MHPP-Historia wychowania-konwersatorium
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-NZ1-MHPP-HW-K |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MHPP-Historia wychowania-konwersatorium |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Zajęcia zapoznają studenta z dziejami wychowania i myśli pedagogicznej od starożytności do XX wieku w ujęciu problemowym. Kształtują u studenta zdolność pogłębionego myślenia humanistycznego - pedagogicznego i historycznego, zapoznają z krytyką historyczną różnych typów źródeł, rozwijają umiejętności krytycznego czytania literatury przedmiotu |
Pełny opis: |
Problematyka zajęć będzie skupiona wokół trzech podstawowych zagadnień istotnych dla nauk pedagogicznych w aspekcie humanistycznym. - Szkoła-uczeń-nauczyciel. Prześledzimy ewolucję teorii, wzorców osobowych i na podstawie tekstów Marka Fabiusza Kwintyliana, Jana Ludwika Vivesa, Jana Amosa Komeńskiego, Johna Locke’a, Jana Jakuba Rousseau. - Polska myśl pedagogiczna i jej związki polityką. Na przestrzeni wieków staraliśmy się tworzyć własne rozwiązania edukacyjne zgodne z naszymi potrzebami i ustrojem. Prześledzimy te zmiany na przykładzie koncepcji Andrzeja Frycza Modrzewskiego, Szymona Maryckiego, Sebastiana Petrycego, Stanisława Konarskiego, Stanisława Staszica. - Prawo a edukacja - polskie prawo szkolne: ustawy Komisji Edukacji Narodowej, ustawa z 1862r., ustawa z 1932r. |
Literatura: |
M. F. Kwintylian, Kształcenie mówcy księga, I, II, X - fragmenty L. Vives, O naukach - fragmenty S. Marycki, O szkołach, czyli akademiach - fragmenty A. F. Modrzewski, O poprawie Rzeczypospolitej księga I i V - fragmenty S. Petrycy, Przydatki do ekonomiki Arystotelesa - fragmenty J. A. Komeński, Wielka dydaktyka - fragmenty J. Locke, Myśli o wychowaniu - fragmenty J.J. Rousseau, Emil, księga I, II, III, IV - fragmenty S, Konarski, Mowa: Jak od wczesnej młodości wychowywać uczciwego człowieka i dobrego obywatela. Ustawy Komisji Edukacji Narodowej S. Staszic, Ród ludzki - fragmenty Ustawa z 1862 Ustawa z 1932 Ww. teksty znajdują się w: Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, opr. S. Wołoszyn, Kielce 1995-1999, t. 1, 2, 3/1, 3/2. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA - ma wiedzę na temat pedagogiki jako nauki humanistycznej. - zna dzieje wychowania i myśli pedagogicznej; posiada wiedzę na temat pedagogiki jako nauki humanistycznej oraz jej historycznych przemian. - zna terminologię pedagogiczną i jej źródła. - zna relacje między filozofią, kulturą a edukacją w kontekście historycznym. - zna sposoby i procesy rozwoju środków komunikacji społecznej (rękopis, druk, prasa, fotografia). - zna podstawowe teorie wychowania i uczenia się i ich procesy rozwojowe. UMIEJĘTNOŚCI - potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu historii pedagogiki w celu analizy współczesnych problemów edukacyjnych. - ma umiejętność humanistycznego, historycznego i pedagogicznego myślenia. - potrafi analizować i opisywać mechanizmy edukacyjne w odniesieniu do zmian historycznych. - potrafi krytycznie analizować przekazy źródłowe właściwe w pracy pedagoga (teoretyczne traktaty pedagogiczne, podręczniki szkolne, dzienniki, filmy). - potrafi samodzielnie rozbudowywać wiedzę wyniesioną z zajęć i twórczo inspirować innych. - potrafi wykorzystać różne techniki komunikacyjne. KOMPETENCJE SPOŁECZNE - ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego społeczności lokalnej i globalnej. - wykazuje refleksję nad istotą przemian w edukacji na przestrzeni wieków. - potrafi uczestniczyć w dyskusji, podbudowując wypowiedź poglądami różnych autorów. - potrafi pracować w zespole, szanując zdania innych i dokonując samooceny własnych sądów i przekonań. - ma świadomość poziomu swojej wiedzy i kompetencji, rozumie konieczność ciągłego rozwoju. - ma świadomość znaczenia nauk pedagogicznych i ich zastosowania w działaniach społecznych i zawodowych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na ćwiczeniach - dopuszczalne 2 nieobecności. Test zaliczeniowy – pytania otwarte i zamknięte. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.