MBSp-Metodologia Badań społecznych-ilościowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-NZ2-MBsp-MI-K |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MBSp-Metodologia Badań społecznych-ilościowych |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest praktyczne przygotowanie studentów do przeprowadzania samodzielnych badań ilościowych, w szczególności na potrzeby pracy magisterskiej. W trakcie zajęć studenci będą mieli za zadanie wybrać temat badawczy i opisać całe badanie ilościowe, jakie by przeprowadzili, gdyby faktycznie chcieli go zrealizować. Dodatkowo, sporządzą zestawy danych, na których przeprowadzą podstawową analizę statystyczną. Praca w trakcie zajęć będzie mogła posłużyć jako podstawa do realizacji własnych badań naukowych w wybranym temacie. |
Pełny opis: |
W toku zajęć studenci przejdą przez wszystkie najważniejsze etapy prowadzenia i opisywania badań ilościowych, m.in.: - formułowanie problemów, pytań i hipotez badawczych: - określenie i operacjonalizacja zmiennych; - sporządzanie zestawów danych; - eksploracja danych; - (podstawowa) analiza statystyczna; - wyciąganie wniosków. Ponadto, w trakcie realizacji ww. etapów, studenci poznają darmowe narzędzia wspomagające pracę naukową i pisanie publikacji naukowych. Zajęcia będą miały głównie charakter praktyczny: każdy student na zakończenie zajęć będzie miał własną koncepcję badań ilościowych w wybranym temacie. |
Literatura: |
1. Babbie, E. (2013). Podstawy badań społecznych. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN. (wybrane rozdziały) 2. King, B.M., Minium, E.W. (2009). Statystyka dla psychologów i pedagogów. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN. (wybrane rozdziały lub fragmenty) |
Efekty uczenia się: |
Studenci po tym kursie: 1. W zakresie wiedzy: - Wymieniają i wyjaśniają kolejne etapy pracy badawczej oraz zależności między nimi; - Definiują podstawowe terminy metodologii badań (np. zmienna, operacjonalizacja, kwantyfikacja); - Znają podstawowe metody analizy statystycznej (np. testy homogeniczności wariancji, test t Studenta, ANOVA); - Znają wybrane narzędzia wspomagające pracę badawczą; 2. W zakresie umiejętności: - Formułują problemy, pytania i hipotezy badawcze; - Dokonują operacjonalizacji i kwantyfikacji zmiennych; - Sporządzają zestawy danych do analizy statystycznej; - Dokonują eksploracji danych i na jej podstawie dobierają odpowiednią metodę analizy; - Poprawnie zapisują wyniki analiz statystycznych; - Wyciągają wnioski na podstawie dokonanych analiz oraz potrafią podać możliwe alternatywne hipotezy badawcze na ich podstawie; 3. W zakresie kompetencji społecznych: - Aktywnie uczestniczą w grupowych dyskusjach; - Potrafią w sposób zrozumiały dla innych zaprezentować koncepcję badawczą; |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia jest: - sformułowanie i zaprezentowanie koncepcji pracy badawczej w wybranym temacie zgodnie z wytycznymi podanymi na zajęciach – 40% oceny końcowej; - kolokwium zaliczeniowe – 60% oceny końcowej. Aby otrzymać zaliczenie przedmiotu, każdy student musi otrzymać ocenę minimum 3.0 zarówno z koncepcji pracy, jak i kolokwium zaliczeniowego. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.