Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

MD-Wprowadzenie do metodyki nauczania dzieci języka angielskiego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-NZ2-MD-WNJ-WP-M
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: MD-Wprowadzenie do metodyki nauczania dzieci języka angielskiego
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Głównym celem kursu jest przygotowanie studentów do nauczania dzieci języka angielskiego. Podczas całego kursu szczególną uwagę zwraca się nad praktyczne przygotowanie studentów do ich przyszłej roli nauczycieli języka angielskiego w szkole podstawowej i przedszkolu. Na początku kursu studenci zapoznają się z podstawowymi informacjami dotyczącymi rozwoju językowego dzieci, które mają wpływ na przyswajanie języka obcego. Poznają też kontekst w jakim odbywa się nauka w polskim systemie edukacji. Podczas kursu studenci mają okazję poznać techniki efektywnej pracy na lekcji oraz sposoby planowania lekcji w różnych grupach wiekowych. Planują i prezentują na zajęciach swoje pomysły na wprowadzanie materiału językowego po to, by w sposób praktyczny przygotować się do pracy z dziećmi.

Pełny opis:

Poniższe zagadnienia będą omawiane w kontekście nauczania języka angielskiego w przedszkolu i edukacji wczesnoszkolnej.

1. Charakterystyczne cechy różnych grup wiekowych dzieci a nauczanie języka obcego

2. Wybrane zagadnienia z psychologii rozwojowej dzieci a przyswajanie języka obcego

3. Wczesna nauka języka obcego w Polsce

4. Rola nauczyciela we wczesnym nauczaniu języka obcego

5. Planowanie lekcji języka angielskiego i organizacja pracy na lekcji

6. Rodzaje interakcji w klasie i użycie języka obcego przez uczniów i nauczyciela

7. Techniki nauczania słownictwa, struktur językowych oraz wymowy

8. Wykorzystanie gier i zabaw na lekcjach językowych

Literatura:

Obowiązkowa:

Ellis, G. & J. Brewster. 2003. The Storytelling Handbook. Penguin. London.

Brewster, J. et al. 2003. The Primary English Teacher’s Guide. Penguin. London.

Moon, J. 2000. Children Learning English. Macmillan: Oxford.

Szpotowicz, M & M.Szulc-Kurpaska. 2009. Teaching English to Young Learners. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Slattery, M & M. Willis. 2001. English for Primary Teachers. OUP: Oxford.

Uzupełniająca:

Phillips, S. 1993. Young Learners. RBFT. OUP. Oxford

Reilly, V. & S. Ward. 1997. Very Young Learners. RBFT. OUP. Oxford

Wright, A. 1995. Storytelling with Children. RBFT. OUP. Oxford

Wright, A. 1997. Creating Stories with Children. RBFT.OUP. Oxford

Phillips, S.1999. Drama with Children. Resource Books for Teachers. OUP: Oxford

Phillips, D, S, Burwood &H. Dunford. 2000. Projects with Young Learners. RBFT. OUP: Oxford

Lewis, G. & G. Bedson. 2002. Games for Children. Resource Books for Teachers. OUP: Oxford

Efekty uczenia się:

Po zaliczeniu przedmiotu student:

Wiedza:

-zna techniki pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym dotyczące nauki słownictwa, struktur językowych i wymowy

- zna różnice rozwojowe i różne potrzeby dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym w zakresie rozwoju języka obcego

-zna gry i zabawy odpowiednie dla różnych grup wiekowych dzieci do wykorzystania na lekcji języka angielskiego

-zna zasady organizacji pracy na lekcji oraz sposoby dostosowania poziomu języka do umiejętności uczniów

-zna zasady planowania lekcji językowej

Umiejętności:

- ocenia przydatność pomocy dydaktycznych do wieku uczniów i wybiera odpowiednie pomoce

- adaptuje dany materiał dydaktyczny do potrzeb różnych grup uczniów

-planuje, opisuje i przeprowadza fragmenty lekcji poświęcone nauczaniu słownictwa, struktur gramatycznych oraz wymowy

-planuje całą lekcję poświęconą jednemu tematowi

- opracowuje własne pomoce dydaktyczne i wykorzystuje je w pracy z uczniami lub w mini-lekcji

kompetencje społeczne:

- docenia rolę nauczyciela w rozwoju językowym dzieci

- wykazuje się refleksją nad przeprowadzanymi samodzielnie mini-lekcjami oraz obserwacjami innych (np. lekcji nagranych na video)

Metody i kryteria oceniania:

Metody kształcenia wykorzystywane podczas kursu to: warsztat, dyskusje na temat przeczytanych lektur, przygotowanie i prowadzenie mini-lekcji, obserwacje lekcji (video).

Kurs kończy się zaliczeniem, którego uzyskanie zależy od wykonania następujących zadań:

-złożenia dwukrotnie podczas semestru Young Learners’ Teacher’s Pack – teczki z samodzielnie przygotowanymi planami i materiałami dydaktycznymi

- przeprowadzenia jednej mini-lekcji w semestrze

- udziału w krótkich dyskusjach na podstawie wskazanych lektur: rozdziałów i artykułów (na każdych zajęciach)

- przygotowanie zestawu zadań na podstawie materiałów z Biblioteki British Council

- zaliczenie z wynikiem min. 65% testu śródsemestralnego i testu końcowego

Student ma prawo do maksymalnie 2 nieobecności na zajęciach w semestrze.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)