Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

MS4-Projekt socjalny

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-NZ1-MS4-PSW-PS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: MS4-Projekt socjalny
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Skrócony opis:

Głównym założeniem planowanych działań jest zaangażowanie klientów i dążenie do pozytywnej zmiany.

Na początku studenci zapoznają się z zasadami realizacji projektów i omawiają ich wybrane przykłady na podstawie literatury. Potem wybierają miejsce i adresatów własnego projektu. Na następnych spotkaniach relacjonują postępy pracy badawczej, prezentują koncepcję i analizują kolejne stadia przygotowania i wdrażania projektu. Ostatnim etapem jest jego ewaluacja.

Efekty uczenia się:

Student potrafi samodzielnie zaplanować, przygotować i zrealizować projekt działania w wybranym obszarze praktyki pedagogicznej.

Metody i kryteria oceniania:

W ocenie studenta zostanie wzięta pod uwagę:

- umiejętność analizy instytucji, w której realizowany jest projekt (jej opis przedstawiany jest pod koniec pierwszego semestru);

- pomysł własnego działania (studenci składają pisemną koncepcję projektu);

- sprawozdanie z realizacji projektu (przedstawione na koniec zajęć);

- opinia z miejsca praktyk.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Urszula Markowska-Manista
Prowadzący grup: Rafał Pląsek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Literatura:

1. Bojanowska E., Chaczko K., Krzyszkowski J., Zdebska E. (red.), Pomoc społeczna. Idea – rozwój – instytucje, PWN, Warszawa 2022.

2. Bolanowska A., Przykłady projektów działania socjalnego zrealizowanych w instytucjach socjalnych w Belgii, [w:] Piekarski J., Marynowicz-Hetka E. (red.), Wokół problemów działania społecznego. Wybór tekstów i przykładów działania, Katowice 1998.

3. Chludziński M., Przybylski W., Jak skutecznie napisać projekt socjalny, Warszawa 2004.

4. Frieske K. W. (red.) ,,Utopie inkluzji''. Sukcesy i porażki programów. reintegracji społeczne, IPiSS, Warszawa 2004.

5. Ornacka K., Rola ewaluacji w pomocy społecznej, w: J. Staręga-Piasek, A. Hryniewicka (red.), O potrzebie ewaluacji w pomocy społecznej, IRSS, Warszawa 2008.

6. Rymsza M., Karwacki A. (2017), Między podejściem empowerment a zarządzaniem underclass. Dwa modele aktywizacji w polityce społecznej, w: A. Karwacki, M. Rymsza, B. Gąciarz, T. Kaźmierczak, B. Skrzypczak (red.), Niezatrudnieniowe wymiary aktywizacji. W stronę modelu empowerment?, Wydawnictwo Naukowe UMK.

7. Szarfenberg R. (red.), Krajowy Raport Badawczy, Pomoc i integracja społeczna wobec wybranych grup – diagnoza standaryzacji usług i modeli instytucji, WRZOS, Warszawa 2011.

8. Wolska-Prylińska D., Projekt socjalny w kształceniu i działaniu społecznym, Śląsk, Katowice 2010.

Dodatkowo wybrane artykuły z czasopism „Praca Socjalna”, „Polityka Społeczna”, „Problemy Polityki Społecznej”, w tym: Badora M., Projekt socjalny jako narzędzie wzmacniające potencjał opiekuńczo-wychowawczy rodziców – studium przypadku na przykładzie Gminy Konopiska, „Praca Socjalna” 2018, nr 6; Kantowicz E., Teoretyczny kontekst projektu socjalnego i próby jego zastosowań, „Praca Socjalna” 2000, nr 4.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Urszula Markowska-Manista
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Literatura:

1. Bojanowska E., Chaczko K., Krzyszkowski J., Zdebska E. (red.), Pomoc społeczna. Idea – rozwój – instytucje, PWN, Warszawa 2022.

2. Bolanowska A., Przykłady projektów działania socjalnego zrealizowanych w instytucjach socjalnych w Belgii, [w:] Piekarski J., Marynowicz-Hetka E. (red.), Wokół problemów działania społecznego. Wybór tekstów i przykładów działania, Katowice 1998.

3. Chludziński M., Przybylski W., Jak skutecznie napisać projekt socjalny, Warszawa 2004.

4. Frieske K. W. (red.) ,,Utopie inkluzji''. Sukcesy i porażki programów. reintegracji społeczne, IPiSS, Warszawa 2004.

5. Ornacka K., Rola ewaluacji w pomocy społecznej, w: J. Staręga-Piasek, A. Hryniewicka (red.), O potrzebie ewaluacji w pomocy społecznej, IRSS, Warszawa 2008.

6. Rymsza M., Karwacki A. (2017), Między podejściem empowerment a zarządzaniem underclass. Dwa modele aktywizacji w polityce społecznej, w: A. Karwacki, M. Rymsza, B. Gąciarz, T. Kaźmierczak, B. Skrzypczak (red.), Niezatrudnieniowe wymiary aktywizacji. W stronę modelu empowerment?, Wydawnictwo Naukowe UMK.

7. Szarfenberg R. (red.), Krajowy Raport Badawczy, Pomoc i integracja społeczna wobec wybranych grup – diagnoza standaryzacji usług i modeli instytucji, WRZOS, Warszawa 2011.

8. Wolska-Prylińska D., Projekt socjalny w kształceniu i działaniu społecznym, Śląsk, Katowice 2010.

Dodatkowo wybrane artykuły z czasopism „Praca Socjalna”, „Polityka Społeczna”, „Problemy Polityki Społecznej”, w tym: Badora M., Projekt socjalny jako narzędzie wzmacniające potencjał opiekuńczo-wychowawczy rodziców – studium przypadku na przykładzie Gminy Konopiska, „Praca Socjalna” 2018, nr 6; Kantowicz E., Teoretyczny kontekst projektu socjalnego i próby jego zastosowań, „Praca Socjalna” 2000, nr 4.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)