MS4-Projekt socjalny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-NZ1-MS4-PSW-PS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MS4-Projekt socjalny |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Głównym założeniem planowanych działań jest zaangażowanie klientów i dążenie do pozytywnej zmiany. Na początku studenci zapoznają się z zasadami realizacji projektów i omawiają ich wybrane przykłady na podstawie literatury. Potem wybierają miejsce i adresatów własnego projektu. Na następnych spotkaniach relacjonują postępy pracy badawczej, prezentują koncepcję i analizują kolejne stadia przygotowania i wdrażania projektu. Ostatnim etapem jest jego ewaluacja. |
Efekty uczenia się: |
Student potrafi samodzielnie zaplanować, przygotować i zrealizować projekt działania w wybranym obszarze praktyki pedagogicznej. |
Metody i kryteria oceniania: |
W ocenie studenta zostanie wzięta pod uwagę: - umiejętność analizy instytucji, w której realizowany jest projekt (jej opis przedstawiany jest pod koniec pierwszego semestru); - pomysł własnego działania (studenci składają pisemną koncepcję projektu); - sprawozdanie z realizacji projektu (przedstawione na koniec zajęć); - opinia z miejsca praktyk. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WAR
|
Typ zajęć: |
Warsztaty, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Markowska-Manista | |
Prowadzący grup: | Rafał Pląsek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Literatura: |
1. Bojanowska E., Chaczko K., Krzyszkowski J., Zdebska E. (red.), Pomoc społeczna. Idea – rozwój – instytucje, PWN, Warszawa 2022. 2. Bolanowska A., Przykłady projektów działania socjalnego zrealizowanych w instytucjach socjalnych w Belgii, [w:] Piekarski J., Marynowicz-Hetka E. (red.), Wokół problemów działania społecznego. Wybór tekstów i przykładów działania, Katowice 1998. 3. Chludziński M., Przybylski W., Jak skutecznie napisać projekt socjalny, Warszawa 2004. 4. Frieske K. W. (red.) ,,Utopie inkluzji''. Sukcesy i porażki programów. reintegracji społeczne, IPiSS, Warszawa 2004. 5. Ornacka K., Rola ewaluacji w pomocy społecznej, w: J. Staręga-Piasek, A. Hryniewicka (red.), O potrzebie ewaluacji w pomocy społecznej, IRSS, Warszawa 2008. 6. Rymsza M., Karwacki A. (2017), Między podejściem empowerment a zarządzaniem underclass. Dwa modele aktywizacji w polityce społecznej, w: A. Karwacki, M. Rymsza, B. Gąciarz, T. Kaźmierczak, B. Skrzypczak (red.), Niezatrudnieniowe wymiary aktywizacji. W stronę modelu empowerment?, Wydawnictwo Naukowe UMK. 7. Szarfenberg R. (red.), Krajowy Raport Badawczy, Pomoc i integracja społeczna wobec wybranych grup – diagnoza standaryzacji usług i modeli instytucji, WRZOS, Warszawa 2011. 8. Wolska-Prylińska D., Projekt socjalny w kształceniu i działaniu społecznym, Śląsk, Katowice 2010. Dodatkowo wybrane artykuły z czasopism „Praca Socjalna”, „Polityka Społeczna”, „Problemy Polityki Społecznej”, w tym: Badora M., Projekt socjalny jako narzędzie wzmacniające potencjał opiekuńczo-wychowawczy rodziców – studium przypadku na przykładzie Gminy Konopiska, „Praca Socjalna” 2018, nr 6; Kantowicz E., Teoretyczny kontekst projektu socjalnego i próby jego zastosowań, „Praca Socjalna” 2000, nr 4. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Markowska-Manista | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Literatura: |
1. Bojanowska E., Chaczko K., Krzyszkowski J., Zdebska E. (red.), Pomoc społeczna. Idea – rozwój – instytucje, PWN, Warszawa 2022. 2. Bolanowska A., Przykłady projektów działania socjalnego zrealizowanych w instytucjach socjalnych w Belgii, [w:] Piekarski J., Marynowicz-Hetka E. (red.), Wokół problemów działania społecznego. Wybór tekstów i przykładów działania, Katowice 1998. 3. Chludziński M., Przybylski W., Jak skutecznie napisać projekt socjalny, Warszawa 2004. 4. Frieske K. W. (red.) ,,Utopie inkluzji''. Sukcesy i porażki programów. reintegracji społeczne, IPiSS, Warszawa 2004. 5. Ornacka K., Rola ewaluacji w pomocy społecznej, w: J. Staręga-Piasek, A. Hryniewicka (red.), O potrzebie ewaluacji w pomocy społecznej, IRSS, Warszawa 2008. 6. Rymsza M., Karwacki A. (2017), Między podejściem empowerment a zarządzaniem underclass. Dwa modele aktywizacji w polityce społecznej, w: A. Karwacki, M. Rymsza, B. Gąciarz, T. Kaźmierczak, B. Skrzypczak (red.), Niezatrudnieniowe wymiary aktywizacji. W stronę modelu empowerment?, Wydawnictwo Naukowe UMK. 7. Szarfenberg R. (red.), Krajowy Raport Badawczy, Pomoc i integracja społeczna wobec wybranych grup – diagnoza standaryzacji usług i modeli instytucji, WRZOS, Warszawa 2011. 8. Wolska-Prylińska D., Projekt socjalny w kształceniu i działaniu społecznym, Śląsk, Katowice 2010. Dodatkowo wybrane artykuły z czasopism „Praca Socjalna”, „Polityka Społeczna”, „Problemy Polityki Społecznej”, w tym: Badora M., Projekt socjalny jako narzędzie wzmacniające potencjał opiekuńczo-wychowawczy rodziców – studium przypadku na przykładzie Gminy Konopiska, „Praca Socjalna” 2018, nr 6; Kantowicz E., Teoretyczny kontekst projektu socjalnego i próby jego zastosowań, „Praca Socjalna” 2000, nr 4. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.