MD-Metody pracy z dzieckiem
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-NZ2-MD-PS-MPD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MD-Metody pracy z dzieckiem |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
W czasie zajęć studenci poznają różnorodne indywidualne i grupowe metody stosowane w codziennej pracy z dziećmi i młodzieżą, miedzy innymi: socjoterapię, arteterapię, bajkoterapię, dramę, pedagogikę podwórkową i inne. Nauczą się planować i budować plany pracy z dziećmi i młodzieżą dostosowane do ich indywidualnych potrzeb. Podczas zajęć słuchacze przećwiczą w bezpiecznych warunkach na samych sobie wybrane metody. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zdobycie podstawowej wiedzy na temat indywidualnych i grupowych metod i technik pomocy psychopedagogicznej stosowanych w pedagoga, wychowawcy, nauczyciela. Podczas ćwiczeń studenci przećwiczą umiejętności niezbędne do pracy w grupie i prowadzenia rozmaitych grup dziecięcych i młodzieżowych. Opanują także umiejętności określania celów pracy, doboru metod, planowania działań odpowiadających określonym celom i ich ewaluacji. Tematyka zajęć koncentrować się będzie wokół następujących zagadnień: - Metody grupowej pomocy dzieciom i młodzieży – rodzaje grup, - Socjoterapia jako metoda grupowej pomocy dzieciom i młodzieży - Terapia behawioralna i poznawczo-behawioralna i jej praktyczne zastosowania w pracy z dziećmi i młodzieżą - Techniki relaksacyjne i koncentrujące na radzenie sobie ze stresem i rozładowanie emocji - Porozumienie bez przemocy - Pedagogika podwórkowa/ulicy jako metoda pracy pedagoga w środowisku otwartym - Terapia przez sztukę i terapia przez zabawę - jej rodzaje i zastosowanie - Biblioterapia i bajkoterapia – sposób na radzenie sobie z lękiem - Drama i możliwość jej wykorzystywania w pracy z dziećmi i młodzieżą i inne. |
Literatura: |
Obowiązkowa (do egzaminu modułowego): 1. Elliott J., Place M., Dzieci i młodzież w kłopocie. Poradnik nie tylko dla psychologów, WSiP, Warszawa 2000 (wybrane rozdziały). 2. Geldard K., Geldard D., Jak pracować z dziecięcymi grupami terapeutycznymi, GWP, Gdańsk 2006. 3. Terapia dzieci i młodzieży. Metody i techniki pomocy psychopedagogicznej, Impuls, Kraków 2008 (wybrane rozdziały). 4. Oraz jedna książka z literatury dodatkowej do wyboru. Dodatkowa: Drama stosowana jako narzędzie społecznej interwencji, praca zbiorowa pod red. Markowskiej-Byczek Katarzyny, Stowarzyszenie Teoretyków i Praktyków Dramy STOP-KLATKA. Handford O., Karolak W., Bajka w twórczym rozwoju i arteterapii, Łodź 2007. Herrmann A., Teatr Przebudzenia, Łódź: Wydawnictwo Cyklady, 2003. Jagieła J., Socjoterapia w szkole, Rubikon, Kraków 2007. Jakubowska B., Markiewicz J., Rodzina w kryzysie, OPTA, Warszawa 2002. Kaja B. Zarys terapii dziecka., Wyd. Akademii Bydgoskiej, Bydgoszcz 2001. Konieczna Ewelina, Arteterapia w teorii i praktyce, Impuls, Kraków 2004. Kozłowska A., Zaczarowane bajki, które leczą dla dzieci i dorosłych, Żak, Warszawa 2007. Molicka M., Bajkoterapia. O lękach dzieci i nowej metodzie terapii, Media Rodzina, Poznań 2002. Rosenberg M., Porozumienie bez przemocy, Santorski, Warszawa 2003. Sawicka K. (red.), Socjoterapia, CMPPP, Warszawa 1999. Sawicka K., Socjoterapia jako forma pracy z dziećmi i młodzieżą przejawiającymi zaburzone zachowania [w:] Dąbrowska-Jabłońska Iwona (red.), Terapia dzieci i młodzieży. Metody i techniki pomocy psychopedagogicznej, Impuls, Kraków 2008. Stallard P., Czujesz tak, jak myślisz, Praktyczne zastosowania terapii poznawczo-behawioralnej w pracy z dziećmi i młodzieżą, Zysk – S-ka, Poznań 2006. Vopel K., Gry i zabawy interakcyjne, Jedność, Kielce 1999. Vopel K., Poradnik dla prowadzących grupy, Jedność, Kielce 1999. Widstrand T., Gothlin M., Niclas R., Porozumienie bez przemocy czyli język żyrafy w szkole, CMPPP, Warszawa 2005. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - Wymienia i opisuje poznane podczas zajęć metody indywidualnej i grupowej pomocy psychopedagogicznej - Wyjaśnia teoretyczne podstawy skuteczności oddziaływania poszczególnych metod i poddaje je krytycznej analizie - Rozpoznaje zalety i ograniczenia poznanych metod - Analizuje i porównuje różne metody pracy z grupami dziecięcymi i młodzieżowymi Umiejętności: - Planuje i umiejętnie dobiera metody pracy do potrzeb uczestników - Stosuje poznane metody pracy z dziećmi i młodzieżą w praktyce Kompetencje społeczne i postawy: - Animuje grupę do podejmowania wspólnych aktywności - Doskonali umiejętność współpracy z innymi oraz kierowania zespołem - Akceptuje istnienie standardów etycznych w pracy z dziećmi i młodzieżą - Docenia konieczność ciągłego samokształcenia i rozwoju osobistego jako elementów niezbędnych w pracy wychowawczej |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia ćwiczeń są: - obecności - dopuszczalne dwie nieobecności w semestrze - przygotowanie prezentacji i opracowania pisemnego na temat jednej wybranej metody - poprowadzenie fragmentu zajęć przy użyciu jednej wybranej metody. W przypadku większej niż dopuszczalna liczby nieobecności lub braku przygotowania do zajęć student ma obowiązek zaliczyć zaległy materiał. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.