MHPP-Historia wychowania-konwersatorium
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Skrócony opis:

Zajęcia zapoznają studenta z dziejami wychowania i myśli pedagogicznej od starożytności do XX wieku w ujęciu problemowym.

Kształtują u studenta zdolność pogłębionego myślenia humanistycznego - pedagogicznego i historycznego, zapoznają z krytyką historyczną różnych typów źródeł, rozwijają umiejętności krytycznego czytania literatury przedmiotu

Pełny opis:

Problematyka zajęć będzie skupiona wokół trzech podstawowych zagadnień istotnych dla nauk pedagogicznych w aspekcie humanistycznym.

- Szkoła-uczeń-nauczyciel. Prześledzimy ewolucję teorii, wzorców osobowych i na podstawie tekstów Marka Fabiusza Kwintyliana, Jana Ludwika Vivesa, Jana Amosa Komeńskiego, Johna Locke’a, Jana Jakuba Rousseau.

- Polska myśl pedagogiczna i jej związki polityką. Na przestrzeni wieków staraliśmy się tworzyć własne rozwiązania edukacyjne zgodne z naszymi potrzebami i ustrojem. Prześledzimy te zmiany na przykładzie koncepcji Andrzeja Frycza Modrzewskiego, Szymona Maryckiego, Sebastiana Petrycego, Stanisława Konarskiego, Stanisława Staszica.

- Prawo a edukacja - polskie prawo szkolne: ustawy Komisji Edukacji Narodowej, ustawa z 1862r., ustawa z 1932r.

Literatura:

M. F. Kwintylian, Kształcenie mówcy księga, I, II, X - fragmenty

L. Vives, O naukach - fragmenty

S. Marycki, O szkołach, czyli akademiach - fragmenty

A. F. Modrzewski, O poprawie Rzeczypospolitej księga I i V - fragmenty

S. Petrycy, Przydatki do ekonomiki Arystotelesa - fragmenty

J. A. Komeński, Wielka dydaktyka - fragmenty

J. Locke, Myśli o wychowaniu - fragmenty

J.J. Rousseau, Emil, księga I, II, III, IV - fragmenty

S, Konarski, Mowa: Jak od wczesnej młodości wychowywać uczciwego człowieka i dobrego obywatela.

Ustawy Komisji Edukacji Narodowej

S. Staszic, Ród ludzki - fragmenty

Ustawa z 1862

Ustawa z 1932

Ww. teksty znajdują się w:

Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, opr. S. Wołoszyn, Kielce 1995-1999, t. 1, 2, 3/1, 3/2.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

- ma wiedzę na temat pedagogiki jako nauki humanistycznej.

- zna dzieje wychowania i myśli pedagogicznej; posiada wiedzę na temat pedagogiki jako nauki humanistycznej oraz jej historycznych przemian.

- zna terminologię pedagogiczną i jej źródła.

- zna relacje między filozofią, kulturą a edukacją w kontekście historycznym.

- zna sposoby i procesy rozwoju środków komunikacji społecznej (rękopis, druk, prasa, fotografia).

- zna podstawowe teorie wychowania i uczenia się i ich procesy rozwojowe.

UMIEJĘTNOŚCI

- potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu historii pedagogiki w celu analizy współczesnych problemów edukacyjnych.

- ma umiejętność humanistycznego, historycznego i pedagogicznego myślenia.

- potrafi analizować i opisywać mechanizmy edukacyjne w odniesieniu do zmian historycznych.

- potrafi krytycznie analizować przekazy źródłowe właściwe w pracy pedagoga (teoretyczne traktaty pedagogiczne, podręczniki szkolne, dzienniki, filmy).

- potrafi samodzielnie rozbudowywać wiedzę wyniesioną z zajęć i twórczo inspirować innych.

- potrafi wykorzystać różne techniki komunikacyjne.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

- ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego społeczności lokalnej i globalnej.

- wykazuje refleksję nad istotą przemian w edukacji na przestrzeni wieków.

- potrafi uczestniczyć w dyskusji, podbudowując wypowiedź poglądami różnych autorów.

- potrafi pracować w zespole, szanując zdania innych i dokonując samooceny własnych sądów i przekonań.

- ma świadomość poziomu swojej wiedzy i kompetencji, rozumie konieczność ciągłego rozwoju.

- ma świadomość znaczenia nauk pedagogicznych i ich zastosowania w działaniach społecznych i zawodowych.

Metody i kryteria oceniania:

Obecność na ćwiczeniach - dopuszczalne 2 nieobecności.

Test zaliczeniowy – pytania otwarte i zamknięte.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)