MD-Moduł metodyczny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-NZ2-MD-PO |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MD-Moduł metodyczny |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Moduł Metodyczny Specjalnościowy jest w swym założeniu uzupełnieniem Modułu Dydaktycznego o zagadnienia typowe lub charakterystyczne dla studiowanej specjalności. Dlatego student Specjalności Pedagog szkolny-Doradca edukacyjno-zawodowy na zajęciach w ramach Modułu Metodycznego będzie konfrontowany z problematyką swoistą dla zadań realizowanych w ramach roli zawodowej. |
Skrócony opis: |
Prezentowa będzie wiedza z dwoch zakresów tematycznych: metodyki pracy doradcy edukacyjno-zawodowego oraz problematyka niepowodzeń dydaktyczno-wychowawczych. |
Pełny opis: |
I. 1. Zalecenia Unii Europejskiej dotyczące problematyki poradnictwa zawodowego. 2. Szkolny doradca zawodowy: 2.1. Podstawy prawne działalności szkolnych doradców zawodowych 2.2. Kwalifi kacje i predyspozycje do pracy na stanowisku szkolnego doradcy zawodowego 2.3. Zadania szkolnego doradcy zawodowego 2.4.Wiedza i umiejętności doradcy zawodowego 2.5.Rola szkolnego doradcy zawodowego 3.Metody pracy doradcy zawodowego Praca z grupą Praca z indywidualnym uczniem II. Analiza przyczyn niepowodzeń szkolnych: 1. Pojęcie niepowodzeń szkolnych – teoretyczne ujęcie problemu 2. Rodzaje przyczyny niepowodzeń szkolnych 3. Indywidualne właściwości ucznia, a niepowodzenia szkolne 4. Niepowodzenia szkolne, diagnoza, profilaktyka i terapia 5. Pedagog wobec niepowodzeń szkolnych |
Literatura: |
1.Baraniak B.,/red/Współczesne problemy poradnictwa i edukacji zawodowej Warszawa 2007 2.Kargulowa A., Poradnictwo jako wiedza i system działań.Warszawa 1996 3. Kargulowa A., Poradnictwo jako wiedza i system działań.Warszawa 1996 4. Piorunek M.: Projektowanie przyszłości edukacyjno-zawodowej w okresie adolescencji. Poznań, 2004 1. Diagnostyka edukacyjna : podręcznik akademicki / Bolesław Niemierko. - Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009 2. Profilaktyka w grupach ryzyka. Cz. 1, Diagnoza / red. nauk. Maria Deptuła ; Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. - Warszawa : Wydawnictwo Edukacyjne PARPAMEDIA, 2009 3. Uwierz w siebie : program terapeutyczny dla uczniów o specyficznych i specjalnych potrzebach edukacyjnych / Renata Naprawa, Alicja Tanajewska, Krystyna Szczepańska. - Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2010 4. Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego / Ewa Jarosz. - Wyd. 6. - Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2006 |
Efekty uczenia się: |
I. Wiedza: - definiuje podstawowe pojęcia z zakresu poradnictwa i rozwoju zawodowego - ilustruje różne rodzaje struktur i instytucji w dziedzinie poradnictwa - wykorzystuje wiedzę ogólną obejmującą zagadnienia z poradnictwa w ramach studiowanej specjalności - posługuje się pojeciami z zakresu teorii diagnozowania pedagogicznego - wykorzystując wiedzę pedagogiczną i psychologiczną interpretuje sytuacji dziecka z zaburzeniami rozwojowymi II. Umiejetności: - opisuje i syntetyzuje zadania rozwojowe w poszczególnych okresach życia człowieka - diagnozuje i analizuje przyczyny przebiegu rozwoju zawodowego - określa kierunki dalszego uczenia się i planuje proces samokształcenia - samodzielnie opracuje program i scenariusz pracy korekcyjno-wyrównawczej III. Postawa: - adekwatnie określa priorytety służące realizacji wyznaczonego przez siebie zadania dla siebie i innych - przewiduje skutki konkretnych działań pedagogicznych |
Praktyki zawodowe: |
Indywidualna praktyka pedagogiczna |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.