MS2-Wiedza o rodzinie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-NZ1-MS2-PSW-WR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MS2-Wiedza o rodzinie |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Tematyka zajęć obejmuje wybrane zagadnienia dotyczące stanu i przeobrażeń rodziny polskiej z uwzględnieniem zagrożeń utrudniających jej funkcjonowanie w wymiarze instytucjonalnym i grupowym |
Pełny opis: |
Tematyka zajęć uwzględnia trzy główne grupy zagadnień: I. Małżeństwo i rodzina w okresie przemian • przemiany rodziny w sferze poglądów, struktury i funkcji modele małżeństwa i rodziny •alternatywne formy życia rodzinnego II. Dysfunkcjonalność rodziny – uwarunkowania, perspektywa wszystkich członków rodziny •Kryzysy rodzinne - rodzaje, przebieg, konsekwencje •Wymiary funkcjonalności i dysfunkcjonalności rodziny III Oblicza trudnego rodzicielstwa •Wybrane problemy rodziny (w tym rozwód, śmierć bliskiej osoby, małoletnie rodzicielstwo, przemoc w rodzinie, migracja, problem alkoholowy) |
Literatura: |
• F. Adamski, Rodzina. Wymiar społeczno-kulturowy, Kraków 2002 • W. Badura-Madej (wybór): Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej, Katowice 1996 • A. Kwak (red.) Rodzicielstwo między domem, prawem, służbami społecznymi. Warszawa 2008, • T. Rostowska, A. Jarmołowska (red), Rozwojowe i wychowawcze aspekty życia rodzinnego, Warszawa 2010 • A. Seweryńska: Uczeń z rodziny dysfunkcyjnej. Przewodnik dla wychowawców i nauczycieli, Warszawa 2003 • K. Slany: Alternatywne formy życia małżeńsko-rodzinnego w ponowoczesnym świecie, Kraków 2002 |
Efekty uczenia się: |
WIADOMOŚCI •Przedstawia przemiany rodziny w zakresie struktury, funkcji i świadomości rodzinnej •Wskazuje zagrożenia utrudniające funkcjonowanie rodziny w wymiarze instytucjonalnym i grupowym •Zna mechanizmy związane z funkcjonowaniem rodziny problemowej z uwzględnieniem perspektywy wszystkich członków rodziny •Zna programy wsparcia rodziny i dostępne formy pomocy rodzinie w zależności od problemów w niej występujących UMIEJĘTNOŚCI •Interpretuje czynniki zagrożenia i sytuacje występujące w rodzinie problemowej •Ocenia sytuację dziecka w środowisku rodzinnym i szkolnym. •Wskazuje możliwości pomocy dziecku i rodzinie problemowej KOMPETENCJE • potafi dostrzec osoby potrzebujące pomocy • zna formy działania nastawione na pomoc rodzinie problemowej |
Metody i kryteria oceniania: |
• Obecność na zajęciach • Kolokwium zaliczeniowe |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Kozdrowicz | |
Prowadzący grup: | Ewelina Zubala | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.