MK-Podstawy pracy socjalnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-NZ1-MK-PSW-PPS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MK-Podstawy pracy socjalnej |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Problematyka zajęć/materiał wymagany do zaliczenia obejmuje następujące kwestie: 1. Misja i definicje pracy socjalnej. 2. Historyczne korzenie i początki pracy socjalnej jako działalności zawodowej 3. Metody pracy socjalnej. 4. Wartości i etyka pracy socjalnej. 5. Funkcja podejścia systemowego w pracy socjalnej i główne założenia teorii systemów. 6. Podstawowy model pracy socjalnej. 7. Procedura rozwiązywania problemów jako podstawa metodyczna w pracy socjalnej. 8. Wiedza, umiejętności, wartości jako składowe wyposażenia zawodowego pracowników socjalnych. 9. Obszary pracy socjalnej we współczesnym społeczeństwie. 10. Praca socjalna w środowisku lokalnym. |
Pełny opis: |
Problematyka zajęć/materiał wymagany do zaliczenia obejmuje następujące kwestie: 1. Misja i definicje pracy socjalnej. 2. Historyczne korzenie i początki pracy socjalnej jako działalności zawodowej 3. Metody pracy socjalnej. 4. Wartości i etyka pracy socjalnej. 5. Funkcja podejścia systemowego w pracy socjalnej i główne założenia teorii systemów. 6. Podstawowy model pracy socjalnej. 7. Procedura rozwiązywania problemów jako podstawa metodyczna w pracy socjalnej. 8. Wiedza, umiejętności, wartości jako składowe wyposażenia zawodowego pracowników socjalnych. 9. Obszary pracy socjalnej we współczesnym społeczeństwie. 10. Praca socjalna w środowisku lokalnym. |
Literatura: |
Dubois B., Miley K., Praca socjalna, zawód, który dodaje sił, “Biblioteka Pracownika Socjalnego”, Interart, Warszawa 1996. - Nocuń A.W., Szmagalski J., Podstawowe umiejętności w pracy socjalnej i ich kształcenie, “Biblioteka Pracownika Socjalnego”, Interart, Warszawa 1996. - Pedagogika społeczna, Pilch T., Lepalczyk I. (red.), wyd. II, Wydawnictwo “Żak”, Warszawa 1996: Szatur-Jaworska B., Teoretyczne podstawy pracy socjalnej; Lalak D., Teoretyczny i praktyczny sens metody indywidualnych przypadków; Szmagalski J., Metoda grupowa w pracy socjalnej; Pilch T., Metoda organizowania środowiska. - Szmagalski J., Teoria pracy socjalnej a ideologia i polityka społeczna. Przykład amerykański. Warszawa, Wyd. UW 1994, Wydawnictwo “Żak” 1996. - Theiss W., Bojownik, instruktor, profesjonalista. Z tradycji zawodu pracownika socjalnego w Polsce, “Praca Socjalna” 1/1992. - Watts S., Praca socjalna w społeczności lokalnej, w: Lishman J. (red.) Podręcznik teorii dla nauczycieli praktyki w pracy socjalnej. „Biblioteka Pracownika Socjalnego”, Śląsk, Katowice 1998. - Wódz K., Praca socjalna w środowisku zamieszkania, “Biblioteka Pracownika Socjalnego”, Interart, Warszawa Literatura uzupełniająca: Pilch T., Lalak. (red.), Elementarne pojęcia pracy socjalnej; książki R. Wroczyńskiego i A. Kamińskiego, Lepalczyk I., Wasilewska. (red.) Helena Radlińska- człowiek i wychowawca.; Lepalczyk I. (red.) Helena Radlińska. Życie i twórczość. Hasła dot. pracy socjalnej w Encyklopedii pedagogicznej XXI w.; Teksty źródłowe: prace Heleny Radlińskiej. Ustawa o pomocy społecznej oraz publikacje IASSW, IFSW, PTPS dostępne w Internecie, publikacje zagraniczne dostępne u wykładowcy. 1996. |
Efekty uczenia się: |
1. Wiadomości • Zna historię, definicje, podstawy teoretyczne i współczesne zadania racy socjalnej 2. Zrozumienie • Potrafi dostrzec kwestie, potrzeby i zagrożenia społeczne i ich uwarunkowania. • Rozumie sytuację osób wykluczonych społecznie • Identyfikuje się z wartościami pracy socjalnej 3. Zastosowanie • Potrafi odnieść założenia teoretyczne do praktyki i potrzeb społecznych • Potrafi identyfikować potrzeby społeczne i działać na rzecz jednostek, grup i społeczności • Potrafi działać na rzecz zmiany społecznej • Analiza • Porównuje sytuację pracy socjalnej w Polsce i krajach rozwiniętych 4. Synteza • Potrafi połączyć teorię i praktykę 5. Ocena • Ocenia stan pracy socjalnej w Polsce i formułuje zadania |
Metody i kryteria oceniania: |
Zajęcia kończą się sprawdzianem w formie pisemnego kolokwium, którego zaliczenie jest warunkiem dopuszczenia do egzaminu modułowego. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.