Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

MM-Trening umiejętności wychowawczych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-NZ2-MM/PW-TU
Kod Erasmus / ISCED: 05.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0114) Kształcenie nauczycieli ze specjalizacją tematyczną Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: MM-Trening umiejętności wychowawczych
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Podstawowym celem kursu jest przygotowanie świadomego swojej roli, refleksyjnego nauczyciela, wyposażonego w różnorodny zasób umiejętności zawodowych. Zajęcia mają za zadanie przekazać wiedzę na temat różnych kontekstów i uwarunkowań przebiegu procesu wychowania. Udział w warsztatach rozwija kompetencje pedagogiczne przyszłych nauczycieli w zakresie wspierania wychowanka w rozwoju osobistym, a także doskonali umiejętności rozwiązywania różnych problemów w relacjach nauczyciel- uczeń- rodzice.

Wymiernym rezultatem zajęć będzie:

- podniesienie skuteczności oddziaływań wychowawczych,

- efektywne radzenie sobie z problemami wychowawczymi,

- zmniejszenie bezradności wychowawczej,

- poprawa relacji interpersonalnych w klasie,

- podniesienie jakości kontaktów wychowawca-rodzice-uczniowie,

- konstruowanie programów/projektów o charakterze wychowawczym i profilaktycznym.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Podczas zajęć z uczestnicy będą mieli okazję doskonalić umiejętności komunikowania się z uczniami, rodzicami i innymi osobami współdziałającymi w procesie edukacji, ze szczególnym uwzględnieniem różnych technik udzielania informacji zwrotnej i aktywnego słuchania.

Poznają wybrane metody i formy pracy, służące budowaniu pozytywnego klimatu wychowawczego, poznawaniu zespołu uczniowskiego i kształtowaniu prawidłowych stosunków interpersonalnych w grupie.

Będą praktycznie wykorzystywać różne strategie rozwiązywania problemów wychowawczych,najczęściej występujących w pracy z dziećmi na terenie przedszkola i szkoły podstawowej

Literatura:

E. Petlák, Klimat szkoły, klimat klasy,

M.Łobocki, W poszukiwaniu skutecznych form wychowania

R. Brown, Procesy grupowe

A.Brzezińska,M.Czub, N. Ożadowicz, Adaptacja dziecka trzyletniego do środowiska przedszkolnego

D.Klus-Stańska D, Adaptacja szkolna siedmiolatków

G. Huther , U. Hauser, Wszystkie dzieci są zdolne. Jak marnujemy wrodzone talenty?,

W. Limont, Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować,

M. Budzyński, P.Czekierda, J.Traczyński, Z.Zalewski, A.Zembrzuska(red)

Tutoring w szkole: między teorią a praktyką zmiany edukacyjnej

M.Deptuła, Odrzucenie rówieśnicze. Profilaktyka i terapia

I. Czerniejewska, A. Marek , Uchodźca w mojej klasie

A.Oblacińska (red) ,Wspieranie dziecka z nadwaga i otyłością w społeczności szkolnej

M. O’Moore, S. J.Minton, Przemoc w szkole

R. M. Kowalski, S. P. Limber, P.W.Agatston, Cyberprzemoc wśród dzieci i młodzieży

P. Ekman, Dlaczego dzieci kłamią

J. Szymańska, Programy profilaktyczne

T.Lewandowska-Kidoń, Drama w kształceniu pedagogicznym

Efekty uczenia się:

WIEDZA

-posiada wiedzę psychologiczno-pedagogiczną o wychowankach ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi oraz wiedzę na temat zróżnicowania środowisk ich życia, specyfiki procesów w nich zachodzących oraz konsekwencji edukacyjnych;

-zna podstawowe metody rozwiązywania problemów wychowawczych oraz aktywizowania uczniów w procesie edukacji,

-zna strategie służące nawiązywaniu pozytywnych kontaktów z rodzicami i prawnymi opiekunami, włączania ich i motywowania do współpracy na rzecz pozytywnego funkcjonowania dzieci na terenie placówki edukacyjnej

-zna zasady konstruowania i realizacji programów/projektów o charakterze adaptacyjnym, międzykulturowym, wychowawczym, profilaktycznym

UMIEJĘTNOŚCI

-posiada rozwinięte kompetencje komunikacyjne: potrafi porozumiewać się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk, negocjować i rozwiązywać konflikty, tworzyć pozytywny klimat komunikacji z wychowankami, rodzicami, gronem pedagogicznym i środowiskiem lokalnym;

-potrafi kierować procesami kształcenia i wychowania, posiada umiejętność pracy z grupą (zespołem wychowawczym, klasowym)

-potrafi zaprojektować zajęcia wychowawcze i edukacyjne , ocenić przydatność programów, metod, i dobrych praktyk do realizacji zadań wychowawczych, opiekuńczych i dydaktycznych;

-potrafi analizować własne działania pedagogiczne (dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze) i wskazywać obszary wymagające modyfikacji

-potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

-rozumie konieczność doskonalenia kompetencji zawodowych w zakresie umiejętności wychowawczych,

-potrafi pracować w zespole, pełniąc różne role; umie podejmować i wyznaczać zadania;

-posiada elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych)

Metody i kryteria oceniania:

Zajęcia mają charakter warsztatowy, polegający na konkretnym konstruowaniu i prowadzeniu oddziaływań o charakterze pedagogicznym. Uczestnicy będą analizować konkretne sytuacje edukacyjne, poznawać możliwości zastosowania różnych metod i form w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Zaprojektowane symulacje umożliwią sprawdzenie i ocenę skuteczności wybranego rozwiązania, poszukiwanie innych oraz wybranie spośród kilku propozycji najbardziej optymalnego.W ramach kursu przewidywane jest korzystanie z różnorodnych materiałów: / mini wykłady, prezentacje multimedialne, filmy, schematy, programy, projekty, scenariusze zajęć/ oraz wytwarzanie własnej dokumentacji w wyniku zastosowania “burzy mózgów”, dyskusji, odgrywania scenek, tworzenia webquestów, plakatów, schematów rysunkowych.

Zaliczenie zajęć studenci uzyskują na podstawie:

- przygotowanej zespołowo prezentacji i ćwiczeń, będącej wprowadzeniem do wybranego tematu zajęć,

-zespołowego opracowania rozwiązania wybranego problemu wychowawczego

- pisemnej oceny programu wychowawczego/profilaktycznego według wcześniej ustalonych kryteriów

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)