MM-Edukacja medialna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-NZ2-MM/PW-EM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MM-Edukacja medialna |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Cele i zadania edukacji medialnej.Media - szanse i zagrożenia dla rozwoju małego dziecka.Konteksty teoretyczne dekodowania znaczeń różnych przekazów medialnych przez małe dziecko. Specyficzny język mediów, manipulacje medialne, konwencje, symbole a kształtowanie się wyobrażeń dziecka o rzeczywistości, nadawanie znaczeń przetwarzanym informacjom, rozumienie świata realnego i fikcyjnego. Efektywność programów medialnych w procesie konstruowania wiedzy. Zasady tworzenia podstawowych form medialnych, których odbiorcą będzie małe dziecko. Ocena programów i zajęć z zakresu edukacji medialnej małego dziecka, projektowanie własnych sytuacji edukacyjnych. |
Pełny opis: |
Cele i zadania edukacji medialnej. Media - szanse i zagrożenia dla rozwoju małego dziecka.Konteksty teoretyczne dekodowania znaczeń różnych przekazów medialnych przez małe dziecko Efektywność programów multimedialnych-wyniki badań naukowych. Czynniki warunkujące efektywność edukacyjnych programów medialnych. Cechy percepcji i recepcji małych dzieci a specyficzny język mediów. Ocena różnych form medialnych w procesie popularyzacji nauki- rzetelność prezentacji i zgodność z teorią naukową Zjawisko homogenizacji treści przekazu, szumu informacyjnego, różne manipulacje medialne a proces konstruowania wiedzy przez dziecko. Przekaz podprogowy. Media a dziecięcy obraz świata – teorie wyjaśniające kształtowanie się umiejętności odróżniania fikcji o rzeczywistości Słowo drukowane a komunikaty audiowizualne- analiza porównawcza różnych źródeł wiedzy, informacji i emocji. Książki i czasopisma popularno-naukowe dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym jako media – język, funkcje i formy komunikowania. Nowoczesne technologie w edukacji- tablice interaktywne, e-booki, e-podręczniki, e-dzienniki, platformy edukacyjne. Podstawy projektowania i przygotowywania różnych form komunikatów medialnych. Przygotowanie własnej prezentacji w programie Power Point. jako źródła wiedzy dla małego dziecka. Konstruowanie scenariuszy zajęć oraz projektów edukacyjnych z wykorzystaniem multimedialnych środków dydaktycznych. |
Literatura: |
Z. Bogdanowska, Multimedialne wspomaganie wczesnej edukacji. J.Izdebska, Media elektroniczne-kreujące obraz rodziny i dziecka A.Kołodziejczyk, Dziecięca koncepcja fikcji czyli co jest „na niby” w telewizji A. Kołodziejczyk, D. Kubicka, Psychologia wpływu mediów wybrane teorie D. Klus- Stańska (red) –Światy dziecięcych znaczeń S. Juszczyk, I. Polewczyk (red.): Dziecko w świecie wiedzy, informacji i komunikacji B. Łaciak (red),Dziecko we współczesnej kulturze medialnej B.Reeves, C. Nass, Media i ludzie M. Sieńczewska, Czy dziecko może być odkrywcą wiedzy w świecie mediów? w: red. M.Karwowska-Struczyk, E.Słodownik-Rycaj Pedagogika małego dziecka |
Efekty uczenia się: |
student wyjaśnia w kontekście poznanych teorii proces nadawania znaczeń przez dzieci różnym komunikatom medialnym, -wymienia kryteria, jakie powinny być wzięte pod uwagę przy ocenie programu medialnego, którego odbiorcą jest małe dziecka, - ocenia programy medialne według poznanych kryteriów pedagogicznych, psychologicznych i medialnych, -projektuje zajęcia z edukacji medialnej -korzysta z różnych źródeł informacji naukowej i zasobów edukacyjnych -przygotowuje interaktywną prezentację multimedialną |
Metody i kryteria oceniania: |
-obecność i aktywność na zajęciach, -ocena programu medialnego według poznanych kryteriów pedagogicznych, psychologicznych i medialnych, -zaprojektowanie scenariusza zajęć z wykorzystaniem mediów w procesie konstruowania wiedzy dzieci, -przygotowanie interaktywnej prezentacji multimedialnej jako źródła wiedzy dla małego dziecka. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.