MS2 - Indywidualna praktyka pedagogiczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-NZ1-MS3-PSW-IP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MS2 - Indywidualna praktyka pedagogiczna |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
W ramach praktyki student poznaje specyfikę instytucji, w której odbywa praktykę, sytuację osób, dla których działa instytucja, specyfikę ich potrzeb, sposoby „rekrutacji”klientów. Poprzez praktyki student stara się poznać sytuację dzieci /młodych osób potrzebującej pomocy. Studenci zostaną pouczeni w kwestii przestrzegania poufności i tajemnicy zawodowej. Studenci będą mogli realizować podczas praktyk zadania wymagane przez uczelnię – obserwacje, wywiady, prace badawcze oraz własne projekty działania. |
Pełny opis: |
W ramach praktyki 'instytucjonalnej" student poznaje specyfikę instytucji, w której odbywa praktykę (podstawy prawne i organizacyjne, miejsce w systemie opieki nad dziećmi i pomocy rodzinie, statut, regulamin, cele, funkcje i zadania, program pracy pedagogicznej i socjalnej; strukturę i specyfikę zatrudnienia w instytucji, zadania poszczególny pracowników; zasady współpracy z innymi instytucjami i organizacjami w środowisku); charakterystykę osób, dla których działa instytucja: (specyfika potrzeb, sposoby „rekrutacji” – w jaki sposób dzieci/rodziny trafiają w pole działania instytucji, formy pracy instytucji, grupy pracownicze). W ramach praktyki „indywidualnej” student stara się poznać sytuację dziecka/młodej osoby potrzebującej pomocy. Student może sam w naturalny sposób nawiązać kontakt z dzieckiem lub zaoferować pomoc dziecku, które skontaktuje ze studentem dyrekcja placówki lub opiekun praktyk. W każdym przypadku dziecko i jego rodzice muszą wyrazić zgodę na taki kontakt, a w koniecznych sytuacjach może być to uregulowane pisemną umową (np. że student będzie spędzał z dzieckiem czas w określone dni tygodnia i że rodzice zapewnią obecność dziecka np. w świetlicy czy też w domu). Wszystkie szczegółowe kwestie zostaną ustalone z opiekunem praktyk. Studenci zostaną pouczeni w kwestii przestrzegania poufności i tajemnicy zawodowej. Studenci będą mogli realizować podczas praktyk zadania wymagane przez uczelnię – obserwacje, wywiady, prace badawcze oraz własne projekty działania. |
Efekty uczenia się: |
1.Wiadomości •Poznaje i umie przedstawić instytucję, w której realizuje praktyki •Potrafi scharakteryzować grupę docelową •Potrafi przedstawić program pracy oraz zadania realizowane przez zespół profesjonalistów/wolontariuszy. 2. Zrozumienie •Rozumie przyczyny, dla jakich dzieci i rodziny trafiają do instytucji/programów pomocy •Rozumie sytuację osób/rodzin korzystających z pomocy 3. Zastosowanie •Interpretuje czynniki zagrożenia •Wskazuje możliwości pomocy dziecku i rodzinie •Przedstawia własny projekt działania 4. Analiza •Ocenia sytuację dziecka w środowisku rodzinnym i instytucjonalnym •Porządkuje wiadomości uzyskane z pomocą różnych metod i z różnych źródeł 5. Synteza • Podsumowuje informacje uzyskane z różnych źródeł 6. Ocena • Ocenia możliwości pomocy rodzinie (poziom macro i mikro) • Ocenia proces pomocy i jego efekty • Formułuje wnioski |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia będzie aktywność studenta na zajęciach i poziom realizowanych zadań, w tym pracy zaliczeniowej. Uwzględniona zostanie też opinia z miejsca praktyk. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.